آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

تمدید ثبت علامت تجاری چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح اجمالی درمورد برند – شرایط ثبت برند – تمدید ثبت علامت تجاری -مدت زمان ثبت و همچنین اعتبار برند ثبت شده و اقدامات لازم برای تمدید برند بپردازیم. لطفاً تا آخر با ما همراه باشید.

ثبت برند چیست ؟

برند ، نامی است که شما برای محصولات یا خدمات خود انتخاب کرده اید و تحت عنوان آن نام محصولات و یا خدمات خود را به بازار هدف عرضه می نمایید.
ثبت برند سبب ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات شما با سایر محصولات و خدمات موجود در بازار می گردد. همچنین ثبت برند جلوی کپی برداری از محصول و خدمات شما را می گیرد.

 

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

مرجع ثبت برند کجاست ؟

مرجع ثبت برند در کل ایران ، اداره ی مالکیت معنوی می باشد. هر برندی که در این اداره به ثبت برسد در کل ایران مشمول حمایت می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی.
  • اعلام شماره موبایل بنام.
  • ارائه ی مجوز فعالیت معتبر.

منظور از مجوز فعالیت در ثبت برند چیست ؟

  • چنانچه متقاضی از کسبه محترم باشد باید جهت ثبت برند جواز کسب ارائه نماید.
  • چنانچه متقاضی تولید کننده باشد باید پروانه بهره‌برداری از اداره ی صنعت و معدن ارائه و یا چنانچه جواز تأسیس دارد باید پیشرفت فیزیکی نیز دریافت نماید و به همراه جواز تأسیس جهت ثبت برند ارائه نماید.
  • جهت مشاوره ی ثبت برند میتوانید از مشاوره ی رایگان کارشناسان ثبت آرژانتین بهره‌مند گردید.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان ثبت برند

با توجه به اینکه مرجع ثبت برند در ایران اداره ی کل مالکیت معنوی است و ترافیک کاری این اداره بسیار زیاد است ، بازه ی بین حداقل 2 الی 3 ماه مدت زمان لازم برای ثبت برند می باشد.

نکته : چنانچه برند مورد نظر شما ریشه ی فارسی نداشته باشد ، لاتین محسوب میشود و طبق آخرین بخشنامه ی اداره ی مالکیت معنوی برای ثبت برند لاتین علاوه بر مجوز فعالیت باید کارت بازرگانی نیز ارائه نمایید.

تذکر مهم : ثبت برند لاتین در طبقه خدمات امکان‌پذیر نمی باشد. طبقه خدمات منظور رستوران ها – شرکت ها یا موسسات حسابداری – نظافتی – فنی مهندسی و …. است.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

  • ارسال اظهارنامه ی ثبت برند به اداره ی کل مالکیت معنوی.
  • تاییدیه مدارک توسط دفاتر اسناد رسمی.
  • بررسی پرونده توسط 4 کارشناس.
  • در صورتی که برند شما با سایر برند های ثبت شده تشابه نداشته باشد و مدارک شما کامل باشد برند تایید و برای درج در روزنامه رسمی ارسال می گردد.
  • پس از گذشت 30 روز از روزنامه ی اول باید حق الثبت پرداخت گردد.
  • پس از حق الثبت باید روزنامه دوم پرداخت و سپس سند برند شما آماده است.

برند پس از ثبت چند سال اعتبار دارد ؟

برند پس از ثبت از تاریخ ثبت ، تا 10 سال اعتبار دارد. در خیلی از منابع این مدت 3 یا 5 سال قید گردیده ولی اشتباه است و سند برند دارای ده سال اعتبار است. مدت اعتبار برند در سند نیز قید می گردد.
نمونه ای از سند برند به شرح زیر است :

 

تمدید ثبت علامت تجاری

 

پس از انقضای مدت ثبت برند باید چه اقدامی انجام شود ؟

افرادی که برند خود را به ثبت میرسانند باید توجه داشته باشند که قبل از انقضای اعتبار برند یعنی قبل از اتمام 10 سال درخواست تمدید برند خود را به اداره ی مالکیت معنوی ارسال نمایند. چنانچه مهلت 10 سال به اتمام نرسیده باشد ، اداره درخواست شما را بررسی و برند شما را برای 10 سال دوم تمدید می نماید.

