آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود به شرکت هایی گفته می شود که تعداد اعضای آن دو یا چند نفر بوده و برای انجام امور بازرگانی و تجاری شکل گرفته باشد. از ویژگی های منحصر به فرد شرکت های با مسئولیت محدود آن است که  سرمایه اولیه به سهام یا قطعات کوچک تقسیم نشده است و هر یک از شرکاء فقط به میزان سرمایه خود تعهدات و قروض شرکت را به عهده دارند. شرکت با مسئولیت محدود از رایج ترین شرکت های بازرگانی است که در ایران ثبت می شود این نوع شرکت بین افرادی تشکیل می شود که رابطه خویشاوندی داشته یا دوست و آشنا هستند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود شرایط اولیه ای لازم است که بدون فراهم کردن آن ها ثبت شرکت در مراجع قانونی سخت و غیر ممکن می شود. لذا قبل از ثبت شرکت با مسئولیت محدود ابتدا باید شرایط اولیه احراز شود تا بتوان شرکت را ثبت قانونی نمود. از مهمترین شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره نمود.

– برای تشکیل این نوع شرکت حداقل  حضور دو نفر شریک الزامی است.

– حداقل سرمایه اولیه برای ثبت این نوع شرکت در حدود 1 میلیون ریال است.

– تاسیس و ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به ارائه مدارک تحصیلی ندارد.

– در صورت فراهم بدون مدارک لازم، پروسه ثبت شرکت با مسئولیت محدود حدود 14 روز طول می کشد.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود چه مدارکی باید ارائه شود؟‌

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ارائه یک سری مدارک الزامی است که بدون ارائه آن ها ممکن است روند کار با مشکل مواجه شود. مدارکی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید ارائه شوند عبارتند از :

– کپی شناسنامه و کارت ملی برای تمام اعضاء

– ارائه یک شماره تلفن همراه که به نام یکی از اعضای شرکت ثبت شده باشد

– ارائه آدرس و کد پستی محلی که قرار است در آنجا شرکت فعالیت های خود را انجام دهد.

– در صورتی که اعضای هیات مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند ارائه معرفی نامه حقوقی نمایندگان برای تایید الزامی است.

– ارائه تصویر روزنامه رسمی که حاوی آگهی تاسیس شرکت یا آخرین تغییرات آن باشد.

– ارائه دو جلد اساسنامه تنظیم شده شرکت با مسئولیت محدود که حاوی امضاء همه سهامداران ذیل همه صفحات باشد.

– تکمیل و ارائه دو برگ تقاضانامه تاسیس شرکت با مسئولیت محدود که به امضاء همه اعضای شرکت رسیده باشد.

– تنظیم و ارائه دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره که به امضاء همه سهامداران رسیده باشد.

– تنظیم و ارائه دو جلد شرکت نامه که توسط همه اعضاء و سهامداران شرکت با مسئولیت محدود امضاء و توشیع شده باشد.

– در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت آورده غیر منقول یا غیر نقدی باشد. ارائه تقویم نامه  و تاییدیه کارشناس دادگستری الزامی است و در صورتی که  اموال غیر منقول جزء اموال شرکت در نظر گرفته شده باشد ارائه اسناد و مدارک مربوطه ضروری می باشد.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به چه نکاتی باید توجه شود؟

قبل از انجام ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید قوائد کار و نکاتی مورد توجه  اعضاء موسس قرار گیرد که در آینده کاری دچار مشکل نشوند. از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه اعضا موسس شرکت با مسئولیت محدود قرار گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– در شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه شرکت محدود به سهم شرکاء است که برگه ای با عنوان سهم الشرکه هر شخص صادر می شود. در شرکت با مسئولیت محدود  تقسیم سهام به قطعات کوچک و خرید و فروش آن به شکل عام در بورس علی القائده معنا ندارد.

– در شرکت های با مسئولیت محدود، مسئولیت شرکاء در قبال دیون و قروض شرکت به مقدار سهم و آورده سرمایه به شرکت است و در قبال قروض و دیون دیگر مسئولیتی ندارند.

– نقل و انتقال سهام در شرکت های با مسئولیت محدود به این شکل است که ابتدا باید صورتجلسه  تنظیم شود و پس از موافقت اعضاء در سامانه درج شود سپس‌ می بایستی سند رسمی انتقال سهام در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و تایید شود و یک نسخه آن جهت رسمیت یافتن انتقال به سازمان ثبت ارائه شود.

– هرچند ارائه مدارک تحصیلی اعضای شرکت با مسئولیت محدود برای ثبت شرکت نیاز نیست اما ممکن است در موارد خاص مانند شرکت های مهندسی یا مواردی که قانون متذکر شده باشد ارائه مدار تحصیلی اعضای شرکت الزامی باشد.

روال قانونی ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

روال قانونی ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

فرایند ثبت قانونی شرکت با مسئولیت محدود به این شکل است که پس از فراهم نمودن مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود می بایستی برای ثبت نامه اولیه به درگاه اداره ثبت شرکت ها در فضای مجازی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه شود و پس از ورود به سامانه در منوی پذیرش تاسیس شرکت، گزینه مسئولیت محدود انتخاب شود.

 سپس فرم مشخصات اولیه که شامل نام متقاضیان، شماره و آدرس آن ها است تکمیل گردد. سپس در مرحله بعد باید پنج  نام به ترتیب اولویت برای شرکت درج گردد تا یکی از بین آن ها تایید شود. در مرحله بعد باید مدت، نوع فعالیت، نشانی و میزان سرمایه آورده شرکت درج شود.

