آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

توضیح شرکت سهامی خاص | توضیح مختصر و کوتاه درباره شرکت های سهامی خاص

قبل از توضیح شرکت سهامی خاص و انواع تغییرات آن بهتر است به ذکر این نکته بپردازیم که شاید این کار ظاهرا ساده به نظر برسد ولی دارای نکات ریز فراوانی بوده که در صورت عدم رعایت آن هنگام ثبت شرکت می تواند مشکلاتی برای افراد به وجود آورد. پس بهتر است این کار را به حقوقدانان و کارشناسان حرفه ای ثبت آرژانتین سپرده تا بتوانند به بهترین نحو شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

توضیح شرکت سهامی خاص

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

شرکت چیست؟

از نظر لغت شرکت به معنی شریک شدن در مال یا کاری می باشد اما از نظر حقوقی شرکت به قراردادی گفته می شود که بر مبنای آن شرکا سود حاصل از شرکت را بین خود تقسیم می کنند.

در قانون تجارت ایران انواع شرکت ها به 7 گروه تقسیم می شوند:

1.شرکت های سهامی  2.شرکت های با مسئولیت محدود   3.شرکت های تضامنی      4.شرکت های نسبی      5.شرکتهای تعاونی       6.شرکت های مختلط سهامی         7. شرکتهای مختلط غیر سهامی

شرکت سهامی خاص چیست؟

  • تعداد افراد تشکیل دهنده آن حداقل باید5 نفر بوده که متشکل از 3 سهامدار و 2بازرس می باشد.
  • در این نوع شرکت، سرمایه به سهام تبدیل می شود و هر شخص به میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارد.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت،100هزار تومان می باشد.
  • در این نوع شرکت، تمام سرمایه آن منحصرا به وسیله موسسین تامین می شود.
  • حداقل تعداد مدیران در این نوع شرکت باید 3 نفر باشد.
  • حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص باید 3 نفر باشد.
  • مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن ها در شرکت است.
  • در این نوع شرکت، اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
  • سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام در این نوع شرکت مشروط به موافقت مدیران یا مجمع عمومی صاحبان سهام است.

 

 

 

انواع تغییرات در شرکت های سهامی خاص

 

انواع تغییرات در شرکت های سهامی خاص

به طور کلی کلیه ی اطلاعات و موضوعاتی که در شرکت به ثبت می رسد بعدا قابل تغییر است. برای مثال: تغییر نام شرکت، تغییر موضوع شرکت، تغییر سرمایه ثبت شده، تغییر مدیران، تغییر صاحبان امضا، تغییر در اساسنامه، تغییر در آدرس شرکت، تغییر در سهامداران، تغییر بازرسان و…

تغییر نام شرکت

وقتی یک شرکت سهامی خاص با یک اسم مشخص به ثبت می رسد، می توان این اسم را بلافاصله بعد از ثبت شرکت یا حتی بعد از سالیان سال هم تغییر داد که باید صورتجلسه مورد نظر تنظیم شده و اسم جدید به اداره ثبت شرکت ها اعلام شود. اداره ثبت شرکت ها بعد از بررسی اسم جدید و عدم تشابه اسم درخواستی با اسم های ثبت شده موافقت خود را برای تغییر اسم اعلام می دارد.

برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه تغییر نام شرکت می توانید از کارشناسان متخصص ثبت آرژانتین مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

تغییر موضوع شرکت

زمان ثبت شرکت شما باید یک یا چند موضوع را برای شرکت خود انتخاب کنید که ممکن است بعدا نیاز پیدا کنید موضوعات جدیدی را به آن اضافه کنید یا موضوعات قبلی را اصلاح کنید. در این شرایط نیز صورتجلسه تغییر موضوع یا الحاق به موضوع تنظیم و پس از امضا برای اداره ثبت شرکتها ارسال می شود و بعد از تایید توسط اداره ثبت شرکتها می توانید در روزنامه رسمی آن را به چاپ برسانید.

تغییر سرمایه(افزایش یا کاهش سرمایه)

یکی از موارد تغییرات در شرکت های سهامی خاص تغییر سرمایه ثبتی می باشد. برای مثال شما موقع ثبت شرکت، سرمایه ثبتی خود را یک میلیون تومان اعلام کرده اید ولی اکنون قصد استفاده از وام و تسهیلات بانکی دارید و طبق اعلام بانک باید برای بهره مندی از میزان وام مورد نظر خود سرمایه ثبتی شرکت را به حداقل 100 میلیون تومان افزایش دهید در این شرایط  نیز صورتجلسه افزایش سرمایه باید تنظیم شود ولی قبل از ارسال صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها باید سرمایه تعهدی خود را در بانک پرداخت کنید و نامه مورد نظر را از بانک دریافت کرده به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها پست کنید.

اداره ثبت شرکتها پس از بررسی و تایید ، مراتب را به شما اطلاع داده و می توانید آن را در روزنامه رسمی آگهی  کنید .
یا حتی ممکن است شما بنا به دلایلی از جمله خروج سهامدار یا زیان ده بودن شرکت قصد کاهش سرمایه ثبتی خود را داشته باشید که این درخواست نیز در قالب صورتجلسه کاهش سرمایه تنظیم و به اداره ثبت شرکتها تقدیم می شود.

