آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

ثبت شرکت برای اتباع خارجی هم به سود اتباع است و هم به سود ایران. به سود اتباع است ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران به این دلیل خوب است چون می‌توانند از پتانسیل‌ها و مزایا و منابع ایران بهره‌مند شوند و به سود ایران است چون باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شود. به همین دلیل کشور ما هم مثل هر کشور دیگری از این موضوع استقبال می‌کند و تمهیدات مناسبی فراهم کرده که اتباع خارجی بتوانند شرکت‌های خود را در ایران ثبت و تاسیس کنند.

اما ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران مزایای ویژه هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید

 

ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

 

مزایای ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

ثبت شرکت خارجی در ایران مزایای زیادی دارد. از جمله‌ی این مزایا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

امکان اقامت در ایران

چون یک تبعه‌ی خارجی با ثبت شرکت در ایران با خودش سرمایه وارد کشور می‌کند، به همین دلیل ایران به منظور قدرشناسی از این اقدام به آن خارجی امکان اقامت می‌دهد. بنابراین اتباع خارجی می‌توانند به‌راحتی از این مزیت ثبت شرکت در ایران استفاده کنند.

ثبت بدون قید و شرط شرکت

ایران برخلاف بسیاری از کشورها که امکان ثبت قانونی شرکت توسط افراد خارجی را نمی‌دهند یا در صورت صدور اجازه، صددرصد شرکت را به اتباع خارجی واگذار نمی‌کنند، با هیچ یک از این موارد مخالفت قانونی ندارد. زمانی که یک فرد خارجی در ایران شرکتی ثبت کند، و همه‌ی سهام شرکت هم به همان فرد تعلق داشته باشد، صددرصد شرکت به او تعلق خواهد داشت.

امکان انتقال به غیر

از دیگر مزایای ثبت قانونی شرکت در ایران توسط اتباع خارجی، که در بسیاری از کشورها وجود ندارد، امکان انتقال شرکت به غیر است. در واقع به دلیل دریافت صددرصد شرکت و ملک آن، اتباع خارجی می‌توانند پس از ثبت شرکت آن را به دیگران انتقال دهند.

 

همچنین بخوانید : شرایط ثبت شرکت سهامی خاص چگونه است؟

 

مزیت ویژه‌ی ثبت شرکت برای اتباع افغانستان

مزیت ویژه‌ی ثبت شرکت برای اتباع افغانستان

اتباع افغانستان در کنار استفاده از امکانات شهری و تحصیلی در ایران می‌توانند از امکان ثبت و تأسیس شرکت نیز استفاده کنند و از تخصص و سرمایه‌ و دانش خود در قالب شرکتی قانونی بهره ببرند. ثبت شرکت در ایران برای اتباع افغانستان علاوه بر مزایای عمومی که در بالا ذکر شد، مزیتی ویژه هم دارد و به عبارت دیگر به نحو غیرمستقیم یکی از مشکلات آن‌ها در ایران را هم حل می‌کند.

یکی از مشکلاتی که اتباع افغانستان در ایران از دیرباز با آن مواجه‌اند، عدم امکان خریداری و مالکیت اموال غیرمنقول است. طبق قوانین ایران اتباع خارجی نمی‌توانند مالک اموال غیرمنقول (زمین و ملک) شوند و سند رسمی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

راه‌حل‌های سنتی‌ای برای حل این مشکل وجود دارد. مثلاً اتباع می‌توانند یک ایرانی را امین خود قرار دهند و اموال غیرمنقول خود را به نام او سند بزنند و صرفاً بر اساس اعتماد دوطرفه‌ای که وجود دارد مالک اموال خود باشند. این در حالی است که اگر اختلافی به وجود بیاید آن شخص ایرانی عملاً صاحب آن مال شناخته می‌شود و نه تبعه‌ی خارجی. راه دیگر نوشتن قولنامه است که قولنامه نیز اعتبار قانونی چندانی دارد.

اما راه قانونی برای حل این مشکل این است که این اتباع می‌توانند در ایران شرکت ثبت کنند و مالک صددرصد سهام آن شرکت شوند تا در نتیجه یک شخصیت حقوقی مستقل از اتباع به وجود بیاید. در ادامه اتباع می‌توانند اموال غیرمنقولی که تا به حال داشتند یا از این به بعد خواهند داشت، به نام شرکت سند بزنند و به این شکل خودشان مالک اموال غیرمنقول‌شان شوند.

در ادامه نخست به مراحل و مدارک لازم عموم اتباع متقاضی ثبت شرکت در ایران می‌پردازیم و پس از آن شرایط ثبت شرکت برای اتباع افغانستانی را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت اتباع خارجی

اتباع خارجی از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی می‌توانند در ایران شرکت تاسیس کنند و سرمایه‌ی خود را در کسب و کار ایران به کار گیرند. آن‌ها برای این کار به مدارکی که در ادامه می‌آید نیاز دارند:

  • اظهارنامه‌ی ثبت شرکت
  • اساسنامه‌ی دقیق شرکت مذکور
  • اختیارنامه‌ی نماینده‌ی ایرانی (یک خارجی برای انجام کارهای حقوقی در ایران، باید حتماً اختیارنامه‌ای معتبر به یک ایرانی بسپارد.)
  • اخذ مجوز از وزارتخانه‌ی مرتبط با زمینه‌ی فعالیت (هر شرکت با توجه به نوع فعالیتی که دارد باید از سازمان مربوطه مجوز دریافت کند.)
  • تأییدیه‌ی صورت جلسه (باید یک جلسه‌ی علنی تشکیل شود و مدیران و مسئولان شرکت در آن جلسه تمام هماهنگی‌ها را در قالب یک صورت جلسه ارائه کنند.)
  • تنظیم نامه عملیات انجام شده در شرکت مورد نظر (ارائه‌ی رسید باید حتماً طبق قوانین حاکم در کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.)

