راهنمای جامع ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت طبق جدیدترین قوانین اداره ثبت در سال 1402 همراه مشاوره کامل

فرم درخواست مشاوره

    آخرین مقالات

    تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
    150 150 ثبت آرژانتین
    ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
    150 150 ثبت آرژانتین
    ثبت تغییرات شرکت چیست؟

    ثبت تغییرات شرکت

    در انواع مختلف  شرکت‌ ها این مورد به چشم می ‌خورد که ممکن است سهام ‌داران شرکت پس ‌از ثبت شرکت تصمیم به تغییر شرکت مورد نظرشان بگیرند که این تغییر در موارد گوناگونی به چشم می ‌خورد که می‌ توان به مواردی اعم از تغییر در اساسنامه ثبت، تغییر در میزان سهام و تغییر دادن سمت ‌ها و مدیران می‌ تواند صورت بگیرد. اهمیت ثبت تغییرات شرکت ‌ها در این است که این اقدامات اغلب سودمند و موجب پا برجا ماندن شرکت است، البته بیشتر تغییرات وقتی امکان ‌پذیر است که توسط مجمع عمومی فوق ‌العاده و یا هیئت‌ مدیره تصویب شود. 

    لازم به ذکر است برای ثبت این تغییرات اقدامات قانونی باید انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مواردی مثل انواع ثبت تغییرات در شرکت‌ ها و هزینه و مراحل و مدارک مورد نیاز برای این اقدام آشنا شوید.

    مدارک ثبت تغییرات شرکت ها

    قبل از هر چیز باید بدانید که ارائه مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت‌ ها وقتی کاربردی است که همه اعضای شرکت با تغییر مورد نظر هم ‌نظر باشند، در غیر این صورت عملا تغییر امکان پذیر نیست. در ادامه مدارکی که برای این اقدام نیاز است را ذکر می ‌کنیم.

    مدارک ثبت تغییرات شرکت ها

    مراحل پیگیری ثبت تغییرات شرکت ها

    برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت ‌ها مراجعه کردن به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سپس تکمیل فرم ثبت تغییرات شرکت الزامی است. نه مرحله که در ادامه مشاهده می کنید برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت ها باید تکمیل شوند.

    مراحل ثبت تغییرات شرکت

    هزینه ثبت تغییرات شرکت ها

    از آن جایی ‌که هر صورت جلسه ‌ای به ثبت کردن خاص خودش نیاز دارد یعنی در اصل ثبت جداگانه ای لازم دارد و این‌ که هر صورت ‌جلسه علاوه بر موارد گفته شده، ثبت روزنامه رسمی و کثیرالانتشار خاص خودش را هم دارد؛ بنابراین هزینه ثبت برای هر صورت ‌جلسه یکسان نیست و متغیر است. عامل بعدی که در هزینه ثبت تغییرات اثر گذار است؛ این مورد است که شما می ‌خواهید اقدامات مدنظر خود را به واسطه وکیل انجام دهید یا توسط خودتان انجام شود که مسلماً باعث تغییر در هزینه ثبت می ‌شود.

     البته این ‌که شما می ‌خواهید با کدام مؤسسه هم کار کنید در میزان هزینه‌ های شما تاثیر گذار است ولی باید در نظر داشته باشید که معمولاً یک نرخ ثابت وجود دارد زیرا هزینه ‌ای که مؤسسه از شما دریافت می کند و نوساناتی که این هزینه دارد، در اصل به دلیل میزان هزینه روزنامه است.

    هزینه ثبت تغییرات شرکت ها

    انواع ثبت تغییرات شرکت ها

    در ادامه به معرفی انواع ثبت تغییرات شرکت ها پرداخته ایم.

    منحل کردن شرکت به معنی اتمام عمر شرکت و پایان یافتن فعالیت شرکت است که برای این کار لازم است یکی از اعضا شرکت برای امور تصفیه مشخص شود که بتواند دارایی شرکت را پس‌ از پایان عمر شرکت، بین شرکا و سهام‌ داران تقسیم کند.

    این امر هم در وضعیتی که شرکت در حالت سود دهی است و هم در وضعیتی که در حال ضرر کردن است، امری مفید است. به این صورت که شرکتی که به آن ضرری وارد شده است و بخشی از سرمایه از بین رفته است تا زمانی ‌که خسارت جبران نشود، سود قابل تقسیم نیست.

    در این امر که جابجایی شرکت صورت می‌ گیرد لازم است که این تغییر ثبت و آگهی شود. اهمیت این امر این است که در اصل آدرس هر شرکت یک امر معتبر است که مکان قانونی آن را در اختیار می گذارد که در آگهی تاسیس آن نیز ثبت شده ‌است.

     این مورد نیز مثل تغییر آدرس در مراحلی که باید طی شود یکسان است و زمانی صورت می‌ گیرد که شرکتی می ‌خواهد فعالیت خودش را گسترش دهد و شعبه های جدیدی ایجاد کند.

    سایر مواردی که مشمول ثبت تغییرات شرکت هستند شامل موارد زیر هستند.

