آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

ثبت انحلال شرکت چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح انحلال شرکت، ثبت انحلال شرکت ، دلایل انحلال ، مراحل انحلال ، مدت زمان انجام انحلال شرکت و بیان نکات مربوط به آن بپردازیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

انحلال شرکت به چه معناست ؟

انحلال که از منحل کردن می آید یعنی پایان بخشیدن به حیات یک شرکت و از بین بردن شخصیت حقوقی آن شرکت.

نکته : انحلال شرکت با عدم فعالیت شرکت متفاوت است. در انحلال ، شرکت به‌طور کامل از بین می رود در حالیکه وقتی یک شرکت عدم فعالیت رد می کند به این معناست که برای مدت معلومی فعالیت ندارد و این به معنای پایان حیات شرکت نیست. انحلال شرکت باید به اطلاع اداره ی ثبت شرکتها برسد ولی عدم فعالیت شرکت به اداره ی دارایی حوزه ی فعالیت شرکت اطلاع داده می شود.

دلایل انحلال شرکت ها

دلایل انحلال شرکت ها

شرکت ها به دلایل گوناگونی ممکن است منحل شوند برای مثال به دلیل ورشکستگی – عدم تحقق اهداف – عدم تمدید زمان انقضای شرکت در شرکتهایی که برای مدت معینی ثبت شده اند – تصمیم شرکاء مبنی بر انحلال شرکت – فوت یکی از شرکا (اگر در اساسنامه قید شده باشد) – حکم دادگاه و …..

  • ورشکستگی : هنگامی که تاجر یا شرکت تجاری نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند و از پرداخت بدهی های خود ناتوان باشد یا به عبارت دیگر میزان بدهی های وی از دارایی اش بیشتر باشد ، به ورشکستگی رسیده. حکم ورشکستگی از سوی دادگاه صادر می شود و پس از قطعی شدن حکم ، شرکت تجاری خود به خود منحل می شود و باید ظرف مدت 5 روز تاریخ قطعیت حکم توسط دادگاه برای شرکت تجاری مدیر تصفیه تعیین شود.
  • عدم تحقق اهداف : یک شرکت ممکن است به دلایل بسیاری نظیر اعمال تحریم ها – افزایش قیمت مواد اولیه – عدم کیفیت محصولات – سوء مدیریت و …. به اهداف مورد نظر خود نائل نشود. در چنین شرایطی مدیران و سهامداران شرکت می توانند تصمیم به انحلال و از بین رفتن شرکت بگیرند.
  • عدم تمدید زمان انقضای شرکت :
    برخی شرکت ها در زمان ثبت برای مدت معینی یا برای انجام موضوع خاصی به ثبت می رسند که پس از انقضای مدت مذکور یا انجام موضوع خاص ، شرکا یا سهامداران می توانند درخواست تمدید مدت شرکت را بدهند. در صورتی که درخواست تمدید ندهند شرکت در موعد مذکور به‌صورت خود به خود منحل میگردد.
  • تصمیم شرکاء یا سهامداران برای انحلال شرکت :
    شرکا یا سهامداران به دلیل مختلفی نظیر : اختلاف نظر – عدم تحقق اهداف – عدم رسیدن به مقاصد مالی و …. تصمیم به انحلال و از بین رفتن شرکت بگیرند. در این صورت نیز باید صورتجلسه انحلال توسط اعضاء تنظیم و برای اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.
  • حکم دادگاه :
    در مواردی ممکن است شرکت به حکم دادگاه منحل گردد. این موارد می تواند :
  1. شرکت به ثبت رسیده ولی بیش از یکسال است که هیچگونه فعالیتی در رابطه با موضوع شرکت نداشته در این شرایط هر فرد ذی نفعی می تواند از دادگاه درخواست انحلال شرکت را نماید.
  2. در صورتی که فعالیت شرکت با موضوع مندرج در اساسنامه متفاوت باشد.
  3. زمانی که بیش از شش ماه از انقضای تصدی مدیرعامل گذشته و شرکت نسبت به انتخاب یا تمدید آن اقدامی نکرده باشد.
  4. هر یک از افرادی که در شرکت دارای منفعت هستند به حکم قانون می توانند درخواست انحلال آن را دهند.
  5. در صورتی که مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب ها هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است تشکیل نشده باشد.
  • فوت یکی از شرکاء یا سهامداران :
    ممکن است فوت یکی از شرکاء یا سهامداران باعث انحلال شرکت گردد. در این مورد باید به اساسنامه شرکت رجوع شود. در صورتی که سهامداران یا شرکاء هنگام تأسیس توافق نموده باشند که در صورت فوت هر یک از آنها شرکت منحل گردد باید این موضوع در اساسنامه شرکت نیز درج گردد و در صورت فوت هر یک ، شرکت منحل می گردد. اما اگر در اساسنامه قید نشده باشد فوت یکی از سهامداران یا شرکاء باعث انحلال شرکت نمی شود و سهم آن متوفی به ورثه وی انتقال میابد.