تبصره: اگر شرکتی که یک تبعه‌ی خارجی در حال تأسیس آن است، سهامی خاص باشد، علاوه بر مدارک ذکرشده، ارائه‌ی رسیدی که تضمین کند حداقل ۳۵ درصد از سرمایه پرداخت می‌شود، الزامی است.

 

مفادی که باید در اظهارنامه ثبت شرکت بیاید

اظهارنامه‌ی ثبت شرکت یکی از مدارک قانونی است که یک تبعه‌ی خارجی همراه دیگر مدارک باید به سازمان ثبت شرکت‌ها تحویل دهد. اطلاعاتی که باید در اظهارنامه بیاید شامل این موارد می‌شود:

  • نام شرکت به صورت کامل و دقیق
  • نوع شرکت (سهامی خاص، مسئولیت محدود یا موارد دیگر)
  • حیطه‌ی فعالیت شرکت (صنعتی، تجاری، فرهنگی یا موارد دیگر)
  • تابعیت
  • آدرس پستی و شماره کد پستی
  • مقدار سرمایه‌ی اولیه (در زمان اقدام جهت ثبت شرکت مورد نظر)
  • ذکر شعبه‌های شرکت (اگر شرکت شعبه دارد)
  • معرفی دقیق نماینده‌ی اصلی شرکت
  • اختیارنامه‌ی هیئت مدیره
  • اظهارنامه به زبان فارسی
  • گواهی اسناد

(سه مورد آخر پس از به تأیید رسیدن در سامانه ثبت شرکت باید ذکر شوند.)

 

 

همچنین بخوانید: ثبت شرکت تعاونی روستایی

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت توسط اتباع افغان

ثبت قانونی شرکت در ایران برای اتباع افغانستان بسیار ساده است و مدارک چندانی هم نیاز ندارد. یک تبعه‌ی افغانستانی برای ثبت شرکت خود در ایران، علاوه بر مدارک قانونی ثبت شرکت که در بالا ذکر شد به این موارد نیاز دارد:

  • پاسپورت
  • تأییدیه‌ی گذرنامه از سفارت و همچنین کپی همه‌ی صفحات آن
  • کد فراگیر

برای اطلاع از نحوه‌ی دریافت کد فراگیر اینجا کلید کنید

 

مراحل ثبت شرکت اتباع خارجی در ایران

 

مراحل ثبت شرکت اتباع خارجی

اتباع خارجی از هر ملیتی که باشند همگی باید برای ثبت شرکت خود در ایران این مراحل را پشت سر بگذارند:

  • در مرحله‌ی اول باید مدارکی که در بالا ذکر شد تهیه و آماده‌ی ارائه شوند.
  • در مرحله‌ی دوم مدارک تهیه شده باید برای سازمان ثبت شرکت‌ها در ایران ارسال شوند. سامانه‌ی ثبت شرکت‌ها مدارک را بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت آن‌ها و قانونی بودن‌شان، آن‌ها را تایید می‌کند.
  • در مرحله‌ی سوم مدارک تایید شده وارد فاز بعدی ثبت شرکت خواهید شد. باید تاییدیه و امضای تمام کادر هیئت مدیره برای مراجع مربوطه ارسال شوند. چراکه تمام کادر مدیریت باید از فعالیت‌های یک شرکت آگاه باشند.
  • در مرحله‌ی چهارم شماره‌ی مرسوله در سیستم اینترنتی سازمان ثبت می‌شود. متقاضی ثبت شرکت باید منتظر بماند تا اجازه‌ی انتشار آگهی برای او صادر شود. انتشار آگهی در روزنامه‌ی رسمی یکی از مراحل ضروری ثبت شرکت است.
  • متقاضی ثبت شرکت در مرحله پنجم پس از کسب اجازه‌ی انتشار آگهی، باید برای انتشار آن اقدام کند. به این منظور باید هزینه‌ی انتشار آگهی را پرداخت کند. پس از پرداخت هزینه، زمان انتشار آن است.
  • در مرحله ششم باید حدود یک ماه باید صبر کند تا نتیجه‌ی پایانی انتشار آگهی تعیین شود. اگر هیچ مشکلی نباشد و هیچ شکایتی هم از مجموعه‌ی مذکور وجود نداشته باشد، مراحل قانونی ثبت شرکت با موفقیت به اتمام می‌رسد.

 

سخن آخر

همانطور که گفته شد ثبت شرکت در ایران توسط اتباع خارجه مزیتی دوجانبه برای اتباع و ایران دارد. به همین دلیل ایران همواره از این موضوع استقبال کرده و مسیر را برای این اتفاق هموار کرده است. متقاضیان می‌توانند با ثبت شرکت در ایران به فعالیت اقتصادی و تجاری قانونی خود بپردازند. طبیعتاً این راه با کمک متخصصان و مشاوران آسان‌تر و سریع‌تر پیموده خواهد شد.

 

 

ارسال پاسخ