آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

شرکت در مناقصه پیمانکاری

شرکت در مناقصه پیمانکاری چگونه است؟ مناقصه چیست؟ مناقصه‌ پیمانکاری به چه شکلی صورت می‌گیرد؟ اصطلاحاتی که در متن مناقصه به کار می‌رود چه معنایی دارند؟ شرایط شرکت در مناقصه پیمانکاری چیست؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در این یادداشت به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

 

شرکت در مناقصه پیمانکاری

 

مناقصه چیست؟

مناقصه در لغت یعنی خریدن مال به کمترین قیمت. وقتی سازمانی عمومی، دولت یا مؤسسه‌ای مالی، خرید کالا یا خدمت مورد نیاز خود را به رقابت و مسابقه می‌‌گذارد و با اشخاص حقوقی یا حقیقی که کمترین قیمت یا مناسب‌ترین شرایط را پیشنهاد می‌‌کنند، معامله ‌می‌کند، در این صورت مناقصه صورت گرفته است. پس مناقصه فرآیندی رقابتی دارد. ضمن اینکه پروژه‌ای که به مناقصه گذاشته شده هم باید در مدت زمانی محدود تحویل داده شود.

 

راه شرکت در مناقصه پیمانکاری و شرایط

بعد از اینکه دولت یا مؤسسه‌ی مالی برای پروژه‌ی بزرگی که باید در یک مهلت محدود ارائه شود، مناقصه گذاشت، معمولاً مدیرعامل شرکت‌های مختلف طی یک جلسه‌ی رسمی پیشنهادهای خود را برای تامین آن کالا یا محصول ارائه می‌دهند و از بین پیشنهادها آن پروژه به کسی که بهترین و کمترین قیمت را پیشنهاد بدهد واگذار خواهد شد.

از طرفی اکثر مؤسسات برای پروژه‌های خود یک فرآیند مناقصه‌ کاملاً تعریف شده دارند که شامل زمان افتتاح، ارزیابی و انتخاب نهایی فروشندگان می‌شود. چنین فرآیند روشنی تضمین می‌کند که روند انتخاب بین متقضایان منصفانه و شفاف است. از طرف دیگر متقاضی شرکت در مناقصه پیشنهاد خود را که شامل قیمت خرید، تعداد سهام درخواستی و مهلت پاسخ می‌شود، به طور مشخص فهرست می‌کند.

از آنجایی که مناقصه یک فرآیند عمومی و واضح است، قوانینی دارد تا آن را به رقابتی سالم و منصفانه تبدیل کند. در مناقصه نباید رشوه و روابط خویشاوندی و به اصطلاح پارتی‌بازی مداخله داشته باشد. خدمات مناقصه برای همه‌ی مناقصه‌گران بالقوه در دسترس است و شامل طیف گسترده‌ای از مناقصات اعم از منابع خصوصی و عمومی می‌شود.

 

اصطلاحات مناقصه و معنی آن‌ها

 

اصطلاحات مناقصه و معنی آن‌ها

در یک مناقصه اصطلاحاتی تخصصی وجود دارد که ندانستن معانی آن‌ها می‌تواند افراد را دچار سوءتفاهم و برداشت اشتباه کند. در ادامه معنی این اصطلاحات را با هم مرور می‌کنیم.

مناقصه گزار: نهاد یا سازمانی که مناقصه را برگزار می‌کند که شامل این ارگان‌ها می‌شود: نیروهای سه‌گانه‌ی جمهوری اسلامی ایران که شامل دیوان‌سراها، ارگان‌ها و شرکت‌ها و اداره‌ها، موسسه‌های غیر‌دولتی، موسسه‌های عمومی، شورای نگهبان قانون اساسی و ارگان‌های انقلاب اسلامی می‌شود.

مناقصه‌گر: فردی حقیقی یا حقوقی که مدارک مناقصه را دریافت کرده و با پیشنهاد خود در مناقصه شرکت می‌کند.