اکنون با توجه به اینکه مفهوم انحلال و دلایل آن را بررسی نمودیم قصد داریم به بیان مراحل آن بپردازیم.

همچنین بخوانید : بررسی 0 تا 100 انحلال انواع شرکت ها 

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت

انحلال شرکت نیز یکی از انواع تغییرات شرکت محسوب می گردد. که شامل مراحل زیر است :

  • تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت و همچنین در این جلسه باید مدیر تصفیه انتخاب گردد. پس از تنظیم صورتجلسه باید به امضای دو سوم اعضای حاضر برسد.
  • صورتجلسه تنظیم شده باید در سامانه ی اداره ی ثبت شرکتها به ثبت رسیده و سپس نسخه فیزیکی آن به اداره ی ثبت شرکتها پست گردد.
  • اداره ی ثبت پس از بررسی و در صورت تایید صورتجلسه ی تنظیمی ، با انحلال شرکت موافقت می نماید.
  • پس از تایید صورتجلسه ی انحلال توسط اداره ی ثبت شرکتها باید این انحلال در روزنامه ی رسمی کشور به چاپ و اطلاع عموم برسد.

مجمع صالح برای تصویب صورتجلسه ی انحلال شرکت

انحلال شرکت باید در مجمع عمومی فوق‌العاده بررسی و تنظیم و امضا گردد. همچنین مدیر تصفیه نیز در همین مجمع انتخاب می گردد. تصمیم این مجمع هنگامی معتبر خواهد بود که به تایید دوسوم آراء حاضر در جلسه برسد.

مدیر تصفیه کیست ؟ وظایف مدیر تصفیه چیست ؟

مدیر تصفیه شخصی است که امور مالی شرکت ورشکسته یا منحل شده را مدیریت کرده و اقدامات لازم را جهت تسویه بدهی ها انجام می دهد.

از مجموعه اقداماتی که مدیرتصفیه انجام میدهد میتوان به موارد زیر اشاره نمود

  1. تقاضای مهر و موم اموال شرکت.
  2. فروش کالاهایی که ممکن است در مدت زمان کمی از بین برود مثل مواد غذایی.
  3. بررسی و تنظیم صورت دارایی به وسیله ی دفاتر و اسناد شرکت.
  4. وصول مطالبات شرکت.
  5. صورت برداری از میزان بدهکاری ها و شناسایی طلبکاران.

انتخاب مدیر تصفیه 

انتخاب مدیر تصفیه 

  • در مواردی نظیر ورشکستگی شرکت یا انحلال طبق حکم دادگاه ، مدیر تصفیه توسط دادگاه انتخاب می گردد.
  • اما در صورتی که شرکاء یا سهامداران تصمیم به انحلال شرکت بگیرند میتوانند یک نفر را از میان خود و یا یک فرد را از خارج شرکت به عنوان مدیر تصفیه معرفی نمایند.

مدت زمان انحلال شرکت چقدر است؟

مدت زمان لازم جهت تنظیم صورتجلسه و ارسال برای اداره ثبت شرکتها و بررسی توسط اداره مذکور و در نهایت درج در روزنامه ی رسمی حدودا 20 روز زمان میبرد.

ثبت آرژانتین آماده ارائه انواع خدمات تغییرات شرکتها به شما همراهان عزیز میباشد.

 

«ما به حرفه ای ها فرصت ثبت میدهیم»

ارسال پاسخ