 

همچنین بخوانید : شرایط ثبت شرکت های سهامی خاص

 

 

انواع افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

 

انواع افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص

افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص بطور کلی به دو صورت :
الف) صدور سهام جدید
ب) بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود انجام می پذیرد.
از این دور روش می توان به 4 صورت زیر سرمایه شرکت را افزایش داد:
طبق ماده 158 قانون تجارت 4 روش برای افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص ذکر شده است:

  1. افزایش سرمایه از محل مطالبات
    متداول ترین و آسان ترین نوع افزایش سرمایه همین روش می باشد. در این روش سهامداران شرکت مطالباتی دارند که وقتی این مطالبات وصول می شود می توانید آن را به عنوان سرمایه شرکت به شرکت اضافه کنند.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی
     سهام داران می توانند با تزریق نقدینگی سهام خود در شرکت را افزایش دهند.
  3. تبدیل اوراق قرضه به سهام
     اوراق قرضه نیز با شرایطی امکان افزایش سرمایه را می دهند.
  4. افزایش سرمایه از طرق تجدید ارزیابی
    در این روش اموال و دارایی شرکت مجدد بررسی و ارزیابی می گردد که مستلزم دریافت نامه کارشناس رسمی دادگستری می باشد و پس تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه و تقدیم آن به اداره ثبت شرکتها و تایید آن می توانید در روزنامه رسمی به چاپ برسانید. برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه افزایش سرمایه می توانید از کارشناسان و متخصصان ثبت آرژانتین مشاوره رایگان دریافت کنید.
  5. تغییر مدیران
    در شرکت های سهامی خاص مدیرعامل- رئیس هیات مدیره و نائب رئیس هیات مدیره افرادی هستند که مدیران شرکت را تشکیل می دهند. در تغییرات شرکت های سهامی خاص می توان افراد جدیدی را وارد شرکت نمود و این سمت ها را به آنها واگذار نمود یا این سمت ها بین اعضا ی حاضر جا به جا گردد. در این شرایط نیز باید صورتجلسه تعیین سمت مدیران تنظیم و به امضا رسیده و برای اداره ثبت شرکتها ارسال گردد و پس از تایید قابل انتشار در روزنامه ی رسمی می باشد.
  6. تغییر صاحبان امضا
    در ابتدا ثبت شرکت سهامی خاص شما باید فرد یا افرادی را به عنوان صاحب یا صاحبان امضا معرفی کنید که می توانید آنان را بعدا تغییر دهید. منظور از صاحب یا صاحبان امضا این است که چه فرد یا افرادی می توانند به عنوان نماینده شرکت قرارداد ها یا چک ها و …… را امضا کنند.

نکته قابل توجه این است در شرکتهای سهامی خاص باید دارندگان حق امضا از بین افراد هیات مدیره باشند.
در این نوع تغییرات هم باید صورتجلسه تعیین دارندگان امضا تنظیم و برای اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.
برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با مشاوران متخصص ثبت آرژانتین ارتباط بگیرید.

7.تغییر در اساسنامه شرکت
در شرکت های سهامی خاص بعد از ثبت می توان هریک از بند های اساسنامه را تغییر داد که در قالب صورتجلسه اصلاح بند اساسنامه تنظیم و پس از امضا به اداره ثبت شرکتها تقدیم می شود. این تغییرات برای مثال می تواند

1) تغییر سال مالی
2) تغییر تعداد اعضا ی هیات مدیره و … باشد.

8.تغییر آدرس شرکت

هنگام ثبت شرکت سهامی خاص شما باید یک آدرس و کد پستی را به عنوان مرکز اصلی شرکت اعلام کنید که در صورت تغییر آدرس مذکور می توان آن را از طریق صورتجلسه تغییر آدرس و سپس امضا و ارسال برای اداره ثبت شرکتها می توان آدرس ثبت شده برای شرکت را تغییر داد. این نوع تغییر مستلزم داشتن کد پستی فعال برای آدرس جدید می باشد.
برای انجام تغییرات شرکت ها در کم ترین زمان ممکن می توانید از مشاوران متخصص ثبت آرژانتین راهنمایی بگیرید.

9.تغییر در سهامداران شرکت
در شرکت های سهامی خاص می توان سهام شرکت را مورد نقل و انتقال قرار داد. در این نوع نقل و انتقال ممکن است شخص جدید وارد شرکت شود یا سهامداران فعلی جا به جا گردد که در هر دو صورت ، صورتجلسه نقل و انتقال سهام تنظیم شده و بعد از امضا باید به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد و بعد از تایید می توان در روزنامه رسمی به چاپ رساند.

10.تغییر بازرسان
میدانیم شرکت های سهامی خاص باید دارای حداقل 2 بازرس که یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل است.
مدت تصدی بازرسین یک سال بوده و بعد از انقضا مدت مذکور می توان بازرسین را تمدید یا تغییر داد که در قالب صورتجلسه انتخاب بازرس یا بازرسان تنظیم و پس از انجام امضا های مربوطه به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد و پس از تایید قابل انتشار در روزنامه رسمی می باشد.

 

سخن پایانی

هریک از تغییرات عنوان شده در صلاحیت مجمع خاصی بوده و باید تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکتهای سهامی خاص ، نوع مجمع و موارد قانونی رعایت گردد. که به این منظور وکلا ثبت آرژانتین آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.
همه ی موارد در شرکتهای سهامی خاص قابل تغییر بوده ، پس هنگام ثبت شرکت با توجه به شرایطی که دارید اقدام به ثبت کرده و در صورت تغییر و محیا شدن شرایط جدید میتوانید در شرکت تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. مشاوران متخصص ثبت آرژانتین آماده ارائه خدمات تغییرات شرکت ها به شما عزیزان می باشند.

در این مقاله در رابطه با توضیح شرکت سهامی خاص در خدمتتان بودیم. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل با کارشناسان ما در ثبت آرژانتین تماس حاصل فرمایید.

ارسال پاسخ