آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

آیا برای صادرات کارت بازرگانی لازم است؟

آیا برای صادرات کارت بازرگانی لازم است؟ کارت بازرگانی چیست؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این سوالات هستید با ما همراه باشید. برای صادرات و  واردات کالا و خدمات داشتن کارت بازرگانی جزء الزامات کار می باشد. کسانی که قصد فعالیت های تجاری در حوزه بین المللی را دارند می بایست به  سامانه اتاق بازرگانی مراجعه کرده و پس از ثبت نام و تکمیل مدارک مورد نیاز و گذراندن دوره آموزشی لازم، نسبت به دریافت این کارت اقدام نمایند.

دریافت کارت بازرگانی می تواند باعث تسهیل در صادرات و واردات کالاها و خدمات شود.همچنین از دیگر مزایای دریافت کارت بازرگانی ثبت برند یا علامت تجاری به صورت لاتین است که می تواند باعث شناخته شدن یک محصول در سطح منطقه و جهان شود.

 

 

کارت بازرگانی چیست؟

 

کارت بازرگانی مجوزی است که به وسیله اتاق بازرگانی در قالب یک کارت به افراد حقیقی و حقوقی داده می شود تا فعالیت بازرگانی آن ها را در عرصه تجارت بین المللی تسهیل شود.

کارت بازرگانی مدرکی است که  به موجب ماده 2 قانون صادرات و واردات مصوب 1372/04/02 مجلس شورای اسلامی برای فعالین در عرصه تجارت خارجی صادر می شود. طبق قوانین موجود اعتبار کارت بازرگانی از زمان صدور یک سال است  که پس از تمام شدن اعتبار کارت،  با تهیه مدارک لازم و طی نمودن فرایند اداری اعتبار آن تمدید می شود.

 

همچنین بخوانید : دریافت کارت بازرگانی موقت چگونه است؟

 

شرایط و مدارک لازم برای صدور کارت بازرگانی برای اتباع ایرانی

 

شهروندان ایرانی برای دریافت کارت بازرگانی باید از نظر قانونی یک سری شرایط را داشته باشند تا بتوانند  پس از ارائه مدارک لازم، کارت بازرگانی دریافت نمایند از جمله این شرایط و مدارک می توان به مواردی مثل داشتن  یک برگ اصل اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.

ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد، ارائه اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع 186 ماده قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی، ارائه اصل کارت ملی به همراه تعداد لازم کپی از پشت و روی آن، ارائه سه قطعه عکس شش در چهار جدید و تمام رخ،  ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر که حداقل مدارک لازم باید دیپلم باشد.

ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای متقاضیان جنس مذکر با تعداد لازم فتوکپی از پشت و روی کارت، متقاضی دریافت کارت بازرگانی می بایست حداقل ۲۳ سال داشته  باشد.

دریافت و ارائه اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری متقاضی صدور کارت بازرگانی و تایید حسن اعتبار بانکی فرد به همراه مهر امضای رئیس شعبه مربوطه، ارائه مدارک و کپی اسناد لازم که تایید کننده دفتر یا محل اختصاص یافته به فعالیت بازرگانی بوده و  می تواند انواع سند یا مبایعه نامه اجاره باشد.

ارائه اصل و کپی مدرک معتبر شرکت تولیدی از یکی از وزارتخانه های مربوطه برای واحدهای تولیدی که قصد صادرات محصول خود به خارج از مرز های کشور را دارند الزامی است.

باید به این نکته توجه شود که پروانه کسب صنوف تولیدی برای این امر کفایت می کند. ارائه اصل و کپی  کد اقتصادی جدید که ارائه تاییدیه پیش ثبت نام در سایت Tax.gov.irو تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور کفایت می کند.

 

روند دریافت کارت بازرگانی چگونه است؟

 

 

روند دریافت کارت بازرگانی چگونه است؟ آیا برای صادرات کارت بازرگانی لازم است؟

 

برای دریافت کار بازرگانی می بایست یک پروسه و روند اداری طی شود تا این کار برای افراد متقاضی صادر شود. لذا افرادی که دارای فعالیت اقتصادی مستمر هستند و مدارک شان برای دریافت کارت بازرگانی کامل است می تواند با تنظیم درخواست و ضمیمه کردن مدارک پس طی شدن یک پرسه زمانی مشخص کارت بازرگانی خود را دریافت کنند.

