آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

انحلال شرکت ها چیست؟ + انواع انحلال شرکت ها

چگونگی انحلال شرکت ها شاید مسئله ای باشد که ذهن افراد درگیر در این مسائل را به خود جلب کند.‌ معمولا انحلال زمانی مطرح می شود که به دلایل مختلف فعالیت شرکت به پایان رسیده باشد و یا در شرکت های سهامی عام یا سهمی خاص اعضای شرکت به دلایل مختلف به این نتیجه  برسند که به همکاری خود پایان دهند. معمولا روال انحلال شرکت ها با توجه به نوع شرکت و فعالیت های آن می تواند متفاوت باشد و روال یکسانی برای انحلال شرکت های مختلف از نظر اجرایی و قانونی متصور نیست.

البته باید به این نکته توجه داشت که در پاره ای از موارد انحلال شرکت به معنای منحل شدن و پایان دادن به کار آن ها نیست و شاید به دلیل ادغام شرکت با شرکت های دیگر یا راه اندازی کسب و کار جدید به روند فعالیت فعلی شرکت با انحلال آن خاتمه می دهند.

 

 

انواع انحلال شرکت ها

 

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

 

 

 

انواع انحلال شرکت ها

 

همانطور که گفته شد ممکن است اعضای شرکت های مختلف به دلایل متفاوت تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. اما بطور کلی دلایل انحلال شرکت ها را می توان در مواردی که در ادامه می آید مورد بررسی قرار داد.

از نظر عرف و روال معمول انحلال شرکت های مختلف به یکی از اشکال مرسوم  مثل انحلال قهری، انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی و انحلال شرکت با حکم‌ قضایی اتفاق می افتد.

 

انواع انحلال شرکت ها - انحلال قهری

 

انحلال قهری

انحلال قهری یک شرکت زمانی اتفاق می افتد که شرکت به دلایل مالی دچار ورشکستگی شود. در این شرایط برای انحلال شرکت نیاز به حکم دادگاه یا مراجع قضای نیست و هیئت مدیره یا مدیر عامل شرکت با بیان دلایل مربوطه، ورشکستگی شرکت و انحلال آن را اعلام می کنند.

-انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم  مجمع عمومی یا هیئت مدیره

معمولا شرکت های سهامی عام و خاص از یک مجمع عمومی که همه اعضاء را در بر می گیرد و هیات مدیره تشکیل می شوند. در صورتی که مجمع عمومی یک شرکت با اکثریت آرای اعضاء تصمیم به انحلال شرکت بگیرد با تایید هیئت مدیره این تصمیم جنبه قانونی من پیدا کرده و شرکت در آستانه انحلال قرار می گیرد.

وقتی اعضای یک شرکت به دلایل مختلف تصمیم به انحلال شرکت می گیرند در این حالت انحلال شرکت به شکل اختیاری انجام می شود.

انحلال شرکت با حکم‌ قضایی

در خیلی از موارد به دلیل شکایات یا تخلفات، حکم‌ انحلال شرکت ها از طرف دادگاه ها و قضات مختلف صادر می شود که در این شرایط به شرکت یک مهلت مشخص که معمولا در نهایت 6 ماه است داده می شود تا نسبت به پاسخگویی به موارد تخلف اقدام کنند و در صورتی که در فرصت داده شده ایرادات مطرح شده یا مشکلات برطرف نشود پس از طی روند قانونی، حکم‌ انحلال شرکت به صورت قهری از طرف دادگاه صالحه صادر می شود.

 

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت ها با توجه به ساختار آن ها می تواند متفاوت باشد. معمولا شرکت های سهامی از نظر ساختار به سه دسته بزرگ شرکت های سهامی عام، شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود تقسیم می شوند که با توجه به شرایط و ساختار آن ها طبیعتاً شرایط انحلال آن ها متفاوت است در ادامه وضعیت این شرکت ها برای انحلال مورد بررسی قرار می گیرد.

انحلال شرکت های سهامی عام

همانطور که گفته شد انحلال شرکت های سهامی عام به این شکل اتفاق می افتد که اگر مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره در بررسی های انجام شده به این نتیجه برسند که شرکت به دلایل مطرح شده توان ادامه فعالیت ندارد این مطلب را در مجمع عمومی به اعضا به شکل شفاهی و کتبی  اعلام می کنند و اعضای  در یک جلسه اضطراری با رای گیری عمومی ،  مخالف یا موافقت خود را با  این تصمیم اعلام  می کنند.‌

در خیلی در موارد هیئت مدیره شرکت های سهامی عام از نظر قانونی این اختیار را دارند که نسبت به انحلال شرکت تصمیم گیری نمایند در خیلی از موارد هم به دلیل تخلفات و شکایات سیستم قضایی در مورد انحلال این نوع شرکت ها تصمیم نهایی را اتخاذ می کند.

شرکت های سهامی خاص

در شرکت های سهامی خاص به دلیل کوچکتر بودن شرکت نسبت به سهامی عام و محدود بودن اعضای آن، برای انحلال شرکت ابتدا باید تصمیم اولیه به وسیله اعضاء اتخاذ شود سپس شخصی که به عنوان مدیر تصفیه منصوب شده است با این امر موافقت نماید. پس از آن مجمع عمومی به صورت فوق العاده تشکیل جلسه می دهد.

