آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

استعلام ثبت شرکت

هر شرکتی که بخواهد در ایران فعالیت کند، باید خود را ثبت کند تا فعالیتش قانونی تلقی شود. فرقی نمی‌کند این شرکت صنعتی یا فرهنگی باشد. در هر حال قدم اولِ تاسیس شرکت ثبت آن است. استعلام ثبت شرکت هم به این قصد انجام می‌گیرد که بررسی شود آیا شرکتی ثبت شده و نام آن در لیست مراکز ثبت آمده و درواقع فعالیت قانونی انجام می‌دهد یا خیر.پس از استعلام ثبت شرکت و مطمئن شدن از امکان ثبت شرکت میتوان به مراحل بعدی راه پیدا کرد.

سهام‌داران شرکت‌ها و ادارات نسبت به ثبت شدن شرکت‌ها حساسیت ویژه‌ای دارند. هنگامی که نام یک شرکت بین مراکز ثبت شده قرار گیرد، اطلاعات آن در سامانه‌ی ثبت اسناد و املاک کشور قرار می‌گیرد و تمام اطلاعات آن مجموعه به صورت کاملاً شفاف در مراجع قانونی ثبت می‌شود.

 

استعلام ثبت شرکت

 

 

اهمیت ثبت شرکت

اهمیت ثبت شرکت و استعلام ثبت شرکت را وقتی بهتر می‌توان درک کرد که بدانیم شرکتی که ثبت شده راحت‌تر می‌تواند با همکاران خود قرارداد ببندد. اگر ثبتی در کار نباشد، امکان امضای قرارداد بین شرکت‌های معتبر و اشخاص حقیقی وجود ندارد. ضمن اینکه ثبت قرارداد بین اشخاص حقیقی هم مشکلات خاص خودش را دارد. از جمله ثبت نشدن دقیق سود و ضرر یا امکان سوءاستفاده‌ي افراد از یکدیگر. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ برای گسترش فعالیت‌های خود با افراد حقیقی همکاری نمی‌کنند. از زمان ثبت شرکت در سامانه، تمام فعالیت‌های شرکت‌ها قانونی شده و و قراردادها به صورت حقوقی بسته می‌شوند.

 

راه اطمینان از ثبت قانونی یک شرکت

برای آن که از ثبت قانونی شرکتی مطمئن شوید، می‌توانید از سامانه‌های آنلاین استفاده کنید. به این منظور دو سایت در اختیار شما قرار گرفته است: یکی سایت استعلام شخصیت‌های حقوقی کشور (سامانه‌ی ثبت شرکت) و دیگری سایت روزنامه‌ی رسمی.

البته ممکن است شرکتی به ثبت قانونی رسیده باشد اما اطلاعات مربوط به آن در سایت روزنامه‌ی رسمی وارد نشده باشد. پس سرعت ثبت اطلاعات در این دو سایت متفاوت است.

نکته‌ی دیگر اینکه استعلام ثبت قانونی شرکت به هیچ وجه هزینه‌ای ندارد و تنها هزینه‌ي آن همان استفاده از اینترنت و جست‌وجو در سایت است.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر خودتان صاحب شرکت هستید، اطلاعات محرمانه از جمله شماره‌ی ثبت و شماره‌ی شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. فقط مدیران و مسئولان هیئت مدیره باید از اطلاعات محرمانه‌ی شرکت باخبر باشند.

 

مراحل استعلام شرکت‌ در سایت استعلام شخصیت‌های حقوقی کشور

 

در اختیار داشتن اطلاعات اولیه

اطلاعاتی که باید برای جست‌وجوی شرکت در سامانه‌ در اختیار داشته باشید عبارت‌اند از:

  • نام دقیق شرکت (البته بخشی از نام آن هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.)
  • شماره‌ی شناسه‌ی ملی شرکت
  • شماره‌ی ثبت شرکت

برای استعلام بی‌دردسر وضعیت ثبت شرکت، باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید اما وجود یکی از این موارد هم کفایت می‌کند. شرکت‌هایی که قانونی باشند، تمام این اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار دارند.

اگر خودتان صاحب شرکت هستید و شماره‌ی ثبت شرکت خود را ندارید، باید حتماً آن را از طریق مراجع قانونی یا دیگر مدیران شرکت خود تهیه کنید. شماره‌ی ثبت شرکت را به هیچ وجه با شناسه‌ یا کد اقتصادی شرکت اشتباه نگیرید. شماره‌ی ثبت هر شرکت، نوع فعالیت آن، قانونی ‌بودن و همچنین محل شرکت را مشخص می‌کند.