کمیته‌ی فنی بازرگانی: انجمنی با حداقل سه کارشناس فنی بازرگانی که از طرف سرپرست مجاز انجمن مناقصه‌گزار انتخاب شده‌اند و مسئول بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها و دیگر مسئولیت‌های تعیین‌شده هستند.

ارزیابی کیفی مناقصه‌گران: بررسی توانایی انجام پیمان‌های مناقصه‌گران توسط مناقصه‌گزار یا شناسایی توانایی مناقصه‌گر توسط کمیته‌ی فنی بازرگانی را ارزیابی کیفی مناقصه‌گران گویند.

ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها: به مراحلی می‌گویند که در آن ویژگی‌ها، معیارها، توانایی، دوام و دیگر مشخصات فنی بازرگانی و پیشنهادهای مناقصه‌گران ارزیابی می‌شوند و از بین پیشنهادهای ارائه شده، قابل قبول‌ها انتخاب می‌شوند.

ارزیابی مالی: از بین پیشنهادهای ارائه شده که از جانب بخش فنی بازرگانی تأیید شده‌اند، آن‌هایی که مناسب‌ترین قیمت را دارند در این مرحله انتخاب می‌شوند.

ارزیابی شکلی: روند ارزیابی تکمیل بودن مدارک، امضای آن‌ها و ارزیابی بی قید و شرط و واضح بودن پیشنهاد قیمت، ارزیابی شکلی است.

انحصار: انحصار به معنای منفرد بودن تقاضا‌کننده‌ی شرکت در دادوستد است که به روش‌های زیر مشخص می‌شود:

  • آگاهی هیئت وزیران برای محصولات و خدماتی که منحصر به دولت است.
  • نشر آگهی عمومی و پذیرفتن فقط یک تقاضاکننده برای صورت گرفتن داد و ستد.

برنامه‌ی زمانی مناقصه: مدرکی که در آن زمان و موعد برگزاری مراحل مختلف مناقصه، فرصت اعتبار پیشنهادها و موعد منعقد شدن قرارداد، قید می‌شود.

 

 

 

همچنین بخوانید : ثبت شرکت پیمانکاری چیست؟

 

 

شرایط مناقصه شرکت پیمانکاری دارای رتبه

 