 پس از آن باید سمت اشخاص و نام شرکاء و میزان سهام هریک مشخص گردد. همچنین اگر شرکت دارای شعبه دیگری باشد باید مشخصات آن شعبه هم اعلام شود. پس از تایید اطلاعات ارائه شده توسط اداره ثبت شرکت ها، می بایستی نسبت به بار گذاری اساسنامه و شرکت نامه در درگاه فضای مجازی اقدام شود.

 برای اساسنامه و شرکت نامه پیش فرض هایی در سامانه درج شده است که آن ها را باید با توجه به شرایط خود تکمیل نمود و سپس تاییدیه نهایی آن ها را از سامانه گرفت. پس از انجام مراحل اولیه باید منتظر ماند تا اداره ثبت شرکت ها از میان اسامی انتخابی ارائه شده یکی را تایید نماید.

 در ادامه پس از تایید نام شرکت باید از اوراقی که توسط سامانه ارائه می شود در دو نسخه پرینت گرفته شود و تمام صفحات به امضاء اعضا برسد. سپس مدارک امضاء شده در قالب پاکت ثبت شرکت با مسئولیت محدود که به رنگ قرمز در باجه های پستی معتبر موجود است طبق روال اداری به اداره ثبت شرکت شهر مورد نظر ارسال شود.‌

در نهایت پس از تایید همه مدارک  شماره ثبت شرکت برای افراد متقاضی ارسال می شود که پس از دریافت آن می بایستی آگهی ثبت شرکت در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار جهت آگاهی عمومی به چاپ برسد.

روال ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

امروزه معمولا 90 درصد فرایند ثبت شرکت با مسئولیت محدود به شکل الکترونیکی و به صورت آنلاین انجام می شود و 10 درصد باقی مانده هم به شکل حضوری است که  با مراجعه مدیران و افراد مسئول  شرکت به مراجعه ذی صلاح امضاء اوراق و تایید آن ها  طبق روال اداری انجام می شود.

البته امروزه شرکت ها و مراکزی وجود دارند که می توانند با دریافت مبلغی مشخص کار های مختلف ثبت شرکت به شکل حضوری یا غیر حضوری  را در اسرع وقت انجام دهند.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود میزان آورده سرمایه اولیه و تعداد اعضا چگونه است؟

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود همانطور که گفته شد میزان آورده سرمایه اولیه برای ثبت شرکت باید یک میلیون ریال یا صدهزار تومان باشد. تعداد اعضای این شرکت ها باید حداقل دو نفر باشد. از ویژگی های این شرکت ها آن است که  اداره و مدیریت آن ها به شکل تک مدیر عاملی هم قابل اجرا می باشد.

انتخاب مدیران وچینش آن ها در شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

در شرکت با مسئولیت محدود هیچ قانونی برای تعیین مدیر در نظر گرفته نشده است. در این نوع شرکت ها معمولا انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل بر اساس اساسنامه یا شرکت نامه انجام می شود.  مدیران در شرکت با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت های سهامی می توانند خارج از شرکاء هم انتخاب شوند.

تقسیم وظایف مدیران در شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

مسئولیت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود به دو شکل مسئولیت کیفری و مسئولیت مدنی تقسیم می شود. طبق ماده 105 قانون تجارت اختیارات مدیران در شرکت های با مسئولیت محدود همانند شرکت های سهامی خاص است با این تفاوت که در آن می توان به وسیله اساسنامه اختیارات مدیر را محدود نمود.

 در نتیجه مدیران این شرکت ها از کلیه اختیارات برای اداره شرکت برخوردار هستند حتی اگر در اساسنامه چیز دیگر نوشته شده باشد.

مهمترین اختیارات و وظایف مدیران شرکت با مسئولیت محدود

مهمترین اختیارات و وظایف مدیران شرکت با مسئولیت محدود

حوزه اختیارات مدیران شرکت هایی با مسئولیت محدود معمولا بر اساس اساسنامه مشخص می شود که از مهمترین این وظایف می توان به تنظیم صورتجلسه های مربوط به تصویب ترازنامه، تغییرات در اساسنامه، میزان کاهش یا افزایش سرمایه شرکت، نحوه تصفیه و انحلال شرکت پس از تنظیم برای درج در پرونده و ارسال به اداره ثبت، دعوت اعضاء برای تشکیل و برگزاری مجامع عمومی در موعد مقرر، تنظیم و ارائه گزارش سالانه درباره فعالیت شرکت، کاهش یا افزایش سرمایه، ارائه گزارش در رابطه با کسر اندوخته های مالی و وضع  جاری شرکت اشاره کرد.

سخن پایانی

شرکت با مسئولیت محدود نوعی از شرکت بازرگانی است که مسئولیت اعضا در قبال دیون و قروض شرکت در حد سرمایه آورده آن ها می باشد. این نوع شرکت از رایج ترین شرکت های بازرگانی فعال در عرصه اقتصادی کشور هستند که اعضای آن ها از حلقه های خانوادگی یا جمع های دوستانه تشکیل می شوند.

سرمایه آورده اولیه این شرکت ها بر اساس قوانین جاری کشور 100 هزار تومان یا 1 میلیون ریال است و شرط تشکیل این شرکت ها این است که اعضای آن کمتر از دو نفر نباشد‌.

ارسال پاسخ