آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

برند ، لوگو یا علامت تجاری در ثبت برند چیست ؟

برند ، لوگو یا علامت تجاری در ثبت برند چیست ؟ در بسیاری از موارد شاهد هستیم که واژه های نام تجاری – علامت تجاری – برند و لوگو به جای یکدیگر و در یک معنا به کار می روند . درحالیکه دارای 4 مفهوم متفاوت هستند .
در این مقاله قصد داریم به توضیح نام تجاری – علامت تجاری – برند و لوگو پرداخته و تفاوت های آنها را بیان نماییم. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

 

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

 

برند ، لوگو یا علامت تجاری در ثبت برند

علامت تجاری چیست ؟

علامت تجاری ، عنوانی است که سبب ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات شما با سایر محصولات و خدمات موجود در بازار میگردد ، برای مثال یک قفسه پر از رب گوجه فرنگی را در فروشگاه تصور نمایید که در آن رب های متفاوتی با علامت تجاری متفاوت وجود دارد و هنگامی که شما قصد خرید یکی از آنها را دارید عنوان علامت تجاری را به فروشنده اعلام میکنید ، در نتیجه آن کالا با علامت تجاری خود شناخته میشود ، مثل رب تبرک – رب دلپذیر – رب بیژن – رب مهرام و ….. .

نکته : علامت تجاری اعم از برند و لوگو میباشد . به بیان ساده‌تر برند و لوگو زیر مجموعه علامت تجاری قرار می گیرند .

آیا علامت تجاری قابلیت ثبت دارد ؟

بله . علامت تجاری که اعم از برند و لوگو میباشد قابلیت ثبت دارد . هدف از ثبت علامت تجاری ایجاد تمایز و تفاوت بین محصولات یا خدمات شما با سایر محصولات و خدمات موجود در بازار است . همچنین با ثبت علامت تجاری امکان کپی برداری از محصولات یا خدمات خود را به افراد سودجو  نمی دهید .

مرجع ثبت علامت تجاری کجاست ؟

مرجع ثبت علامت تجاری کجاست ؟

مرجع ثبت علامت تجاری «اداره ی کل مالکیت معنوی» میباشد . کلیه ی علامت های تجاری در این اداره به ثبت میرسند و درکل ایران مورد حمایت قرار دارند .

برند چیست ؟

برند شکل نوشتاری علامت تجاری شماست . همانطور که در بالا اشاره کردیم علامت تجاری اعم از برند و لوگو است . یعنی نام برند نوشته و یک شکل یا تصویر به عنوان لوگو کنار آن قرار گیرد ، برای مثال برند تبرک – مینو –کوکاکولا – فانتا – فابرکاستل و آدیداس و …. .
برند نامی است که روی محصولات یا خدمات شما درج میگردد و معرف کالا یا خدمات شما است .

لوگو چیست ؟

طراحی بصری که منجر به یک شکل خاص گردد را لوگو میگویند ، یا به عبارت دیگر هر نشان قابل رویتی که بتواند کالا یا خدمات را از یکدیگر متمایز نماید . لوگو زیر مجموعه ی علامت تجاری است . لوگو میتواند نام برند را در طراحی خود داشته باشد یا کاملاً بطور مستقل از برند یک شکل یا طرح خاص باشد .

برند و لوگو قابل ثبت است ؟

بله . برند و لوگو که زیر مجموعه ی علامت تجاری هستند قابلیت ثبت دارند و همانطور که اشاره کردیم مرجع ثبت آن اداره ی کل مالکیت معنوی است .

حقوق ناشی از ثبت برند و لوگو

  • استفاده از برند و لوگویی که در ایران به ثبت رسیده تنها برای مالک آن مجاز است و هر شخص غیر از مالک حق استفاده از آن را ندارد مگر با اجازه ی مستقیم از مالک برند .
  • مالک یک برند و لوگو در صورت مشاهده ی استفاده ی شخص دیگری از برند و لوگویی که ، عین خودش یا مشابه آن باشد موجب گمراهی مصرف کننده شود ، میتواند از دادگاه صالح اقامه دعوا نماید .
  • با ثبت برند حق استفاده ی 10 ساله به مالک اعطا میشود که میتواند این مهلت را بارها تمدید نماید .

لوگو در موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود

  • نتواند کالاها یا خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی را از کالا یا خدمات شخص دیگر متمایز نماید .
  • خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد .
  • عین و یا تقلیدی از نشان های دولتی – نظامی و پرچم کشور باشد .
  • تشابه با لوگویی که در حوزه ی فعالیت مشابه مشغول فعالیت است .
  • عیناً مشابه با لوگویی باشد که قبلاً توسط مالک دیگری در حوزه فعالیت مشابه به ثبت رسیده باشد .

ویژگی های یک برند خوب

ویژگی های یک برند خوب

  • متمایز و خاص باشد.
  • قابل توسعه باشد.
  • به راحتی تلفظ و شناخته شود و در ذهن بماند.
  • قابل ترجمه به زبان های دیگر باشد.
  • نباید در زبان و یا گروه دیگر محصولات معنای بدی را به تصویر بکشد. (مانند nava که نام خوبی برای خودرو نیست و در زبان اسپانیایی به معنای نمی رود است)

نام تجاری چیست ؟

برخلاف باور عموم جامعه که نام تجاری همان برند است ، اصلاً اینگونه نیست و نام تجاری تعریف متفاوتی از برند دارد . نام تجاری میتواند عنوان یک تجارتخانه باشد که این تجارتخانه دارای برندهای متفاوتی است.

عموماً بسیاری از افراد یک مجموعه وسیع را با نام تجاری آن میشناسند ، برای مثال گروه خودرو سازی ایران خودرو  ایران خودرو نام تجاری این گروه صنعتی محسوب و تارا – دنا – سمند و …. برند های این گروه صنعتی محسوب می شوند یا مثلاً گروه خودرو سازی سایپا سایپا نام تجاری محسوب میشود که خودرو های تولید این مجموعه را که میبینیم تحت عنوان کلی سایپا می شناسیم ، ولی کوییک – تیبا – شاهین و ساینا و …. برند های گروه خودرو سازی سایپا محسوب می شوند .

آیا نام تجاری قابلیت ثبت دارد ؟

خیر . در قانون مالکیت معنوی برای ثبت ( نام تجاری ) ، قانونی در نظر گرفته نشده ولی عموماً برای جلوگیری از کپی برداری ، اشخاص حقیقی و یا حقوقی نام تجاری خود را تحت عنوان علامت تجاری به ثبت می رسانند .

برای دریافت مشاوره در زمینه ی ثبت شرکت – ثبت برند – تغییرات شرکتها – اخذ کارت بازرگانی میتوانید با شماره های 09102913092 و 02833361121 با کارشناسان ثبت آرژانتین تماس حاصل فرمایید.

 

« ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم »

ارسال پاسخ