نکته مهم : پس از انقضای 10 ساله ی اعتبار برند ، مالک برند تا شش ماه پس از انقضای برند خود فرصت دارد درخواست تمدید آن را برای اداره ی مالکیت معنوی ارسال نماید اما چنانچه پس از گذشت شش ماه از تاریخ انقضای برند ، درخواستی مبنی بر تمدید آن توسط مالک به اداره ی مالکیت معنوی ارسال نگردد هر شخص ثالثی میتواند تقاضای ثبت برند مذکور را از اداره ی مالکیت معنوی درخواست نماید.

نتیجه :
مالک برند تا شش ماه پس از اتمام اعتبار برند دارای حق تقدم برای تمدید برند خود میباشد و پس از انقضای مدت مذکور هر شخص ثالثی میتواند اقدام به ثبت آن برند نماید.

در صورتی که ظرف مدت 6 ماه پس از انقضای اعتبار برند نسبت به تمدید آن اقدام نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

در صورتی که ظرف مدت 6 ماه پس از اتمام اعتبار 10 ساله ی برند نسبت به تمدید آن اقدام نکنید باید مجدد درخواست ثبت برند به اداره ی مالکیت معنوی ارسال نمایید و مجدد برند توسط کارشناسان بررسی و احتمال تشابه با سایر برنده های ثبتی و رد درخواست شما وجود دارد. پس حتماً توجه کنید پیش از اتمام مهلت قانونی نسبت به درخواست تمدید برند خود اقدام نمایید.

آیا برندی که تمدید میشود در روزنامه ی رسمی درج میگردد ؟

خیر. در پروسه ی ثبت اولیه ی برند ، پس از تأیید توسط اداره ی مالکیت معنوی باید برند 2 مرحله در روزنامه ی رسمی به چاپ برسد. مرحله ی اول جهت اینکه اگر شخص ثالثی به ثبت این برند معترض است اعتراض خود را اعلام نماید و مرحله ی دوم جهت اینکه به اطلاع عموم برسد که چنین برندی به ثبت رسیده.
اما در پروسه درخواست تمدید ده ساله ی دوم برند نیازی به درج در روزنامه ی رسمی نیست.

آیا برای تمدید برند نیاز به ارائه ی مدارک جدید داریم؟

این موضوع کاملاً سلیقه ای می باشد. ممکن است هنگامی که شما اقدام به ثبت برند کرده اید برای مثال برای ثبت برند لاتین نیاز به داشتن کارت بازرگانی نبوده ولی هنگام درخواست تمدید برند طبق قانون جدید ثبت برند لاتین مستلزم داشتن کارت بازرگانی باشد در چنین شرایطی برخی از کارشناسان ممکن است برای تمدید برند شما از شما کارت بازرگانی بخواهند ، اما همانطور که اشاره نمودیم این موضوع کاملاً سلیقه ای بوده و منشأ قانونی مشخصی ندارد.

مدت زمان بررسی تمدید برند چقدر است ؟

هنگامی که مهلت 10 ساله ی برند شما به اتمام رسیده تا 6 ماه فرصت دارید درخواست تمدید برند خود را به اداره ی مالکیت معنوی ارسال نمایید. حدوداً 20 الی 30 روز کاری زمان میبرد تا درخواست شما بررسی و تایید و منجر به تمدید برند شما گردد.

وقتی برند تمدید شود ، آیا سند جدید صادر می گردد ؟

بله. وقتی برندی تمدید شود از تاریخ تمدید تا 10 سال معتبر خواهد بود و منجر به صدور سند جدید خواهد شد.

برای دریافت هرگونه مشاوره در زمینه ی ثبت برند – ثبت شرکت – تمدید برند – اخذ کارت بازرگانی – تغییرات شرکتها میتوانید با شماره های 09102913092 و 02833361121 تماس حاصل فرمایید.

 

« ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم »

ارسال پاسخ