شرایط مناقصه شرکت پیمانکاری دارای رتبه

  • مناقصه‌گزار می‌تواند پیش از زمان مشخص شده در کاربرگ مناقصه، یا وقتی که در کاربرگ مناقصه زمانی مشخص نشده، یک هفته (هفت روز) قبل از روز نهایی مشخص شده برای ارائه‌ی پیشنهادها، در جواب به توضیحات خواسته شده از جانب مناقصه‌گران یا شرکت‌های پیمانکاری که دارای رتبه‌ی پیمانکاری هستند یا به هر دلیل دیگری، با صادر کردن پیوست‌هایی، در مدارک مناقصه تجدیدنظر کند یا زمان باز شدن پیشنهادها را به تأخیر بیندازد.
  • اگر لازمه‌ی تجدیدنظر در مدارک و اسناد مناقصه، تغییر موضوع مناقصه باشد، در این صورت باید به وسیله‌ی پیوست‌ها به مناقصه‌گرانی که رتبه‌ی پیمانکاری دارند اطلاع داده شود و زمان کافی برای انجام اصلاحات در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
  • مناقصه‌گران باید بدون فوت وقت اطلاع بدهند که پیوست یا الحاقیه را دریافت کرده‌اند زیرا فرض بر این است که مشخصات و اطلاعات اضافه شده در پیوست و الحاقیه را مشاهده و بررسی کرده‌اند.
  • معمولاً هر مناقصه‌ای پیوست و الحاقیه دارد و مناقصه‌گران باید پیگیر این موارد باشند.
  • پیشنهادها و کلیه‌ی نوشته‌ها و اسناد و مدارک مرتبط به آن، باید به همان زبان مشخص‌شده در کاربرگ مناقصه باشند و اگر مدرکی به زبانی دیگر بود، باید ترجمه‌ی آن هم به آن پیوست شود. اگر جایی تضادی وجود داشت، اولویت با ترجمه است.
  • بعد از گرفتن رتبه‌ی پیمانکاری، مناقصه‌گر برای شرکت در مناقصه، باید پیمان‌نامه‌ای به وجه مشخص شده در کاربرگ مناقصه، به صورت ریالی یا ارز خارجی برابر با آن (که ارزش آن از مدت زمان موعد نهایی ارائه شدن پیشنهادها شروع می‌شود)، از طرف یکی از بانک‌های ایران تهیه کند و به پیوست پیشنهاد خود ارائه دهد.
  • پیشنهادهایی که ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه نداشته باشند اعتبار ندارند و پذیرفته نخواهند شد.
  • ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه برای مناقصه‌گرانی که رتبه‌ی پیمانکاری دارند (به غیر از پیروز مناقصه و مناقصه‌گری که پیشنهادش در درجه دوم قرار گرفته) در اولین فرصت آزاد شده و نتیجه به مناقصه‌گران اطلاع داده می‌شود.
  • ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه در زمان تعویض معاهده و تقدیم ضمانت‌نامه‌ی انجام پیمان‌ها به برنده‌ی مناقصه و مناقصه‌گری که رتبه‌ی پیمانکاری دارد و پیشنهادش در درجه‌ی دوم قرار گرفته، پس داده می‌شود و در هنگام نیاز، این ضمانت‌نامه در یک بازه‌ی زمانی مشخص شده برای تجدید، تمدید می‌شود که هزینه‌ی آن بر عهده‌ی مناقصه‌گران خواهد بود.
  • ضبط شدن ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه به این شرح است:
    • زمانی که مناقصه‌گر شرکت‌کننده در مناقصه، پیشنهادش را در موعدی که اعتبار دارد پس بگیرد.
    • زمانی که مناقصه‌گر برنده‌ی مناقصه شود در حالتی که تعهدنامه را امضا نکند یا ضمانت‌نامه‌ی اجرای تعهدات را مطابق با ماده‌ی ۳۰ نسپارد.

 

دیگر نکات مهم در مناقصه

  • پیشنهاد مناقصه یک درخواست عمومی از همه‌ی سهامداران است که درخواست می‌کنند سهام خود را برای فروش با قیمتی مشخص در مدت زمان معین مناقصه کنند. برای ترغیب سهامداران به انتشار تعداد مشخصی از سهام، پیشنهاد معمولاً از ارزش فعلی بازار سهام فراتر می‌رود. از آنجایی که معامله مستقیماً سهامداران را هدف قرار می‌دهد، به طور مؤثر مدیریت بالایی را از فرایند حذف می‌کند، مگر اینکه اعضای مدیریت نیز سهامداران قابل توجهی باشند.

 

  • اگر شرکتی که قصد گرفتن مناقصه را دارد، قبلاً سهم قابل توجهی از شرکت مورد نظر را داشته باشد (که به آن بلوک پایی می‌گویند) اقلیت سهامداران باقیمانده ممکن است کافی باشند تا شرکتی که پیشنهاد می‌دهد سهامدار اکثریت شود. با این حال، اگر سهام درخواستی در مهلت مقرر آزاد نشود، معامله اغلب باطل تلقی می‌شود و عملاً به سهامداران اجازه می‌دهد معامله را مسدود کنند.

 

کلام آخر 

در این قسمت به شرکت در مناقصه پیمانکاری ، مناقصه چیست؟، مناقصه‌ پیمانکاری به چه شکلی صورت می‌گیرد؟، اصطلاحاتی که در متن مناقصه به کار می‌رود چه معنایی دارند؟ شرایط شرکت در مناقصه چیست؟ و بررسی جزئیات دیگر پرداختیم و همگی آنها را به صورت کامل برای شما عزیزان مطرح کردیم.در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل با راه های ارتباطی ثبت آرژانتین در تماس باشید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

ارسال پاسخ