آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی چگونه است؟

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی جزء الزامات کار در این حوزه می باشد یعنی تغییرات انجام شده می باید پس از ثبت برای آنکه وجاهت قانونی پیدا کند در روزنامه های کثیر الانتشار رسمی به شکل آگهی چاپ شود. معمولا پس از ثبت شرکت هر گونه تغییر و تحولاتی که از سوی موسسین یا هیئت مدیره شرکت اتفاق بیفتد باید این تغییرات ابتدا به شکل رسمی و قانونی به اداره ثبت ابلاغ شود سپس تغییرات انجام شده پس از تایید به وسیله اداره ثبت برای آگاهی عمومی و داشتن وجاهت قانونی در روزنامه های کثیر الانتشار عمومی به شکل آگهی چاپ شود. تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی بدست آورید.

ثبت تعغیرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی چیست؟

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی جزء اولویت های کاری موسسات و شرکت های مختلف است تا سهامداران و افکار عمومی از تغییر و تحولات این شرکت ها مطلع شوند.

بعد از ثبت شرکت و شروع به کار آن هر گونه تغییر و تحولاتی که برای گسترش شرکت یا افزایش تخصص آن انجام شود باید پس از ثبت تغییرات برای تنویر افکار عموی و اطلاع رسانی به کسانی که به هر شکل با شرکت های سهامی در ارتباط هستند یا در این ‌حوزه فعالیت می کنند در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ شود.

این تغییرات می تواند در موضوع فعالیت، نام یا عنوان شرکت یا تغییر در اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل، تغییر محل فعالیت شرکت باشد که معمولا جز رایج ترین تغییر و تحولات شرکت های سهامی می باشند.

اما بجز موارد یاد شده گاهی اوقات اعضای شرکت پس از مدتی بنا به دلایل خاص ممکن است تصمیم به انحلال شرکت بگیرند که چنین تغییراتی هم باید برای اطلاع عمومی در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ شود تا تغییرات انجام شده از وجاهت قانونی لازم برخوردار شوند.
انجام هریک از تغییرات بیان شده در صورتی وجاهت قانونی دارد که پس از ثبت قانونی به دفعات مشخص شده در روزنامه های رسمی چاپ شود.

طبق روال معمول ابتدا باید صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم و به امضاء هیئت مدیره و مدیر عامل برسد، سپس وارد سامانه اداره ثبت شود پس از تایید تغییرات انجام شده به وسیله اداره ثبت در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار به شکل آگهی چاپ می شود در این شرایط و پس از انجام روال اداری است که تغییرات انجام شده پذیرفته می شود و می تواند مورد قبول بانک ها، موسسات، سازمان ها و… باشد.

مثلا اگر اعضای هیئت مدیره طی یک جلسه رسمی تغییر کرده باشند ولی صورتجلسه این تغییرات ثبت و آگهی لازم چاپ و تکثیر نشده باشد تغییرات انجام شده وجاهت قانونی ندارد و کما فی سابق هیئت مدیره قبلی سکاندار شرکت بوده و تصمیمات و امضا های آن ها معتبر می باشد.

نحوه ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

نحوه ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی به این شکل است که ابتدا باید تغییرات انجام شده به شکل صورتجلسه تنظیم گردد سپس صورتجلسه تنظیم شده به امضاء هیئت مدیره و شخص مدیر عامل برسد. در ادامه تغییرات انجام شده باید در سامانه ثنا ثبت شود.

پس از پذیرش نهایی سامانه یک رسید پذیرش همراه با کد پیگیری صادر می شود پس از ثبت اطلاعات لازم در سامانه ثنا می بایست دو نسخه پرینت از مدارک لازم و صورتجلسه تنظیم شده به همراه کد ثنا از طریق دفاتر پستی مشخص شده در قالب یک پاکت زرد رنگ به اداره ثبت ارسال شود تا کارشناسان این سازمان مدارک و اطلاعات قانونی را از نظر شرایط و اعتبار مورد بررسی قرار دهند.

پس از بررسی و تایید مدارک که این پرسه زمانی ممکن است با توجه به شرایط بین 7 روز تا یک ماه در نوسان باشد میزان هزینه لازم برای چاپ آگهی مشخص می شود که پس از پرداخت هزینه های لازم، تغییرات شرکت در دفعات مشخص شده در روزنانه های کثیر الانتشار برای اطلاع رسانی عمومی به چاپ می رسد.

