آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

تعلیق کارت بازرگانی چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح کارت بازرگانی، کاربرد آن و تعلیق و  دلایل تعلیق و هم چنین تفاوت تعلیق کارت بازرگانی با ابطال کارت بازرگانی با شما صحبت کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

کارت بازرگانی چیست؟

به موجب قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده ی خود امکان انجام واردات و صادرات کالاهای مجاز را می دهد.

هم چنین دارنده ی کارت بازرگانی می تواند ثبت سفارش، ترخیص کالا و همچنین حق العمل کاری در گمرک را نیز انجام دهد.

  • مدت اعتبار کارت بازرگانی حسب مورد یک تا پنج سال می باشد.

تعلیق کارت بازرگانی

 تعلیق کارت بازرگانی به چه معناست؟

چنانچه کارت بازرگانی شخص حقیقی و یا حقوقی سرقت و یا مفقود گردد، می توانند درخواست تعلیق کارت بازرگانی را از اتاق بازرگانی نمایند.

مدارک مورد نیاز تعلیق کارت بازرگانی

  • ارائه درخواست مبنی بر تعلیق کارت بازرگانی.(چنانچه شخص حقیقی، دارنده ی کارت بوده و درخواست تعلیق داشته باشد، باید این درخواست توسط وی به اتاق بازرگانی ارائه گردد. چنانچه شخص حقوقی، دارنده ی کارت بازرگانی باشد باید درخواست تعلیق را شخص صاحب یا صاحبین امضا شرکت به اتاق بازرگانی تسلیم نمایند.)
  • در صورتی که کارت، مورد سرقت واقع شده باشد باید جزء مدارک مورد نیاز جهت تعلیق کارت بازرگانی، نامه آگاهی نیز ضمیمه گردد.
  • آگهی درج شده در روزنامه کثیرالانتشار

 

همچنین بخوانید: انواع کارت بازرگانی

تفاوت تعلیق و ابطال کارت بازرگانی چیست؟

تفاوت تعلیق و ابطال کارت بازرگانی چیست؟

تعلیق در لغت به معنی معلق ماندن و درمورد کارت بازرگانی به معنی عدم امکان استفاده ی موقتی می باشد. بدیهی است پس از طی مراحل اداری، مجدد کارت بازرگانی برای فرد صادر و فعال می گردد.

اما منظور از ابطال کارت بازرگانی این است که شخص حقیقی و یا حقوقی دارنده ی کارت، به‌طور کلی از داشتن آن منصرف گردیده و تقاضای ابطال می نماید. ابطال کارت بازرگانی می تواند به موجب درخواست دارنده ی کارت و یا به موجب اجبار قانون باشد.

ابطال اختیاری کارت بازرگانی

   شخص حقیقی یا حقوقی می تواند از داشتن کارت بازرگانی منصرف گردد و با ارائه ی مدارک مورد نیاز به اتاق بازرگانی استان درخواست ابطال کارت بازرگانی خود را نماید.

ابطال اجباری کارت بازرگانی

وفق ماده30 قانون امور گمرکی ایران، چنانچه دارنده کارت بازرگانی مرتکب قاچاق کالا شده باشد علاوه بر مجازات محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردد. در اینصورت کارت بازرگانی شخص بسته به شرایط به طور موقت یا دائم ابطال می گردد.

هدف از تعلیق کارت بازرگانی چیست؟

به دلیل مفقود شدن یا سرقت کارت بازرگانی، دارنده ی کارت درخواست تعلیق آن را می نماید. هدف از این تعلیق، جلوگیری از سوء استفاده دیگران از کارت مذکور می باشد.

برای دریافت هر گونه مشاوره در زمینه ی ثبت شرکت، ثبت برند، اخذ کارت بازرگانی و تغییرات شرکتها می توانید با شماره های 09102913092 و 33331121-028 ارتباط بگیرید.

 

ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم.

 

ارسال پاسخ