    نقل و انتقال سهام

    این امر زمانی محقق می‌ شود که یکی از سهام ‌داران یا شرکا قصد خارج شدن از شرکت را داشته باشد یا یک سهام ‌دار جدید بخواهد به شرکت اضافه شود یا به ‌عبارتی جا به جایی سهام در شرکت صورت بگیرد. افرادی که می ‌خواهند سهام بگیرند یا سهام خود را واگذار کنند باید مالیات بپردازند، البته گاهی وقتی ‌که زمان رتبه بندی شرکت فرا می‌ رسد نیاز هست که امتیازهای جدیدی وارد شرکت شود که افراد جدیدی که به شرکت می‌ پیوندند می ‌توانند افرادی باشند که این امتیاز را به همراه خود بیاورند، این امر در زمینه ثبت تغییرات شرکت حائز اهمیت است.

    ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

    روزنامه رسمی به ‌صورت یک شرکت سهامی فعالیت می کند و دارای ارکان کامل شرکت های سهامی است. در حال حاضر روزنامه رسمی شرکت یکی از سازمان‌ های وابسته به قوه قضائیه است. روزنامه رسمی وظایف خاصی به‌ عهده‌ دارد؛ در اساسنامه این شرکت موضوع فعالیت و وظایف آن ذکر شده است.

     چاپ و نشر کلیه قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، چاپ احکام صادره از دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری و چاپ و نشر آگهی تاسیس و تغییرات شرکت ها طبق آیین ‌نامه ‌ها و بخش نامه هایی که اداره ثبت شرکت‌ ها الزامی است؛

     اما این ‌که چه آگهی ‌ها و چه مواردی الزاماً باید در روزنامه رسمی ثبت شود به این ترتیب است که هر شرکتی که ثبت می شود یا هر تغییراتی که در شرکت انجام می شود به علاوه تمامی موارد مربوط به اداره مالکیت معنوی اعم از ثبت برند، تغییرات مربوط به مالکیت علائم و نشان ‌های تجاری، انتقال سهام، طرح صنعتی و اختراع و سایر موارد همگی الزاماً باید در روزنامه رسمی چاپ شوند.

     روزنامه رسمی منحصر به فرد است و برای تمامی موارد ذکر شده تنها یک سایت رسمی و یک نشانی اینترنتی روزنامه رسمی وجود دارد. امروزه برعکس گذشته تمامی مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می‌ شود و بعد از این ‌که وارد قسمت ثبت ‌نام شدید، کافی است نام کاربری و گذر واژه را درج کنید بعد از این مراحل شما ثبت نام شده اید و می توانید وارد پورتال شخصی خود شوید و به آگهی ‌های قانونی مراجعه کنید.

    کلام آخر

    پس ‌از ثبت شرکت ‌ها گاهی لازم است تغییراتی صورت بگیرد، در این گفتار روال قانونی ثبت تغییرات شرکت ها مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات مفیدی در زمینه ‌های مختلف ثبت تغییرات شرکت ‌ها اعم از انواع ثبت تغییرات، هزینه‌ های ثبت و مراحل و مدارک مورد نیاز و… ارائه شد.

    خوشبختانه امروزه بر خلاف گذشته انجام دادن موارد مورد نیاز و دسترسی به آن‌ ها و نحوه طی کردن مراحل با وجود نعمت اینترنتی شدن سیستم ثبت تغییرات شرکت، آسان و قابل دسترس شده‌ است. ایجاد تغییرات در شرکت ‌ها در طول مدت عمر شرکت امری اجتناب‌ نا پذیر و ضروری است که آشنایی با چگونگی انجام آن و ترتیب انجام مراحل ثبت تغییرات این امر را آسان‌ تر می‌ کند.

    سوالات متداول

    در ادامه به پاسخ دهی برخی سوالات متداول و رایج پیرامون ثبت شرکت می پردازیم.

    کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و با هر تابعیت و ملیتی می توانند شرکت ثبت کنند.

    در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. حداقل تعداد اعضا در شرکت های سهامی خاص 3 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت های سهامی عام 5 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت ها با مسئولیت محدود 2 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت های تضامنی 2 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت های تعاونی تولید و مصرف 7 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت های نسبی 2 نفر، حداقل تعداد اعضا در شرکت های مختلط سهامی 3 نفر و حداقل تعداد اعضا در شرکت های مختلط غیر سهامی 2 نفر می باشد.

    برای ثبت تمامی شرکت ها کپی شناسنامه و کارت ملی به علاوه کپی شناسنامه، کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی به علاوه گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره لازم است.

    برای ثبت شرکت به اطلاعاتی هم چون نام شرکت، میزان سرمایه شرکت، موضوع شرکت، آدرس شرکت، تعیین افراد سهام دار و میزان سهامشان، تعیین مدیران شرکت و سمت هایشان، حق امضای شرکت و تعیین بازرسین شرکت نیاز است.

    ثبت شرکت مانند هر کار دیگری نیاز به وقت و هزینه دارد، ثبت شرکت به 30 الی 45 روز به طول می انجامد.

    حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت مطابق با قانون تجارت، مبلغ 100 هزار تومان می باشد.

    شرکت ها در انواع شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت تعاونی تولید مصرف وجود دارند که افراد می توانند با توجه به حوزه فعالیت، تعداد اعضا و… یکی از این قالب های شرکت را برای ثبت انتخاب کنند.

    ارسال پاسخ

    Start Typing