آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است؟

اولین سوالی که موقع ثبت شرکت به ذهن‌مان می‌رسد این است که چه نوع شرکتی را ثبت کنیم. هفت نوع شرکت داریم و اینکه از میان این هفت نوع کدام برای شما مناسب‌تر است به اهداف شرکت، میزان مسئولیت اعضای شرکت، تعداد افراد اعضا و موضوع فعالیت تجاری بستگی دارد. از میان انواع شرکت‌ها دو نوع شرکت یعنی شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص از محبوبیت بیشتری برخوردارند. ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است.

حالا که دایره‌ي انتخاب محدود شد، باز جای این پرسش وجود دارد که از میان این دو نوع کدام را باید انتخاب کرد برای پاسخ دادن به این پرسش در ادامه هر کدام از این دو نوع شرکت را معرفی و تفاو‌ت‌ها و شباهت‌هایشان را بررسی می‌کنیم تا تصمیم‌گیری راحت‌تر شود.

 

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص

 

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی از نوع شرکت‌های سهامی است. سرمایه‌ی این شرکت به سهام تقسیم شده و هر یک از سهام‌داران هم به میزان مبلغ اسمی سهام‌شان در شرکت مسئولیت  دارند. یعنی شرکا به میزان درصد سهام‌شان نسبت به دیون شرکت متعهد و متضمن هستند. نمی‌توان سرمایه‌ی اولیه‌ی این نوع شرکت را با عرضه‌ی سهام در بورس و پذیره‌نویسی و اوراق قرضه تامین کرد. تمام سرمایه‌ی این نوع شرکت باید توسط سهام‌داران شرکت تأمین شود.

 

همچنین بخوانید : شرایط ثبت شرکت سهامی خاص چیست

 

 شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که حداقل از 2 نفر عضو و برای انجام امور تجاری تشکیل شده. اعضای این شرکت به میزان سرمایه‌ی خود در شرکت مسئول تعهدات و قرض‌ها هستند. تمامی نقل و انتقال اعضای این شرکت باید در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد.

 

همچنین بخوانید : ثبت شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

 

شباهت این دو نوع شرکت

 

شباهت این دو نوع شرکت

  • حداقل سرمایه‌ی‌ اولیه‌ی مورد نیاز برای ثبت هر دو شرکت ۱ میلیون ریال است.
  • افزایش سرمایه در هر دو شرکت اختیاری است. به عبارت دیگر شرکت‌ها ملزم نیستند سرمایه‌ی خود را افزایش دهند.
  • میزان حق رأی در مجامع شرکت سهامی خاص به تعداد سهام هر یک از سهام‌داران شرکت است. در شرکت با مسئولیت محدود هم حق رأی به میزان سرمایه‌ی سهم الشرکه هر یک از شرکا است.

 

 

تفاوت این دو شرکت

تفاوت این دو شرکت

  • در کلیه اوراق و اسناد شرکت پس از نام شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت «با مسئولیت محدود» ذکر شود. در شرکت سهامی خاص هم حتماً باید عبارت «سهامی خاص» قید شود.

 

  • حداقل تعداد اعضا برای ثبت و تأسیس شرکت سهامی خاص 3 نفر به همراه دو بازرس است. اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل اعضا 2 نفر است و به معرفی بازرس هم نیازی نیست. البته در شرکت با مسئولیت محدود می‌توان هیئت نظار تشکیل داد.

 

  • در زمان ثبت شرکت سهامی خاص سهام‌داران باید حداقل 35 درصد از سرمایه‌ی اولیه‌ی شرکت را در بانک و در حسابی به نام شرکت قرار دهند و هنگام ثبت شرکت باید رسید آن را به اداره‌ی ثبت شرکت تحویل دهند. مابقی ۶۵ درصد سرمایه، در تعهد سهام‌داران است. اما  شرکت با مسئولیت محدود چنین شرطی ندارد. تمام سرمایه می‌تواند در اختیار مدیرعامل شرکت باشد و صرف اینکه مدیرعامل اقرار کند سرمایه پیش اوست، کفایت می‌کند و نیازی به ارائه‌ی رسید بانکی نیست.

 

  • مدیران شرکت با مسئولیت محدود از میان شرکا یا خارج از شرکت تعیین می‌شوند ولی در شرکت سهامی خاص مدیران حتماً باید از میان سهام‌داران انتخاب شوند.

 

  • زمان مدیریت مدیران در شرکت مسئولیت محدود نامحدود است اما در شرکت سهامی خاص مدیران فقط برای دو سال می‌توانند در سمت مدیریت باشند.

 

  • تقسیم سود در شرکت‌های سهامی خاص به میزان سهام هر یک از سهامداران است. در حالی که در شرکت‌های با مسئولیت محدود تقسیم سود می‌تواند با توافق اعضا در اساسنامه تغییر کند.

 

  • سرمایه‌ی شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی‌شود و هر یک از شرکا به میزان سرمایه‌ی خود مسئول قرض‌ها و تعهدات شرکت هستند.

 

  • در شرکت‌های سهامی خاص آورده‌ی غیرنقدی اعضا توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزشیابی شده و در مواقع لازم طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری تقسیم می‌شود ولی در شرکت بامسئولیت محدود شرکا این کار را انجام می‌دهند.

 

  • واگذاری سهام در شرکت‌های مسئولیت محدود با توافق سه‌چهارم شرکا و پس از ثبت آن در دفترخانه‌ی اسناد رسمی است ولی در شرکت سهامی خاص نقل و انتقال سهام به شکل عادی اتفاق می‌افتد.

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است

حالا بعد از دانستن جزئیات مربوط به هر یک از این شرکت‌ها و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان، هر کسی می‌تواند با توجه به شرایط، اهداف و موضوع فعالیتش انتخاب کند که کدام یک از این دو شرکت برای کسب و کار او مناسب‌تر هستند و از طریق کدام یک می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر به اهداف خود برسد.

 

 

 

نوع شرکت شرکت سهامی خاص شرکت با مسئولیت محدود
حداقل سرمایه ۱ میلیون ریال ۱ میلیون ریال
افزایش سرمایه اختیاری اختیاری
میزان حق رأی در مجامع به تعداد سهام به میزان سهم‌الشرکه
نام شرکت «سهامی خاص» ذکر شود «با مسئولیت محدود» ذکر شود
تعداد اعضا حداقل ۳ نفر حداقل ۲ نفر
تعداد بازرس حداقل ۲ نفر ندارد
سپرده‌ی سرمایه در بانک ۳۵ درصد اجباری است اجباری نیست
آگهی در روزنامه اجباری است اختیاری است
شرایط تشکیل مجمع آسان پیچیده و دشوار
تعیین مدیر از میان سهام‌داران از میان شرکا یا خارج از شرکت
زمان مدیریت ۲ سال نامحدود
تقسیم سود به میزان سهام سهام‌داران با توافق اعضا
مسئولیت  اعضا به قرض‌ها بسته به میزان سرمایه‌ی اعضا محدود به آورده اعضا
آورده‌ی غیر نقدی ارزشیابی توسط کارشناس دادگستری توافق اعضا
واگذاری سهام به شکل عادی با توافق سه‌چهارم شرکا و ثبت در دفترخانه

 

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد تا شباهت ها و تفاوت های شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود را بررسی کنیم . اگر شما نیز به دنبال ثبت شرکت خود هستید و بین این دو نوع شرکت شک دارید این مقاله مخصوص شماست در این مقاله به بررسی ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص نیز پرداخته ایم پس آن را از دست ندهید.

 

ارسال پاسخ