مرجع اینترنتی برای استعلام

 

این آدرس جزو مهم‌ترین مراجع برای بررسی و استعلام وضعیت ثبتی شرکت‌هاست. با ورود به این آدرس و جست‌وجوی شرکت به سادگی می‌توانید اطلاعات مربوط به شرکت‌ مورد نظر را پیدا کنید. ضمناً تفاوتی ندارد که نوع شرکت ثبت شده، شرکت سهامی خاص باشد یا خیر.

برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید

 

مشاهده‌ی اطلاعات ثبت شده‌ی شرکت

اگر شرکت مورد نظر در سامانه‌ی ثبت شرکت و زیر نظر قوه‌ی قضائیه ثبت شده باشد، در این مرحله تمام اطلاعات مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد و استعلام ثبت شرکت در این مرحله به پایان می‌رسد.

اگر خودتان صاحب شرکت هستید و با شماره‌ی ثبت شرکت خود وارد این سامانه شدید ولی هیچ اطلاعاتی وجود نداشت، این یعنی که مراحل ثبت شرکت شما کامل نشده است.

 

همچنین بخوانید : اساسنامه شرکت چیست؟

 

شماره‌ی ثبت شرکت

 

شماره‌ی ثبت شرکت

شماره‌ی ثبت شرکت مانند شناسنامه برای افراد حقیقی است. با کمک این شماره می‌توانید وضعیت فعالیت شرکت را در زمان‌های مختلف بررسی کنید. طبق قوانین موجود در مراجع قضایی، شرکت فاقد شماره‌ی ثبت، غیرقانونی است.

 

 

 

استعلام شرکت در سایت روزنامه‌ی رسمی

سایت روزنامه‌ي رسمی به آدرس https://www.rrk.ir مرجع معتبر دیگری برای استعلام شرکت‌هاست.

برای استعلام یک شرکت در این سامانه به این اطلاعات نیاز دارید:

  • شماره نامه ثبت شرکت
  • نام شرکت
  • شناسه‌ی ملی شرکت
  • شماره‌ی اظهارنامه (برای اتباع خارجی)

داشتن یکی از این اطلاعات هم برای جست‌وجو در سایت روزنامه‌ی رسمی کفایت می‌کند.

 

سایت روزنامه‌ی رسمی در چند مورد به شما کمک می‌کند:

استعلام آخرین تغییرات یک شرکت

برای بررسی آخرین تغییرات شرکت باید به روزنامه‌ی رسمی مراجعه کنید. در این سایت به طور کامل تغییرات قانونی یک شرکت قابل پیگیری است.

آگاهی از درصد سهام در شرکت سهامی خاص

اگر شک دارید که اسم شما بین مدیران شرکت ثبت شده یا خیر یا اگر در مورد میزان سهام خود در شرکتی تردید دارید، باز می‌توانید از این سایت استفاده کنید. در این سایت به تمام آگهی‌های ثبت شده توسط شرکت‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.

استعلام اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود

همچنین برای دسترسی به اساسنامه‌ی شرکت‌ها که اطلاعات بسیار زیادی راجع به شرکت‌ها دربردارد، می‌توانید از این سایت استفاده کنید.

 

فواید استعلام ثبت شرکت

 

فواید استعلام ثبت شرکت

 

اطمینان از قانونی بودن شرکت

اطمینان از قانونی بودن فعالیت یک شرکت جلوی کلاهبرداری، پولشویی و سوءاستفاده را می‌گیرد.

بررسی روابط شرکت

با استعلام ثبت شرکت از طریق این سامانه‌ها، تمام اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آن شرکت نمایش داده خواهد شد و می‌توانید روابط، شرکا و همکاری‌های داخلی و بین‌المللی شرکت‌ مورد نظر را مشاهده کنید.

هویت شرکت

هر شرکت نقش یک شخصیت حقوقی را در قراردادها ایفا می‌کند. شرکتی که اطلاعات ثبت شده نداشته باشد، هویتی مجهول و مشکوک دارد و نباید با آن همکاری کرد.

 

کلام آخر

همانطور که گفته شد. پیش از هر اقدامی برای ثبت شرکت خود باید نسبت به استعلام ثبت شرکت اقدام کنید و در صورت امکان ثبت مراحل بعدی را انجام دهید.در این قسمت در رابطه با استعلام ثبت شرکت، مزایا، روش های استعلام و … توضیحاتی خدمتتان ارائه دادیم.

در صورت وجود هر گونه سوال و مشکل در گرفتن استعلام شرکت خودتان با کارشناسان و مشاوران ثبت آرژانتین در تماس باشید.

 

 

ارسال پاسخ