آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت تغییر موضوع شرکت چگونه است؟ بررسی کامل

در این مقاله قصد داریم به توضیح تغییرات شرکتها خصوصاً ثبت تغییر موضوع شرکت و مجمع صالح برای این تغییر و همچنین مدت زمان و تشریفات انجام این تغییر بپردازیم .

  • شرکت ها پس از ثبت می توانند در ساختار شرکت خود تغییراتی ایجاد کنند . تقریبا میتوان ادعا نمود همه ی اطلاعات شرکت پس از ثبت قابل تغییر است . این تغییرات شامل : تغییر در اعضا – تغییر سرمایه ی ثبتی شرکت – تغییر آدرس شرکت – تغییر حق امضا – تغییر موضوع فعالیت – تغییر مدیران شرکت و ….. می باشد .
  • چنانچه قصد تغییرات در شرکت خود را داشته باشید مرجع صالح برای ثبت این تغییرات ، اداره ی ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری می باشد .
  • هر تغییری که در شرکت بخواهد اتفاق بیافتد در صلاحیت مجمع خاصی میباشد ، پس همه ی صورتجلسات تغییرات با یکدیگر متفاوت هستند . برای ثبت تغییرات پس از تنظیم صورتجلسه به‌صورت قانونی و امضا های مورد نیاز ، باید صورتجلسه به اداره ی ثبت شرکتها پست شود . چنانچه موارد قانونی در تنظیم صورتجلسه رعایت نشده باشد ، اداره ی ثبت صورتجلسه را عودت خواهد داد . برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه ی تغییرات شرکتها میتوانید از مشاوره ی رایگان کارشناسان ثبت آرژانتین بهره‌مند گردید .

تغییر موضوع شرکت چیست ؟

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

 

تغییر موضوع شرکت چیست ؟

وقتی شرکت شما به ثبت میرسد در اساسنامه ی شرکت در ماده ی 2 حوزه فعالیت شرکت ذکر گردیده است .در ادامه ی فعالیت ممکن است شما نیاز به اضافه کردن موضوع خاصی به اساسنامه داشته باشید یا حتی بخواهید حوزه فعالیت شرکت را به کلی تغییر دهید یا مواردی را حذف نمایید ، در همه ی این موارد باید صورتجلسه ی تغییر موضوع تنظیم و به اداره ی ثبت شرکتها ارسال گردد . به‌طور کلی موضوع شرکت متأثر از نوع فعالیتی است که شرکت برای آن منظور تشکیل گردیده است . تعیین موضوع شرکت نشان دهنده ی هدف تشکیل آن شرکت می باشد .

انواع تغییر موضوع شرکت

تغییر موضوع عموماً به یکی از 3 حالت زیر انجام می پذیرد :

  • الحاق به موضوع : یعنی فعالیتی را به موضوع شرکت اضافه نمایید . برای مثال حوزه فعالیت شرکتی ، تولید انواع آبمیوه بوده و اکنون با گسترش شرکت ، قصد تولید انواع کنسرویجات را دارند . در چنین شرایطی با تنظیم صورتجلسه الحاق به موضوع ، تولید کنسرویجات را به موضوع فعالیت خود اضافه می نمایند .
  • حذف موضوع : این بخش مربوط به شرکتی است که قصد دارد بخشی از موضوع فعالیت مندرج در اساسنامه خود را حذف نماید . برای مثال شرکتی در زمینه ی حمل و نقل درون شهری و برون شهری فعالیت دارد و بسته به شرایط به وجود آمده قصد دارد حمل و نقل برون شهری را از حوزه فعالیت خود حذف نماید. در چنین شرایطی نیز صورتجلسه تغییر موضوع تنظیم می گردد .
  • تغییر موضوع : در شرایطی ممکن است شرکت قصد داشته باشد موضوع فعالیت خود را به کلی تغییر دهد . برای مثال شرکت در حوزه ی تولیدات مواد غذایی فعالیت داشته ولی قصد دارد به‌طورکلی موضوع شرکت را به صادرات و واردات فرش دستباف تغییر دهد .
  • در همه ی موارد بالا باید صورتجلسه ای تحت عنوان «تغییر موضوع» تنظیم گردد .

مجمع صالح برای تغییر موضوع شرکت

چنانچه شرکتی قصد تغییر موضوع فعالیت خود را اعم از الحاق – حذف یا تغییر موضوع شرکت را داشته باشد ، این موضوع در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است . از دیگر صلاحیت های این مجمع میتوان به افزایش یا کاهش سرمایه – انحلال و یا تغییر اساسنامه اشاره نمود .

