آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

در این مقاله قصد داریم در خصوص شرکت هایی که به ثبت رسیده اند ولی یا موقتا یا بطور دائم قصد فعالیت ندارند صحبت کنیم و در این راستا به توضیح تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت خواهیم پرداخت. تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست ؟

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست ؟

شرکتی که به ثبت رسیده و بطور موقت مثلا برای یکسال یا بیشتر قصد فعالیت نداشته باشد می توانند عدم فعالیت برای شرکت بزنند تا ضمن حفظ قدمت شرکت از نظر مالیاتی و … مسئولیتی متوجه شرکت نباشد.
شرکتی که قصد زدن نامه ی عدم فعالیت دارد نباید تحت هیچ عنوان با اسم شرکت فعالیت نماید خصوصا با حساب های بانکی شرکت نباید هیچ گردشی صورت گیرد.
بنابراین اگر شرکت شما نیز به هر دلیل قرار است مدتی فعالیت نداشته باشد باید اقدام به تنظیم نامه ی « عدم فعالیت » نموده و نامه را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهید تا تکالیف مالیاتی نظیر اخذ دفاتر سالیانه و رد کردن اظهارنامه مالیاتی از شما ساقط گردد.

  • متأسفانه عدم اطلاع بسیاری از مدیران از این موضوع سبب اعمال جرایم مالیاتی برای شرکت آن ها می گردد.

عدم فعالیت شرکت تا چند سال امکان پذیر است ؟

تا 5 سال شما می توانید با ارائه ی نامه ی عدم فعالیت شرکت خود را بدون فعالیت اعلام نمایید.

عدم فعالیت شرکت را نباید با ورشکستگی اشتباه بگیریم

امروزه  بسیاری از شرکت ها وجود دارند که در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند اما به دلایل مختلف  مشغول به کار نیستند که همانطور که در بالا به آن اشاره شد باید نامه ی « عدم فعالیت » برای شرکت خود بزنند. این حالت با ورشکستگی کاملا متفاوت است.

دلایل عدم فعالیت شرکت

دلایل عدم فعالیت شرکت

یک شرکت به دلایل  مختلفی ممکن است مدتی فعالیت نداشته باشد که از جمله این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • بروز اختلال ناگهانی مالی و اقتصادی
  • عدم توانایی در بازاریابی
  • عدم برنامه ریزی مناسب
  • عدم توانایی شرکت در رسیدن به اهداف خود
  • وجود اختلاف بین شرکاء

در چنین شرایطی « عدم فعالیت » شرکت فرصت مناسبی به شرکاء می دهد که ضمن حفظ سابقه ی شرکت بتوانند وضعیت موجود را مدیریت و با برنامه ریزی مناسب مجدد شرکت را فعال نمایند.

مراحل ثبت عدم فعالیت شرکت

  • اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده در اداره ی مالیاتی حوزه مربوطه.
  • اخذ دفاتر پلمب.
  • تنظیم نامه ی عدم فعالیت و تحویل آن به اداره مالیاتی مربوطه.

متن نامه ی عدم فعالیت باید چگونه تنظیم شود ؟

ریاست محترم اداره ی امور مالیاتی ( نام حوزه مالیاتی )
با سلام

احتراما بدینوسیله اعلام میدارد شرکت ( نام شرکت ) به شماره ثبت ( شماره ثبت ) وکلاسه پرونده …… از تاریخ …….. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفا می گردد.

مهر و امضا.

انحلال شرکت چیست ؟

انحلال شرکت یا موسسات غیر تجاری به منزله ی پایان عمر و حیات آنها میباشد. وقتی یک شرکت یا موسسه منحل می شود یعنی بطور کامل شخصیت حقوقی آن از بین می رود.
در حین عملیات انحلال شرکت اقدامات مهمی از قبیل پرداخت دیون شرکت – تقسیم اموال منقول و غیر منقول شرکت بین شرکاء – مفاصا حساب دارایی – تنظیم صورتجلسه انحلال و … می باشد.

