آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

تفاوت کارت بازرگانی با کارت عضویت

کسانی که در عرصه تجارت بین الملی فعالیت می کنند باید دارای کارت بازرگانی باشند. کارت بازرگانی این امکان را به تجار و افراد فعال در این عرصه می دهد که به راحتی بتوانند به صادرات و واردات کالا بپردازند، یا کالاهای مورد نظر خود را از مناطق آزاد بدون هیچ مشکلی به داخل کشور منتقل کنند همچنین با داشتن این کارت فعالان عرصه اقتصادی می توانند در گمرکات به شکل حق العمل کار، کارهای گمرکی تجار دیگر را انجام دهند. اما کارت عضویت کارتی است که به دارندگان آن این امکان را میدهد که عضو اتاق بازرگانی باشند و در تصمیم گیری های آن شرکت کنند که می تواند نقش مهمی در روند صادرات و واردات داشته باشد.

تفاوت کارت بازرگانی با کارت عضویت چیست؟

کارت بازرگانی و انواع آن

کارت بازرگانی به کارتی گفته می شود که از طرف شعب اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معادن ایران برای افراد که تمایل به صادرات و واردات کالاهای مختلف به داخل و خارج کشور  دارند صادر می شود.

کارت بازرگانی اگر برای یک شخص ثالث و حقیقی صادر شود با نام کارت بازرگانی شخص حقیقی شناخته می شود ولی اگر شخص متقاضی کارت بازرگانی، نماینده یک گروه تجاری یا شرکت بازرگانی باشد و به عنوان نماینده حقوقی این مجموعه کارت بازرگانی دریافت کند این نوع کارت بازرگانی با نام کارت بازرگانی حقوقی شناخته می شود.

 این دو نوع کارت از نظر کارکرد معمولا تفاوت چندانی با هم ندارند اما ممکن است ورود برخی از کالا های خاص بنا بر اعلام اتاق بازرگانی فقط مختص افراد دارای کارت بازرگانی حقوقی باشد.

اقلام خاصی که توسط اتاق بازرگانی اعلام می شود ممکن است در دوره های مختلف متفاوت باشد و کالای خاصی را برای یک دوره طولانی نمی توان در این چارچوب  طبقه بندی کرد.  البته بر طبق قوانین جدید برخی از فعالیت های تجاری فقط برای دارندگان کارت بازرگانی حقوقی مجاز است.

همچنین باید توجه داشت که معمولا در مجامع بین المللی اعتبار کارت بازرگانی شخص حقوقی  از شخص حقیقی بیشتر است. معمولا هر فرد فقط می تواند یک کارت بازرگانی داشته باشد اما در شرایط استثنایی یک فرد تاجر اگر مدیر یک شرکت یا مجموعه تجاری باشد می تواند به طور همزمان دو کارت بازرگانی شخص حقیقی و حقوقی را دریافت نماید.

کارت عضویت در اتاق بازرگانی چیست و چه کارکردی دارد؟

کارت عضویت در اتاق بازرگانی چیست و چه کارکردی دارد؟

هر تاجری که‌ نام و مشخصات خود را به عنوان فعال در عرصه تجارت و بازرگانی کشور در دفتر ثبت نام تجارت ثبت کرده باشد چه قصد اخذ کارت بازرگانی داشته باشد یا نداشته باشد به شکل خودکار عضو اتاق بازرگانی می شود.

کسانی که عضو اتاق بازرگانی هستند برای صدور کارت بازرگانی باید درخواست خود را به شکل الکترونیک در درگاه الکترونیکی اتاق بازرگانی ثبت نمایند که اگر روال کار آن ها بدون مشکل پیش رود کارت بازرگانی آن ها بطور میانگین حدود یک ماهه صادر می شود.

 معمولا افراد مختلف طبق روال معمول باید برای دریافت کارت عضویت به مراکز و شعب اتاق بازرگانی  محل اقامت خود  در تهران و شهرستان ها مراجعه نمایند. معمولا هرکس کارت بازرگانی داشته باشد کارت عضویت در اتاق بازرگانی را هم به طبع دارد یا می تواند در اسرع وقت آن را دریافت کند.

کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق بازرگانی چه تفاوتی با هم دارند؟‌

همانطور که گفته شد همه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در عرصه تجارت می توانند پس از طی مراحل مشخص که شامل شرکت در کلاس های آموزشی خاص است طبق ضوابط با ارائه مدارک لازم به عضویت اتاق بازرگانی در آیند. فقط افرادی که تمایل به فعالیت در صادرات و واردات کالا به داخل و خارج کشور داشته باشند می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

‌ از نظر کلی می توان برای کارت بازرگانی و کارت عضویت در اتاق بازرگانی سه جنبه متفاوت در نظر گرفت. معمولا به کارت بازرگانی و فعالیت های مرتبط به آن مالیات تعلق می گیرد اما عضویت در اتاق بازرگانی چنین شرایطی ندارد.

 مدارکی که برای صدور کارت بازرگانی دریافت می شود برای گرفتن عضویت اتاق بازرگانی طلب نمی شود. از مهمترین تفاوت های این دو نوع کارت میزان و شکل مزایایی است که به آن ها تعلق می گیرد، در ادامه سعی می شود مهمترین تفاوت های کارت بازرگانی و  کارت عضویت در اتاق بازرگانی به شکل مختصر مورد بررسی قرار گیرد.

انجام صادرات و واردات و تجارت بین المللی

همانطور که گفته شد مهمترین تفاوت دریافت کارت بازرگانی و کار عضویت در اتاق بازرگانی در انجام صادرات و واردات بین المللی است یعنی در صورت داشتن کارت بازرگانی می توان برای صادرات و واردات کالا اقدام نمود در حالی که فقط داشتن کارت عضویت نمی تواند ملاک و مجوز مناسبی برای فعالین در این عرصه باشد.