هزینه ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

هزینه ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی با توجه به تورم سالانه و شرایط اقتصادی کشور محاسبه و از طریق سازمان های ذی صلاح به تحریریه روزنامه های مختلف ابلاغ می شود که باید بر اساس آن عمل نماید و هرگونه تخلف از سقف مشخص شده با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.
برای تغییرات شرکت بابت هر صورتجلسه باید یک مبلغ مشخص به حساب روزنامه های رسمی کشور پرداخت شود. هزینه دریافتی هر روزنامه هم با توجه به گستردگی حوزه چاپ و میزان تیراژ مشخص می شود که برای اطلاع از آن می تواند به درگاه های رسمی روزنامه های مختلف کشور در فضای مجازی مراجعه کرد.

مراحل ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

مراحل ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی به این شکل است که پس از انجام مراحل قانونی و ثبت آگهی در ادارات ثبت تمام مراحل از طریق پورتال روزنامه های رسمی کشور به آدرس http://www.rrk.ir انجام می شود و طبق روال معمول تمام هزینه های انتشار آگهی هم به شکل اینترنتی پرداخت می گردد.
روال ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی به این شکل است که پس از مراجعه به سامانه مذکور باید در قسمت ثبت نام کاربر جدید کلیک شود سپس شماره موبایل برای دریافت پیامک ثبت گردد در مرحله بعد آدرس دقیق همراه با کد پستی برای دریافت نسخه کاغذی روزنامه درج می شود.
پس از آن با ورود به صفحه شخصی من، بر روی قسمت هزینه آگهی کلیک می شود و پس از وارد کردن شماره مکانیزه 18 رقمی و رمز دوم اطلاعات بانکی هزینه آگهی پرداخت شده و برای کاربر شماره پیگیری صادر می شود‌. که با در اختیار داشتن این شماره پیگیری می توان بدون مراجعه حضوری مراحل ثبت آگهی خود را تا حصول نتیجه پیگیری نمود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت کردن تغییرات در یک روزنامه رسمی

مدارک مورد نیاز برای ثبت کردن تغییرات در یک روزنامه رسمی شامل تصمیم و توافق جمعی هیئت مدیره و تنظیم صورتجلسه بر اساس مفاد توافق حاصل شده، تهیه مدارک شناسایی اعضاء هیئت مدیره و درج میزان سهام آنها، اساسنامه شرکت، نسخه آگهی روزنامه زمان تاسیس به همراه آخرین تغییرات شرکت می شود.
پس از آماده کردن مدارک به سامانه ثنا مراجعه می گردد و پس از تکمیل مراحل مندرج در سامانه مورد نظر یک کد مشخص برای هیئت مدیره ارسال می شود که همراه مدارک لازم جهت تطبیق از طریق دفاتر پستی به سازمان ثبت ارسال می گردد و در یک دوره زمانی مشخص اگر صحت اطلاعات درج شده تایید شود.
می توان با ورود به درگاه جامع روزنامه های رسمی نسبت به ادامه مراحل برای چاپ آگهی و پرداخت هزینه های لازم اقدام نمود.

سئوالات متداول

از سئوالات مهم و متداولی که ممکن در زمینه ثبت تغییرات شرکت های مختلف ذهن مخاطب را به خود جلب کند می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد.

– چه مدارکی برای ثبت تغییرات شرکت لازم است؟

برای ثبت تغییرات شرکت به شکل عام مدارک شناسایی اعضاء و سهامداران شرکت به تفکیک میزان سهم هریک از آن ها، اوراق و اسناد شرکت بخصوص اساسنامه و از مهرماه سال 1400 شماره ثنا که نشانه دهنده ثبت تغییرات در سامانه اداره ثبت است هم به آن اضافه شده است.

– مدت زمان ثبت تغییرات برای چاپ آگهی چقدر است؟

در روال معمول برای انجام ثبت تغییرات شرکت ها باید در یک روز کاری صورتجلسه تنظیم شده به امضاء هیئت مدیره برسد و اگر در سامانه اداره ثبت یا ثنا با موفقیت در همان روز ثبت شود به شکل خوش بینانه یک هفته طول می کشد تا اطلاعات درجه شده در آن تایید شود.
چون مدارک لازم و صورتجلسه می بایست از طریق اداره پست ارسال شود به دلیل پیچیدگی و کندی روال اداری و بوروکراسی حاکم نمی توان روز و زمان دقیق و مشخصی را برای به دست آوردن نتیجه لازم در نظر گرفت و گاهی اوقات ممکن است روند تطبیق و تایید اطلاعات درج شده در سامانه با مدارک ارسالی زمان بر شده و روند اداری این پروسه 20 روز و بیشتر هم طول بکشد.

-ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی چه اهمیتی دارد؟

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی از آن نظر دارای اهمیت است که اگر این تغییرات طبق روال معمولی که قانون مشخص کرده است انجام نشود.
تغییرات انجام شده وجاهت قانونی ندارد و روال قبل از تغییرات انجام شده از لحاظ مراجع قانونی و سازمان های مربوطه مورد استناد قرار می گیرد مثلا اگر به دلایل مختلف هیئت مدیره منحل شود و ثبت تغییرات انجام شده طبق روال معمول ثبت نشود و آگهی لازم در روزنامه های رسمی چاپ نگردد تغییرات انجام شده از سوی سازمان های ذی ربط پذیرفته شده نیست و هیئت مدیره سابق از نظر قانونی معتبر می باشد.

– آیا اعضای شرکت می توانند تغییرات شرکت را خودشان در سامانه ثبت کنند؟

اعضای شرکت ها یا افرادی که آن ها مشخص می کنند در صورتی که قبلا با راهنمایی کسی ثبت تغییرات شرکت برای درج در روزنامه های رسمی را انجام داده باشند یا از دانش و تجربه لازم برای انجام اینکار برخوردار باشند می توانند این کار را به راحتی انجام دهند.
در غیر این صورت احتمالا در تنظیم صورت جلسات که قواعد خاص خود را دارند و یا بعد از ثبت در سامانه و پست مدارک ممکن است دچار اشتباه شوند که در این شرایط درخواست ثبت تغییرات ممکن است به دلیل نقص فنی یا کامل نمودن مدارک رد شود و مجددا لازم باشد این مسیر طی گردد که می تواند باعث تلف شدن وقت و هزینه شرکت شود.
به همین دلیل در صورتی که قبلا این فرآیند به وسیله اعضای شرکت یا منصوبان آن ها انجام نشده باشد بهترین و بدون خطر ترین کار آن است که از افراد و شرکت هایی که این کار را انجام می دهند کمک گرفته شود و با عقد قرار داد فی مابین نسبت به انجام ثبت و مراحل مختلف تغییرات برای چاپ در روزنامه کثیر الانتشار اقدام گردد.
چون همانطور که گفته شده اگر در روال انجام کار مشکلی حادث شود به دلیل بوروکراسی حاکم و روند اداری کند و پیچیده ممکن است روند تغییرات شرکت به کندی پیش رود و هزینه های کوتاه مدت و بلند مدت زیادی را بر شرکت تحمیل نماید.

– برای ثبت آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی باید به چه نکاتی توجه شود؟

برای ثبت آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی باید به نکاتی که در ادامه می آید توجه شود. زمانی که بازرسان و هیئت مدیره صورتجلسه را امضا می کنند یعنی موافقت خود را با آن تغییرات تایید می کنند در غیر این صورت و امضاء نشدن صورتجلسه به وسیله اعضاء هیئت مدیره به هر دلیل، باید با نامه ای جداگانه تاییدیه خود را اعلام کنند در این شرایط این برگه ها باید ضمیمه صورتجلسه شود و برای ثبت به اداره ثبت شرکت ها تحویل گردد.
اعضای هیئت مدیره شرکت ها بعد از تشکیل جلسه به مدت یک ماه زمان دارند تا صورتجلسه را به اداره ثبت شرکت ها برای انجام تغییرات تحویل دهند.
اگر مدیرعامل و رئیس هیات مدیره یک نفر باشد و این نکته در اساسنامه شرکت ذکر نشده باشد طبق ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت باید دو سوم اعضای مجمع صورتجلسه را تصویب و تایید کرده باشند تا قابلیت اجرایی داشته باشد.
طبق روال معمول صورتجلسه باید در چند نسخه تهیه و به امضای هیئت مدیره رسیده باشد و در نهایت یک نسخه از آن به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد. هنگام تنظیم صورتجلسه باید دقت شود که مطالب روی سر برگ شخصیت حقوقی نوشته گردد سپس اشخاص مسئول آن را امضا و مهر نمایند تا دچار مشکل نشده و برای ارسال آماده شود.

کلام آخر

ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های رسمی به شکل آگهی یکی از مراحل و کارهای مهم شرکت های مختلف است که بدون انجام آن روال کار شرکت در آینده ممکن است دچار چالش و مشکل شود.
چون در صورتی تغییرات انجام شده در شرکت مثل تغییر اعضای هیئت مدیره، تغییر محل شرکت، تغییر نام شرکت، تغییر عملکرد شرکت و … وجاهت قانونی پیدا می کند و از طرف سازمان ها ذی ربط پذیرفته می شود که تغییرات لازم از طریق اداره ثبت تایید شده و در روزنامه های کثیر الانتشار رسمی‌ به تعداد دفعات خواسته شده چاپ شده باشد وگرنه هیچ یک از تغییرات وجاهت قانونی ندارد و از طرف سازمان های ذی صلاح پذیرفته نمی شود.

ارسال پاسخ