آیا تغییر موضوع فعالیت شرکت مستلزم دریافت مجوز است ؟

نکته مهم در تغییر موضوع فعالیت شرکت ( الحاق – تغییر ) توجه به مجوزی بودن یا نبودن موضوعی است که قرار است به اساسنامه اضافه شود . چنانچه موضوع فعالیت مذکور مستلزم دریافت مجوز از ارگان خاصی نباشد ، تغییر موضوع نیز نیاز به داشتن مجوز ندارد .
اما چنانچه موضوع مذکور جزء موضوعات مجوزی باشد باید ابتدا مجوز از ارگان مربوطه دریافت و سپس تغییر موضوع انجام پذیرد .

  • برای مثال شرکتی که در حوزه ی حمل و نقل درون شهری فعالیت دارد قصد دارد حمل و نقل برون شهری را به موضوع فعالیت خود الحاق نماید . حمل و نقل برون شهری مستلزم دریافت مجوز از وزارت را ه و شهرسازی ( سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور ) می باشد و پس از دریافت مجوز میتوانند الحاق به موضوع را انجام دهند .
  • برای مثال شرکتی در حوزه ی تولید انواع پودر لباسشویی فعالیت دارد و قصد تولید انواع شامپو را نیز دارد . الحاق تولید شامپو نیاز به دریافت مجوز از ارگان خاصی ندارد و پس از اضافه کردن به موضوع فعالیت میتوانید برای دریافت مجوزات تولید به ارگان های مربوطه مراجعه نمایید .

مراحل ثبت تغییر موضوع شرکت

  • تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده
  • تنظیم صورتجلسه و امضا توسط اعضای هیأت رئیسه .
  • تهیه ی لیست سهامداران حاضر در جلسه و امضای آنها .
  • ارسال صورتجلسه ی امضا شده و لیست سهامداران به اداره ی ثبت شرکتها .
  • پس از تایید اداره ی ثبت شرکتها ، درج آگهی تغییرات در روزنامه ی رسمی کشور .

نکته : چنانچه موضوع جدید مستلزم داشتن مجوز باشد باید مجوز مذکور نیز به همراه سایر مدارک به اداره ی ثبت شرکتها پست شود .

نکته : در صورتی که در مجمع عمومی فوق‌العاده حتی یک نفر از سهامداران شرکت نکند باید آگهی دعوت در روزنامه چاپ شود و پس از تشکیل جلسه ، آگهی دعوت نیز به همراه سایر مدارک به اداره ی ثبت شرکتها پست شود .

در ادامه به چارت صورتجلسه تغییر موضوع در شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص اشاره می نماییم .

 

نمونه صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

نمونه صورتجلسه تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

 

بسمه تعالی

صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شركت ……………… با مسئولیت محدود  به شماره ثبت ……………..  و شناسه ملي ………………  مورخ …………….ساعت ………….. : با حضور کلیه شرکا در محل شرکت تشکیل و نسبت به دستور جلسه اتخاذ تصمیم شد.

اسامی و میزان سهم الشرکه شرکا

1 – آقاي ……………… به شماره ملي ……………….. دارای …………………… ريال سهم الشرکه          امضاء

2 – آقاي …………………… به شماره ملي ………………… دارای …………  ريال سهم الشرکه                 امضاء

3- آقاي ……………….  به شماره ملي ……………………  دارای  ………………….. ريال سهم الشرکه             امضاء

الف  – دستور جلسه:  1 – تغییر موضوع فعاليت :

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ب  – به آقای …………………… احدی از شرکاء  با حق توکیل وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفتر ثبت اقدام نماید.

محل امضا :

 

 

 

نمونه صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص

 

بسمه تعالی

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شركت …………………….. سهامی خاص به شماره ثبت ………………… و شناسه ملی ………………… درتاريخ  …………….. ساعت ………………  با حضوركليه سهامداران در محل قانوني شركت تشكيل و تصميمات ذيل اتخاذ گرديد.

الف: در اجرای مفاد ماده ۱۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت:

1ـ  خانم ………….. به سمت رئیس جلسه

2ـ آقای ……………..  به سمت ناظر جلسه

3- آقای ……………… به سمت ناظر جلسه

4 ـ خانم ………………. به سمت منشی جلسه انتخاب شدند و رسمیت جلسه اعلام گردید.

ب : دستور جلسه :1 –  الحاق به موضوع فعاليت

ب1 – الحاق به موضوع فعاليت  : مواردی به شرح ذیل به موضوع فعالیت شرکت الحاق گردید

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ج : به آقای ……………… احدی از مدیران با حق توکیل وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

امضاء

آقای …………..                       خانم ……………….                      آقای ………………..                  خانم …………………..

 

 

 

کارشناسان ثبت آرژانتین آماده ی ارائه ی انواع خدمات مشاوره جهت ثبت شرکت – ثبت برند – اخذ کارت بازرگانی و تغییرات شرکتها به شما همراهان گرامی می باشند .
جهت ارتباط با کارشناسان ما میتوانید با شماره های 09100445331 و 02833361121 تماس حاصل فرمایید .

 

« ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم »

ارسال پاسخ