آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت چیست؟

سرمایه‌ ی یک شرکت چیست؟ ارزش یک شرکت چیست؟ آیا این دو با یکدیگر تفاوت دارند؟ چطور می‌توان سرمایه‌ی یک شرکت را افزایش داد؟ مزایای افزایش سرمایه ی شرکت چیست؟ در این مقاله در رابطه با مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت نکاتی برایتان فراهم کرده ایم با ما همراه باشید.

به آن مبلغی که سهام‌داران در ابتدای تاسیس شرکت وارد فرآیند سرمایه‌گذاری می‌کنند و در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها هم ثبت می‌شود، سرمایه‌ی شرکت می‌گویند. بین سرمایه و دارایی یک شرکت تفاوت وجود دارد.

همین‌طور بین سرمایه و ارزش یک شرکت هم تفاوت وجود دارد. ارزش شرکت سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خط تولید، ارزش برند و مواردی از این دست را در برمی‌گیرد، در حالی که سرمایه‌ی یک شرکت مقدار پولی است که در ابتدا برای شروع به کار شرکت هزینه شده و معمولاً هم سهام‌داران این مبلغ را تهیه می‌کنند.

 

 

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت

 

افزایش سرمایه

بعد از تاسیس شرکت و با گذر زمان، شرکت‌ها ممکن است به فکر توسعه‌ی فعالیت‌های خود بیفتند یا بخواهند توان رقابتی خود را در بازار بالا ببرند. برای رسیدن به این اهداف شرکت‌ها باید افزایش سرمایه داشته باشند.

برای افزایش سرمایه‌ي شرکت هم راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

روش‌های افزایش سرمایه‌ی شرکت

 

روش‌های افزایش سرمایه‌ی شرکت

به طور کلی چهار روش اصلی برای افزایش سرمایه‌ی یک شرکت وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • افزایش سرمایه از طریق آورده‌های نقدی
  • افزایش سرمایه از طریق سود انباشته یا اندوخته شده
  • افزایش سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی‌های شرکت
  • افزایش سرمایه از طریق محل‌های صرف سهام یا سلب حق تقدم

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت از طریق آورده‌های نقدی

افزایش سرمایه از طریق آورده‌ها، مخصوص شرکت‌هایی است که سود انباشته‌ی زیادی ندارند و ناچارند برای تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های جدید خود سرمایه‌داران جدیدی را ترغیب کنند.  از مزایای این روش به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • فروش سهام حق تقدم، بالاتر از ارزش واقعی

با این روش در کمتر از دو ماه می‌توان سهام حق تقدم را بدون نیاز به پرداخت ارزش اسمی فروخت. چنانچه بازار صعودی باشد، قیمت حق تقدم از خود سهم بالاتر می‌رود که نتیجه‌اش سود است.

  • کمک به سودآوری شرکت در میان‌مدت و بلندمدت

شرکت با آورده‌ی نقدی جدید، بخشی از مشکلات مالی خود را بر طرف می‌کند و در نتیجه در میان‌مدت و بلندمدت سود می‌کند.

  • سرعت بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای شرکت

با تزریق سرمایه‌ی جدید می‌توان خط تولید جدید راه انداخت و در نتیجه تولید را بالا برد و به سود رسید.

  • تزریق نقدینگی به شرکت

با کمک آورده‌های نقدی، نقدینگی شرکت بالا می‌رود و می‌توان با آن مشکلات شرکت را برطرف کرد.

 

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت از سود انباشته

در بازاری که روند صعودی دارد، شرکتی که افزایش سرمایه دارد، مورد توجه سهام‌داران قرار می‌گیرد. زیرا افزایش سرمایه مساوی است با افزایش سود شرکت و همین سهام‌داران را ترغیب می‌کند که به سمت خرید سهام این شرکت بیایند. پس می‌توان حدس زد که افزایش سرمایه از محل سود انباشته بیشترین مزایا را داشته باشد. از جمله مزایای این روش افزایش سرمایه به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • افزایش تعداد سهام

با افزایش سرمایه از طریق سود انباشته تعدادی سهام به عنوان جایزه به شرکت تعلق می‌گیرد که مهم‌ترین مزیت این روش افزایش سرمایه است. در واقع در این روش در پرتفوی شرکت به صورت ارزش سهامی تغییری به وجود نمی‌آید و بر همان مبنا قیمت هر سهم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

  • اطمینان از سودده بودن شرکت

شرکتی که بعد از مدت زمان مشخصی، از فروش محصولات یا خدمات خود، یا از طریق سود غیرعملیاتی، انباشت سودی داشته باشد و سپس این انباشت سود را تحت عنوان افزایش سرمایه به سهام‌داران ارائه دهد، شرکتی قابل اطمینان است.