کارشناسان اتاق بازرگانی مقرارت دریافت کارت بازرگانی را طوری تنظیم نموده اند که تجار و بازرگانان به راحتی با طی کرده پرسه اداری بتوانند در صورت کامل بودن مدارک در کمترین زمان ممکن کارت بازرگانی خود را دریافت نمایند.

اما جواب این سئوال که آیا برای صادرات کارت بازرگانی لازم است یا خیر می توان این گونه پاسخ داد که اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی بخواهند به صورت مستقیم خودشان کار صادرات کالا از کشور را انجام دهند قطعا باید کارت بازرگانی داشته باشند چون در زمان انجام امور اداری و ترخیص کالا از گمرکات کشور ممکن است دچار مشکل شوند و کالا های آن ها در پروسه ترخیص دچار مشکل شود.

اما کسانی که کارت بازرگانی نداشته باشند یا علاقه ای به دریافت این کارت ندارند می توانند بدون داشتن کارت بازرگانی صادرات کالا  به خارج از کشور را انجام دهند امروزه افراد و شرکت های زیادی هستند که به عنوان ترخیص کار در گمرکات کشور فعال بوده و خود را به عنوان بخشی  از زیر مجموعه گمرک به فعالان این عرصه معرفی می کنند.

افراد یا شرکت های ترخیص کار بخشی از زیر مجموعه گمرکات کشور هستند که با گرفتن کارت بازرگانی خدمات گمرکی را به در طول یک ماه کاری انجام داده و رزومه کار خود را به صورت ماهانه به گمرکات کشور اعلام می کنند.

ترخیص کار به عنوان یک فرد یا شرکت آشنا به روند اداری گمرک کارهای ترخیص کالای بازرگانان و تجار مختلف را در یک پرسه زمانی کوتاه انجام می دهد و از سرگردانی افراد و رسوب کالا در گمرکات کشور به دلیل نا آشنایی تجار با امور گمرک جلوگیری می کنند.

 

ترخیص کار گمرک چه کسانی هستند و چگونه فعالیت می کنند؟

 

ترخیص کار گمرک کسانی هستند که به صورت قراردادی یا حق العملکاری کالاهای تجار و بازرگانان را از گمرکات کشور ترخیص می کنند.

‌ این افراد با داشتن کارت بازرگانی به صورت زیر مجموعه گمرک عمل کرده و روال اداری و ترخیص کالا به داخل یا خارج کشور را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند.‌

استفاده از ترخیص کار زبده و کار بلد باعث می شود کسانی که سر رشته ای از روال اداری ترخیص کالا در گمرکات کشور ندارند یا تازه کار هستند و دفعات اولی است که این کار را انجام می دهند بتوانند با  سرعت عمل بیشتری کالاهای خود را ترخیص نمایند و به دلیل عدم اطلاع از روند کار گمرک،  کالا های آن ها در روند گمرک معطل نشود.

قطعا سرعت عمل مناسب در ترخیص کالا باعث بالا رفتن اعتبار  صادر کنندگان کالا  در نزد مشتریان خارجی می شود. همچنین استفاده از ترخیص کار کالا باعث می شود که صادر کننده با خیال راحت به کارهای روزمره خود رسیدگی کند و استرس و مشغله ترخیص کالا را نداشته باشد. استفاده از ترخیص کار در فعالیت های گمرکی یک کار پذیرفته شده و قانونی است که با اطلاع مسئولان گمرکات کشور این کار انجام می شود.

 

همچنین بخوانید : دریافت کارت بازرگانی با پروانه کسب

 

برای دریافت و استفاده از کارت بازرگانی در صادرات به چه نکاتی باید توجه شود؟

 

برای دریافت و استفاده از کارت بازرگانی برای صادرات باید به این نکات توجه نمود  که کارمندان تمام وقت ادارات دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.‌ برای گرفتن این کارت ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است.

