آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

قوانین ثبت شرکت

در این مقاله قصد داریم به توضیح قوانین ثبت شرکت بپردازیم. هر شخصی که قصد ثبت شرکت دارد باید با اطلاع از این قوانین بهترین نوع شرکت و شرکاء را برای خود انتخاب نماید. لطفا تا آخر با ما همراه باشید.

هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد، شرکت ایرانی محسوب و مشمول قانون تجارت ایران می باشد.

 

 

 

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

 

قانون سن در ثبت شرکت

اعضای هیئت مدیره شرکت باید حداقل 18 سال تمام داشته باشند. منظور از اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل­­_ رئیس هیأت مدیره_
نائب رئیس هیأت مدیره و عضو هیأت مدیره را شامل می شوند. این قانون در کلیه ی شرکت ها اعم از سهامی،

با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی و تعاونی صادق است.

اما افراد زیر18 سال هم می توانند عضو شرکت باشند اما نمی توانند سمت هیئت مدیره داشته باشند و صرفاً می توانند سهامدار باشند.

 آیا در قوانین ثبت شرکت کارت پایان خدمت لازم است؟

خیر، برای ثبت شرکت الزامی  به داشتن پایان خدمت وجود ندارد و افرادی که کارت پایان خدمت هم ندارند می توانند عضو شرکت قرار بگیرند.

آیا کارمندان دولت می توانند ثبت شرکت انجام دهند؟

منظور از کارمندان دولت کلیه ی افرادی هستند که چه به صورت قراردادی و چه به صورت استخدامی، حقوق بگیر دولت محسوب می شوند. این افراد نمی توانند عضو هیأت مدیره شرکتی قرار بگیرند و تنها می توانند در شرکت سهامدار باشند. نکته مهم در مورد میزان سهام این افراد است که نهایتاً تا4% می توانند سهم داشته باشند. نتیجه می گیریم کارمندان دولت نمی توانند عضو هیأت مدیره هیچ شرکتی قرار گیرند و هم چنین نمی توانند بیشتر از 4% در شرکتی سهام داشته باشند. هدف از این قانون ممنوعیت دو شغله بودن کارمندان دولت عنوان شده.

آیا ثبت شرکت نیاز به مدرک تحصیلی دارد؟

آیا ثبت شرکت نیاز به مدرک تحصیلی دارد؟

به طور کلی خیر، ثبت شرکت نیاز به مدرک تحصیلی ندارد و افراد با هر مدرک تحصیلی اعم از سیکل، دیپلم، لیسانس و … می توانند اقدام به ثبت شرکت نمایند.

اما این قانون استثنائاتی نیز دارد. برای مثال شرکتی که در نام آن عنوان فنی و مهندسی قید گردیده حداقل یکی از اعضای آن باید دارای مدرک مهندسی باشد و هم چنین برخی از موضوعات که برای ثبت نیاز به مجوز دارند، برای اخذ این مجوزات ممکن است شرط مدرک تحصیلی وجود داشته باشد.

آیا ثبت شرکت نیاز به داشتن مجوز دارد؟

در اکثر موارد ثبت شرکت نیاز به داشتن مجوز ندارد. برای مثال شرکتی با موضوع فعالیت تولید و بسته بندی مواد غذایی بدون داشتن هیچ مجوزی می تواند شخصیت حقوقی خود را در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت برساند. در حالیکه قطعاً برای شروع فعالیت باید اقدام به دریافت مجوزات تولید از ادارات مربوطه نماید.

استثنائات زیادی نیز در این بخش وجود دارد. بعضی از موضوعات فعالیت هستند که در اصطلاح به آنها موضوعات مجوزی گفته می شود ، به این معنی که قبل از ثبت شرکت باید اقدام به دریافت مجوز نمایید و سپس درخواست ثبت شرکت یا موسسه غیرتجاری را دهید. برای مثال موسسات فرهنگی و هنری که قبل از تقاضا ثبت موسسه باید مجوز مربوطه را از اداره ی ارشاد اخذ نمایند.
یا موسسات و شرکتهایی حسابرسی باید ابتدا از «جامعه حسابداران رسمی ایران» مجوز دریافت و سپس اقدام به ثبت شرکت یا موسسه نمایند.

یک شخص در چند شرکت می تواند سمت «مدیرعامل» داشته باشد؟

یک شخص در چند شرکت می تواند سمت «مدیرعامل» داشته باشد؟

هر شخص تنها در یک شرکت می تواند مدیرعامل باشد و چنانچه شخصی در یک شرکت مدیرعامل باشد و بخواهد در شرکت دیگری نیز این سمت را برعهده گیرد باشد باید ابتدا از سمت مدیرعاملی در شرکت اول کناره گیری کرده و سپس این سمت را در شرکت دوم بپذیرد. سایر سمت های شرکت اعم از رئیس هیأت مدیره- نائب رئیس هیأت مدیره و اعضای هیأت مدیره می توانند در شرکت های دیگر نیز این سمت ها را بپذیرد.

