آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح ثبت برند ، اختیاری یا اجباری بودن ثبت برند و همچنین حوزه فعالیت هایی که ثبت برند در آن اجباریست بپردازیم . لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

منظور از ثبت برند چیست؟

منظور از ثبت برند ، ثبت یک نام یا علائم تجاری بنام شما به منظور ایجاد انحصار وتمایز محصولات یا خدمات شما در بازار هدف میباشد. همچنین ثبت برند جلوی کپی برداری از نام تجاری شما را میگیرد و اجازه استفاده از آن نام صرفأ به شما داده میشود.

مرجع صالح برای ثبت برند کجاست؟

مرجع صالح جهت ثبت برند اداره کل مالکیت معنوی میباشد و به جز این اداره هیچ مرجعی صالح به ثبت برند نمیباشد. بنابراین چنانچه در ارگان های دیگر نظیر اتحادیه ها برند شما مورد تایید قرار گرفته به معنی ثبت برند نمیباشد و هر شخصی میتواند اقدام به ثبت برند شما نموده و جلوی فعالیت شما تحت آن برند را بگیرد.

آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟

بطورکلی ثبت برند اختیاری محسوب میشود مگر آنکه در مواردی که به موجب قانون ثبت برند اجباری طلقی میشود. برای مثال فعالین در صنعت موادغذایی برای اخذ مجوزات از بهداشت و سازمان غذا و دارو باید برند ثبت شده ارائه نمایند در غیر اینصورت مجوزات مذکور به آنها تعلق نخواهد گرفت. در ادامه به ذکر مواردی که در آن ثبت برند اجباری است میپردازیم .

مواردی که داشتن ثبت علامت تجاری(برند) اجباری است :

همانطور که گفته شد ثبت برند اختیاری است ، با این وجود در مواردی مصالح اجتماعی و سلامت مردم ایجاب میکند علائم به ثبت برسند.

وفق ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر میدارد:

داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

به موجب ماده 5 تصویبنامه مورخ 03/02/1328 مواردی که دولت ثبت آنها را اجباری دانسته به شرح ذیل است:

1-داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا داروهای حیوانات (دامپزشکی) که با نسخه یا بدون نسخه پزشک مصرف میگردند.

فعالین در صنعت دارو که در زمینه تولید یا بسته بندی انواع دارو اعم از قرص، شربت ، آمپول، واکسن ، پماد و … فعالیت دارند قبل از شروع به تولید باید ابتدا اقدام به ثبت برند نموده و با سند برند ثبت شده جهت اخذ مجوزات اعم از مجوز سازمان غذا و دارو ، سازمان استاندارد ، نظام پزشکی و … اقدام نمایند. در غیراین صورت مجوزات مذکور به آنها اعطا نخواهد شد و امکان تولید محصولات از آنها سلب میگردد.

2-مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند مانند کنسروها و غذاهای آماده ، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره ، روغن های مختلف، شکلات ، ، آبنبات ، چیپس ، پفک ، انواع آجیل ها ومغزیجات ، گوشت و مرغ و …. .

چنانچه قصد فعالیت در عرصه تولید و یا بسته بندی مواد غذایی دارید نیز الزام به ثبت برند دارید . به این منظور که باید ابتدا برند مورد نظر را از طریق اداره مالکیت معنوی به ثبت برسانید و سپس اقدام به اخذ مجوزات از سازمان غذا و دارو ، سازمان بهداشت و آموزش پزشکی ، اداره کل استاندارد و … نمایید.

چنانچه برند ثبت شده نداشته باشید مجوزات مذکور به شما داده نمیشود و جلوی فعالیت شما گرفته خواهد شد .

3-آب های معدنی گازدار  ، شربت ها ، آب های میوه ای ، نوشیدنی ها که تحت اسم یا ظروف مشخصی به فروش میرسند.

چنانچه قصد تولید و بسته بندی انواع نوشیدنی را دارید ، ثبت برند جزء الزامات کاری شما محسوب میگردد. چون موارد مذکور نیز مانند سایر مواد غذایی ارتباط مستقیم با سلامت جامعه داشته  و جهت اخذ مجوزات باید ابتدا اقدام به ثبت برند نموده و سپس با سند برند ثبت شده اقدام به اخذ مجوزات از ارگان هایی نظیر سازمان غذا و دارو، اداره ی بهداشت، اداره ی کل استاندارد و …. نمایید.

چنانچه برند ثبت شده نداشته باشید ادارات فوق از اعطای مجوز به شما خودداری نموده و جلوی تولیدات شما را خواهند گرفت.

4- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود مانند صابون، محلول عطریات و ادکلن و پماد و غیره.

چنانچه قصد فعالیت در زمینه ی تولید و بسته بندی انواع محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر انواع کرم ها، رژلب، رژگونه، ادکلن، لوازم بهداشتی نظیر انواع لوسیون ها و …. دارید نیز ثبت برند برای شما اجباری محسوب می شود. برای دریافت مجوزات لازم جهت تولید باید ابتدا برند ثبت شده  ارائه نمایید و سپس اقدام به دریافت مجوزات نمایید.

مواردی که نام برده و توضیح داده شد به موجب ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات بود. اما مورد دیگری نیز وجود دارد که به تازگی به وجود آمده.

  • چنانچه قصد انجام تبلیغات بصری و میدانی دارید نیز ثبت برند برای شما اجباری محسوب می شود چون اداره ی کل ارشاد که مجری این تبلیغات محسوب می شود و مجوزات مربوط به آن را صادر می نماید برای انجام تبلیغات از شما گواهی ثبت برند می خواهد در غیر اینصورت با انجام تبلیغات شما موافقت به عمل نمی آید.

جهت دریافت مشاوره در زمینه ی ثبت برند، ثبت شرکت، تغییرات شرکتها، اخذ کارت بازرگانی می توانید با شماره ی 09102913092 و 028333361121 تماس حاصل فرمایید.

 

«ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم»

ارسال پاسخ