در زمان دریافت کارت بازرگانی حضور مدیر عامل یا نماینده قانونی او  برای برابر اصل نمودن مدارک الزامی است. برای هر واحد ملکی یا دفتر که به عنوان محل کار شرکت تجاری به اتاق بازرگانی معرفی می شود فقط یک عدد کارت بازرگانی صادر می گردد.‌

حضور مدیر عامل یا مسئول شرکت تجاری که برای گرفتن کارت بازرگانی اقدام کرده است در کلاس های آموزشی که بر اساس مدرک تحصیلی فرد در نظر گرفته می شود الزامی است. کلیه مدارک ارسالی به اتاق بازرگانی در صورت برابر اصل شدن آن ها در محل اتاق بازرگانی معتبر است و از آن ها می شود به عنوان ملاک دریافت کارت بازرگانی استفاده نمود.‌

واگذار کردن کارت بازرگانی به اشخاص دیگر ممکن است برای صاحب آن مشکل ساز شود و علاوه بر ایجاد بدهکاری مالیاتی برای فرد باعث مسدود شدن حساب های بانکی او  شود.‌

کسانی که کارت بازرگانی دیگران را برای صادرات یا واردات کالا اجاره می کنند معمولا مالیات بر در آمد را پرداخت نمی کنند و مالیات بر در آمد گریبان گیر صاحب کارت بازرگانی می شود که  در مقایسه با مبلغ دریافتی برای اجاره کارت می تواند مقرون به صرفه نباشد.

کسانی که کارت بازرگانی خود را به دیگران اجاره می دهند ممکن است به دلیل بدهکاری مالیاتی ممنوع الخروج شوند یا در کارهای بانکی روزانه و معمول دچار مشکل گردند.

 

روش پیدا کردن ترخیص کار برای صادرات

 

روش پیدا کردن ترخیص کار برای صادرات

 

بازرگانان و تجاری که کارت بازرگانی ندارند یا تمایلی به گرفتن آن از اتاق بازرگانی کشور نداشته باشند می توانند با واگذار کردن کارهای ترخیص کالا در گمرکات به ترخیص کاران  حرفه ای فرایند صادرات کالا بدون کارت بازرگانی را انجام دهند.  برای انجام صادرات بدون داشتن کارت بازرگانی  می توان به دو روش ترخیص کار مناسب و کارآمد را پیدا نمود.

اولین روش برای پیدا  کردن ترخیص کار مناسب تماس با دفتر گمرکات کشور و در خواست برای معرفی ترخیص کار مناسب می باشد.

دومین  روش برای پیدا کردن ترخیص کار زبده و مناسب ارتباط گیری و تماس با صادرکنندگان است که امور گمرکی و کارهای جاری خود در ترخیص کالا را به وسیله ترخیص کار انجام می دهند و در خواست معرفی ترخیص کار  به وسیله آن ها که می تواند باعث سرعت گرفتن روند ترخیص کالا برای صادرات شود.

 

سخن‌ پایانی

 

برای صادرات کالا و خدمات در صورتی  که فرد یا شرکت های صادر کننده بخواهند روند ترخیص کالا از گمرکات کشور را خودشان انجام دهند داشتن کارت بازرگانی و ارائه آن به مبادی خروجی کشور الزامی است.

اما اگر صادر کنندگان حقیقی یا حقوقی بخواهند کالا های و خدمات خود را بدون داشتن کارت بازرگانی انجام دهند می توانند این کار را  با واگذار نمودن ترخیص امور گمرکی خود  در قبال  پرداخت مبلغی به ترخیص کاران فعال در گمرکات کشور انجام دهند و برای این کار نیازی به گرفتن کارت بازرگانی ندارند.

در این مقاله تلاش شد در رابطه با صادرات و نیاز آن به کارت بازرگانی نکات مفیدی به حضورتان ارائه دهیم. امیدواریم پاسخ به سوال آیا برای صادرات کارت بازرگانی لازم است را فهمیده باشید. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل با ما در تماس باشید.

1 دیدگاه
  • سلام وقتتون بخیر
    مدارک لازم برای کارت بازرگانی حقوقی همین مواردی هستش که توی مقاله بهشون اشاره کردین؟ چیزه دیگه ای نیست که؟
    بعد اینکه چگونه بفهمیم کارت بازرگانی داریم؟ نحوه استعلامش چطوریه؟

ارسال پاسخ