آیا اعضای هیأت مدیره شرکت باید سهامدار هم باشند؟

الزامی به سهامدار بودن اعضای هیأت مدیره وجود ندارد. اعضای هیأت مدیره میتوانند خارج از سهامداران باشند. البته استثناء این قانون شرکتهای سهامی(عام- خاص) میباشند. در شرکتهای سهامی اعم از عام و خاص حتما باید اعضای هیأت مدیره سهامدار نیز باشند.

شرایط بازرسان در شرکتهای سهامی چگونه است؟

در شرکتهای سهامی باید حداقل 2 بازرس معرفی نمایید. این بازرسان می توانند شخصیت حقیقی و یا حقوقی داشته باشند. در صورتی که بازرس شخصیت حقیقی باشد باید دارای حداقل18 سال تمام باشد. هم چنین بازرسان نباید نسبت درجه یک فامیلی با هیچ یک از اعضای هیئت مدیره داشته باشند. منظور از اقوام درجه یک پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند می باشد.

افرادی که سوء پیشینه دارند می توانند اقدام به ثبت شرکت نمایند؟

چنانچه فردی دارای سوء پیشینه کیفری که منجر به حکم حبس شده باشد را داشته باشد نمی تواند جزء اعضای شرکت واقع شود. اما سایر جرائم چنانچه امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای فرد وجود داشته باشد، مانع ثبت شرکت نیست.  افرادی که در سامانه دارای سوء پیشینه هستند هنگام ثبت شرکت باید اقدام به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نمایند و به همراه سایر مدارک به ادراه ی ثبت شرکت ها تحویل دهند.

آدرس شرکت باید حتما تجاری باشد؟

برای ثبت شرکت می توانید محل شرکت را آدرس مسکونی اعلام نمایید. با آدرس مسکونی نیز شرکت قابل ثبت خواهد بود اما نکته حائز اهمیت این است که پس از ثبت شرکت چنانچه قصد صدور فاکتور رسمی و دریافت کد اقتصادی داشته باشید حتما باید آدرس شرکت یک آدرس اداری یا تجاری باشد. اگر مالک ملک مذکور باشید باید سندی که در آن کاربری اداری یا تجاری قید شده را برای دریافت کد اقتصادی ارائه نمایید و چنانچه در محل شرکت مستأجر باشید باید اجاره نامه معتبر، که کاربری ملک در آن اداری یا تجاری قید شده است را برای دریافت کد اقتصادی ارائه نمایید.

میزان سرمایه ی شرکت چقدر باید باشد؟

میزان سرمایه ی ثبتی سلیقه ای بوده و می توان مقادیر متفاوتی را به عنوان سرمایه ی شرکت اعلام نمود اما میزان حداقل سرمایه شرکت در قانون تجارت مشخص گردیده که این مبلغ برای شرکتهای سهامی خاص و با مسئولیت محدود حداقل 1/000/000 ریال و برای شرکت سهامی عام 5/000/000 ریال می باشد. اما میزان حداکثری در قانون اعلام نشده است. طبیعی است هر چه میزان سرمایه ی شرکت بالاتر باشد اعتبار آن شرکت نیز بالاتر خواهد بود.

اسم شرکت باید چند سیلابی باشد؟

اسم شرکت باید چند سیلابی باشد؟

اسم شرکت حداقل باید دارای سه سیلاب باشد. برای مثال ایمن سازان رستا، گروه صنعتی مهام طوس و …. امروزه با توجه به کثرت شرکتهای ثبت شده برای جلوگیری از تشابه با نام سایر شرکتها، اسم شرکت باید دارای حداقل سه سیلاب باشد.

آیا آدرس شرکت با آدرس سهامداران می تواند یکی باشد؟

خیر، کدپستی که برای اعضای شرکت اعلام می شود باید با کدپستی محل شرکت متفاوت باشد. در غیر اینصورت درخواست شما تایید نخواهد شد.

آگهی ثبت شرکت را باید در چه روزنامه ای به چاپ برسانیم؟

طبق آخرین دستور العمل اداره ی ثبت شرکتها آگهی ثبت شرکت باید تنها در روزنامه ی رسمی کشور به چاپ برسد. در گذشته اجبار به چاپ در روزنامه های کثیرالانتشار نیز وجود داشت ولی در شرایط فعلی تنها درج در روزنامه ی رسمی اجباری می باشد.

آیا پس از ثبت شرکت باید اقدام به دریافت دفاتر پلمب نماییم؟

بله، منظور از دفاتر پلمب، دفاتری است که از اداره ی ثبت شرکتها دریافت و به اداره ی دارایی  باید تحویل گردد و صورت وضعیت مالی شرکت در آن قید می گردد. دریافت این دفاتر سالانه و مهلت ثبت نام آن  تا پایان اسفندماه هر سال می باشد.

برای دریافت هر گونه مشاوره در زمینه ی ثبت شرکت- تغییرات شرکتها- ثبت برند- اخذ کارت بازرگانی می توانید با شماره های 09100445331 و 02833361121 تماس و از مشاوره ی رایگان کارشناسان ثبت آرژانتین بهره مند گردید.

 

« ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم »

ارسال پاسخ