در ادامه صورت جلسه انحلال شرکت تنظیم و به امضاء اعضا می رسد. وقتی که انحلال شرکت با امضاء اعضا قطعیت پیدا نمود باید مسئول تصفیه و حساب رسی  شرکت نسبت به روشن شدن وضعیت مالی شرکت در آستانه انحلال اقدام نمایند.

برای انجام این کار بر اساس روال مرسوم  و به شکل قانونی  در ادامه باید نمایندگان شرکت به سامانه ثبت مراجعه نمایند و پس از تکمیل فرم ها و پرسشنامه ها نسبت به ارسال مدارک لازم اقدام کنند. پس از پایان مراحل قانونی انحلال شرکت در سازمان ثبت اسناد در نهایت باید آگهی انحلال شرکت در روزنامه های کثیر الانتشار برای آگاهی عمومی به چاپ برسد.

 

انحلال شرکت های با مسئولیت محدود

 

انحلال شرکت های با مسئولیت محدود

انحلال شرکت های با مسئولیت محدود تا حدودی شبیه به انحلال شرکت های سهامی خاص است اما با توجه به ساختار این شرکت ها، روند و مراحل کار  تا حدودی متفاوت است. روند انحلال شرکت های سهامی خاص به این صورت است که هر گاه درخواست انحلال به وسیله اعضا ارائه شود  می بایست به وسیله همه اعضاء امضا و تایید شود.

در شرکت های سامی خاص اعضای اصلی کسانی هستند که اسامی آن ها در هنگام ثبت شرکت یا تغییرات آن در مدارک شرکت و سازمان های مربوطه ثبت شده باشد.

از تفاوت های روند انحلال شرکتهای با مسئولیت محدود نسبت به سهمی خاص  این است که مدیر تصفیه می تواند از شرکاء و اعضای شرکت نباشد که در این وضعیت قبل از هر کاری باید مدارک این فرد هم به همراه دیگر مدارک به اداره ثبت ارسال شود.

برای انحلال شرکت های با مسئولیت محدود مدت زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است و هر زمان که مراحل انحلال و ثبت به پایان برسد انحلال شرکت انجام می شود.

به دلیل ساختار خاص شرکت های با مسئولیت محدود و متفاوت بودن شرایط از نظر سهم شرکاء در پاره ای موارد اگر مثلا یک نفر یا دو نفر از شرکاء بالای پنجاه درصد سهام شرکت را داشته باشند برای انحلال شرکت تایید و امضای سهامداران عمده و بالای پنجاه درصد کافی است و دیگر نیاز به امضای بقیه شرکاء ندارند.

 

همچنین بخوانید : انحلال شرکت با مسئولیت محدود چگونه است؟

 

مراحل انحلال شرکت ها

 

نحوه ثبت انحلال شرکت ها

در گذشته انجام مراحل ثبت انحلال  شرکت ها به شکل حضوری و سنتی در ادارات مربوطه انجام می شد که می توانست پروسه ای وقت گیر و زمان بر باشد و با توجه به ساختار بوروکراتیک و کاغذ بازی اداری انجام فرایند انحلال شرکت ها کاری سخت و طاقت  فرسا بود‌.

اما امروزه با پیشرفت وسایل الکترونیک و گسترش فضای  مجازی این امکان فراهم شده است که انحلال شرکت ها از طریق فضای مجازی انجام شود.

با توجه به شرایط موجود، برای انحلال شرکت ها  فقط کافی است که پس از تشکیل مجمع عمومی، صورت جلسه انحلال شرکت  تنظیم و به امضای اعضا برسد سپس نماینده اعضا یا وکیل شرکت  که برای انجام امور اداری و اجرایی انتخاب شده است به سامانه اداره ثبت مراجعه نماید و پس از درج اطلاعات لازم مراحل اداری مربوطه را تا حصول نتیجه ادامه دهد.

ثبت انحلال شرکت از مرحله تنظیم صورتجلسه و اسناد لازم تا درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار رسمی حدوداً  بین 10 تا  15 روز کاری ممکن است زمان بر باشد‌. شرکت ها معمولا  برای همان میزانی که درآمد داشته اند و آن را در اظهار نامه مالی خود به سازمان های مالیاتی اعلام کرده اند  باید مالیات بپردازند.

بعد از انحلال شرکت می بایست اظهار نامه انحلال آن در سایت اداره مالیات تنظیم و ارائه شود. طبعا اگر شرکت غیر فعال بوده و این امر مورد تایید سازمان های مربوطه باشد برای انحلال شرکت نیاز به پیگیری های مالیاتی نیست.

 

سخن پایانی

انحلال شرکت ها،  یکی از مسائلی است که اعضای شرکت های مختلف ممکن است به دلایل مختلف با آن دست به گریبان شوند. لذا اطلاع از روند انحلال شرکت ها می تواند برای این افراد مهم باشد.

اما با توجه به ساختار متفاوت شرکت ها و قوانین متنوعی که برای آن ها به شکل مستمر وضع می شود انحلال شرکت را به کاری سخت و پیچیده تبدیل کرده است. امروزه شرکت ها و سازمان هایی  وجود دارند که به شکل  تخصصی انجام کارهای اداری  را برای شرکت ها و نهاد های مختلف به صورت قرار دادی و حق العمل کاری انجام می دهند .

یکی از مسائلی که امروزه این شرکت ها انجام می دهند  ثبت و یا انحلال شرکت ها است که می تواند کار را برای سرمایه گذاران راحت کرده و از درگیر شدن آن ها در کارهای اداری و بوروکراتیک جلوگیری کند.

ارسال پاسخ