امکان ثبت برند انگلیسی یا لاتین

دیگر تفاوت‌ کارت بازرگانی و کارت عضویت در اتاق بازرگانی در ثبت برند است. بر طبق مقرارت و ضوابط قانونی جاری کشور برای ثبت نام تجاری یا برند به زبان انگلیسی نیاز به مجوز می باشد که یکی از مدارک لازم برای گرفتن مجوز داشتن کارت بازرگانی یا عضویت در اتاق بازرگانی است.

 منتهی تفاوت این دو نوع کارت در این است که با کارت عضویت فقط می توان یک برند را ثبت نمود ولی با کارت بازرگانی دو الی سه برند انگلیسی را می توان ثبت نمود.

الزامی بودن کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی

یکی از شرایط دریافت کارت بازرگانی تسلیم اظهار نامه مالیاتی به مراجع قانونی  و دریافت کد اقتصادی است اما برای دریافت کارت عضویت چنین اقدامی لازم نیست و بدون داشتن کد اقتصادی می توان کارت عضویت را دریافت نمود.

 پس از ارائه مدارک لازم به شعب مختلف شخص می تواند کارت بازرگانی دریافت کند و با دریافت کارت بازرگانی به شکل خودکار کارت عضویت اتاق بازرگانی هم برای فرد صادر می شود.

 درحالی که دریافت کارت عضویت مشمول چنین ویژگی نیست و فرد تنها در صورت داشتن کار بازرگانی می تواند در عرصه تجارت بین المللی فعال شود.‌

 

مالیات کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی چگونه محاسبه می شود؟

مطابق قوانین مالیاتی جاری کشور نرخ محاسبه مالیات برای دارندگان کارت بازرگانی حقیقی به شکل تصاعدی است‌ که این نرخ بین 15 تا 35 درصد بر اساس میزان درآمد دارندگان کارت بازرگانی حقیقی در نوسان بوده د متغیر است.

اما برای شرکت ها و موسساتی که دارای کارت بازرگانی حقوقی هستند روال کار متفاوت بوده و نرخ مالیات ثابت است و در حدود 25 درصد محاسبه می شود.

 

دریافت کارت بازرگانی چه مزایایی دارد؟

دریافت کارت بازرگانی فقط منحصر به تجارت بین الملی و صادرات و واردات کالا نمی شود و صاحبان این نوع کارت می توانند از مزایای دیگر این نوع کارت مثل عضویت در اتاق بازرگانی و دریافت کارت عضویت، شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی، توسعه مبادلات بین الملی و تسهیل در دریافت ویزای تجاری، تسهیل ارتباط با تجار خارجی، صدور گواهی مبداء یا همان سندی که برای صادر کردن کالا از طریق اظهار نامه گمرکی توسط اتاق بازرگانی صادر می شود، دادن فرصت برای ثبت 2 الی 3 برند لاتین، شرکت در مناقصات و مزایدات مختلف اشاره نمود که می تواند برای فعالان عرصه تجارت بسیار مفید و راهگشا باشد.‌

دارندگان کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی چه عملکردی می توانند داشته باشند؟

افرادی که در اتاق بازرگانی عضو می شوند اعم از حقیقی و حقوقی می توانند در اکثر مواردی که با صادرات و واردات کالا در ارتباط است نظر داده و به اجماع برسند‌. باید توجه داشت که همین تصمیمات می تواند نقش مهمی در روند تولید و جلوگیری از قاچاق کالا به داخل کشور داشته باشد.

از دیگر وظایف اعضاء اتاق بازرگانی آن است که با فعالین اقتصادی در ارتباط باشند و  نقطه نظرات خود با آن ها در میان گذارند و آن ها متقاعد نمایند که با اصلاح روند فعالیت های خود می توانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند تا به این شکل از ورود کالاهای مشابه و خروج ارز از کشور جلوگیری و ممانعت شود.

 اعضای اتاق بازرگانی با تصمیم گیری ها و روالی که در پیش می گیرند این اطمینان خاطر  را به تولید کنندگان و کار آفرینان می دهند که در جهت منافع آن ها حرکت کرده و تصمیم گیری می نمایند.

 از دیگر وظایف اتاق بازرگانی بررسی مدارک و شرایط افرادی است که قصد گرفتن عضویت اتاق بازرگانی یا کارت آن را دارند که پس از تایید صلاحیت کارت بازرگانی یا عضویت متقاضیان صادر می شود.

سخن پایانی

کارت بازرگانی می تواند یک ابزار مهم برای کسانی باشد که قصد تجارت و فعالیت اقتصادی در حوزه صادرات و واردات دارند. چون بدون داشتن این کارت فعالیت های اقتصادی برون مرزی برای تجار و بازرگانان مشکل و تقریبا غیر ممکن می شود.‌

البته باید توجه داشت تجار و بازرگانان می توانند در صورت تایید صلاحیت کارت عضویت اتاق بازرگانی را دریافت کنند اما نمی توانند بدون داشتن کارت بازرگانی در عرصه تجارت خارجی فعال باشند.

کارت بازرگانی با توجه به نوع عضویت فرد که به شکل شخصی و مستقل اقدام کند یا نماینده یک گروه یا شرکت تجاری باشد متفاوت است که نوع اول با نام کارت بازرگانی حقیقی و نوع دوم با نام کارت بازرگانی حقوقی شناخته می شود.

تفاوت این دو نوع کارت بازرگانی در میزان مالیات است که معمولا در کارت بازرگانی شخص بیشتر و به شکل تصاعدی با توجه به شرایط کالا افزایش پیدا می کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و تماس با تیم ثبت آرژانتین می توانید با استفاده از راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

ارسال پاسخ