 

همچنین بخوانید : انحلال انواع شرکت ها چگونه است؟

قانون حاکم بر انحلال شرکت

قانون حاکم بر انحلال شرکت

با توجه به ماده آخر اساسنامه شرکت ها نحوه انحلال آنها به ماده 114 قانون تجارت ارجاع شده وکلیه ی امور مربوط به انحلال باید طبق این قانون اجرا گردد.

در چه مواردی شرکت منحل می شود ؟

  • در مواردی که خسارت وارد شده به شرکت حداقل نصف سرمایه شرکت را از بین ببرد در چنین شرایطی به دعوت مجمع عمومی فوق العاده از سهامداران یا شرکاء باید تصمیم گیری شود که شرکت منحل گردد یا افزایش سرمایه داده شود .
  • انحلال شرکت به دستور قانون و دادگاه صالح .
  • انحلال شرکت با تصمیم و اراده شرکاء یا سهامداران .

انواع انحلال شرکت  ها

انواع انحلال شرکت  ها

  • انحلال اجباری : بنا به اجبار و کسر بیش از نصف سرمایه به وجود می آید. به این نوع انحلال ، انحلال ورشکستگی نیز گفته می شود.
  • انحلال قهری : ورشکستگی نیز یک نوع انحلال محسوب می شود. به محض صدور حکم ورشکستگی شرکت بدون نیاز به حکم دادگاه و رضایت شرکاء یا سهامداران شرکت ، شرکت منحل میگردد.
  • انحلال قضایی : انحلال قضایی ، انحلال منوط به حکم دادگاه است . اگر دادگاه صالح حکم بر انحلال یک شرکت صادر نماید نیازی به اراده و اختیار سهامداران یا شرکاء نمی باشد و شرکت باید منحل گردد.
  • انحلال منوط به موضوع شرکت : ممکن است در موقع ثبت شرکت در اساسنامه قید شود این شرکت صرفا برای انجام فلان پروژه یا موضوع ثبت می گردد در این صورت پس از انجام موضوع مورد نظر شرکت خود به خود منحل میگردد. در چنین شرایطی شرکاء یا سهامداران می توانند موضوع شرکت را تغییر یا الحاقیه به آن بزنند.
  • انحال منوط به مدت فعالیت شرکت : در این نوع انحلال شرکت بعد از اتمام مدت تعیین شده در اساسنامه خود به خود منحل می گردد. در این مورد نیز شرکاء یا سهامداران می توانند مدت زمان فعالیت شرکت را تمدید نمایند.

تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

  • در انحلال شرکت بطور کلی از بین می رود در حالیکه در عدم فعالیت ، شرکت از بین نمی رود بلکه برای مدتی غیر فعال می گردد.
  • در انحلال دیگر نمی توان شرکت را فعال و شروع به کار نمود درحالیکه در عدم فعالیت می توان مجدد شرکت را فعال و شروع به کار نمود.
  • در انحلال سابقه شرکت بطور کلی از بین خواهد رفت درحالیکه در عدم فعالیت سابقه شرکت از بین نخواهد رفت .
  • در زمان انحلال شرکت این موضوع باید به اطلاع اداره ی ثبت شرکتها برسد و در روزنامه ی رسمی آگهی شود درحالیکه عدم فعالیت صرفا بصورت نامه به سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد.
  • شرکتی که منحل می شود نسبت به مالیات های حین فعالیت خود مسئولیت دارد ولی شرکتی که عدم فعالیت دارد و واقعا فعالیتی انجام نمی دهد ، صرفا باید این موضوع را اعلام نماید .
  • وقتی شرکتی منحل می شود سمت اعضا از بین می رود ولی در شرکتی که عدم فعالیت دارد سمت اعضا از بین نمی رود. به بیان ساده تر شرکتی که منحل شده مدیرعامل آن می تواند در شرکت دیگری سمت مدیرعاملی را بپذیرد ولی شرکتی که عدم فعالیت دارد مدیرعامل نمی تواند در شرکت دیگری این سمت را قبول نماید.

ثبت آرژانتین آماده ی ارائه انواع خدمات ثبت شرکت – ثبت برند – تغییرات شرکتها – اخذ کارت بازرگانی – اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی به شما همراهان عزیز می باشد .

 

 در خانه بمان در آرژانتین ثبت کن

 

ارسال پاسخ