  • کمک به سودسازی شرکت در میان‌مدت و بلندمدت

شرکت در این روش افزایش سرمایه، این اطمینان را به سهام‌داران می‌دهد که اگر اتفاق خاصی نیفتد، سوددهی شرکت در میان‌مدت و بلندمدت به همین منوال خواهد بود. این مورد هم اطمینان بازار را جلب می‌کند و فاکتوری مهم در تحلیل سهم آن شرکت است.

  • سرعت بخشیدن در طرح‌های توسعه‌ای شرکت

با تزریق سرمایه‌ی جدید می‌توان خط تولید جدید راه انداخت و در نتیجه تولید را بالا برد و به سود رسید.

  • بی‌نیاز شدن از پرداخت مبلغی برای سهام جایزه

با افزایش سرمایه از محل سود انباشته، شرکت نیاز ندارد برای سهام جایزه هزینه‌ای صرف کند.

 

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت از طریق تجدید ارزیابی

در این روش شرکت فقط با عملیات حسابداری در ترازنامه و صورت‌های مالی خود، منابع مالی‌اش را تامین می‌کند. این روش هم مزایایی دارد. از جمله:

  • بهبود صورت‌های مالی شرکت

با تجدید ارزیابی‌ها، صورت‌های مالی شرکت بهبود می‌یابد. حتی برخی از شرکت‌ها بعد از این ارزیابی با فروش املاک و دارایی‌های خود می‌توانند از ضرر خارج شوند و به سود هم برسند.

  • به‌روزرسانی ارزش دارایی شرکت

با تجدید ارزیابی، ارزش دارایی‌های شرکت به‌روز می‌شود.

  • افزایش قدرت دریافت اعتبار

با تجدید ارزیابی قدرت دریافت اعتبار نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت از طریق محل‌های صرف سهام

در این روش شرکت سهام خود را از طریق پذیره‌نویسی به فروش می‌رساند و بدون اینکه سهام‌داران و سرمایه‌گذاران اولیه، سرمایه‌ی بیشتری وارد شرکت کنند، شرکت می‌تواند سرمایه‌ی خود را افزایش دهد و همین موضوع مزیت این روش است.

 

بهترین راه برای مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت

 

بهترین راه برای مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت

به این پرسش که «بهترین راه افزایش سرمایه‌ی یک شرکت چیست؟» بدون بررسی شرکت و بررسی چگونگی سرمایه‌گذاری آن نمی‌توان پاسخ دقیقی داد. ممکن است راه‌حلی که برای یک شرکت مناسب است برای شرکت دوم اصلاً مناسب نباشد و نتایج خوبی در پی نداشته باشد. پس به طور کلی باید با توجه به نوع شرکت، نوع سرمایه‌گذاری آن و مرحله‌ای که شرکت در حال حاضر سپری می‌کند در این خصوص تصمیم‌گیری کرد.

 

 

مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت

برای افزایش سرمایه‌ی شرکت سهامی خاص باید چند مرحله را طی کرد:

  • تایید هیئت مدیره برای افزایش سرمایه‌ی شرکت
  • بررسی شرایط توسط حسابرس شرکت (در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد افزایش سرمایه توسط حسابرس تایید می‌شود.)
  • ارائه‌ی مدارک و مستندات لازم به اداره‌ي ثبت شرکت‌ها و بورس (ممکن است سازمان بورس تنها با بخشی از افزایش سرمایه موافقت کند.)
  • شرکت در مجمع فوق‌العاده برای افزایش هر سهم

 

کلام آخر

همانطور که گفته شد بعد از تاسیس شرکت و با گذر زمان، شرکت‌ها ممکن است به فکر توسعه‌ی فعالیت‌های خود بیفتند یا بخواهند توان رقابتی خود را در بازار بالا ببرند. برای رسیدن به این اهداف شرکت‌ها باید افزایش سرمایه داشته باشند. در این قسمت تلاش شد تا مزایای افزایش سرمایه‌ی شرکت را به طور کامل بررسی کنیم و مطالب مفیدی به شما ارائه دهیم. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل با راه های ارتباطی ثبت آرژانتین در تماس باشید.

 

ارسال پاسخ