آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

اخذ پروانه بهره برداری چگونه است؟

اخذ پروانه بهره برداری یکی از مجوز های خاصی است که افراد برای انجام فعالیت های مختلف تجاری و اقتصادی باید از سازمان های ذی ربط دریافت نمایند. امروزه بر اساس قوانین جاری کشورهای مختلف برای انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی باید مجوز های مختلفی دریافت شود تا کار بر اساس روال قانونی انجام گردد یکی از مجوزهایی که در ایران قبل از شروع به کار واحد های صنعتی می بایست نسبت به اخذ آن اقدام شود پروانه بهره برداری است‌‌ که در صورت عدم دریافت به واحد صنعتی یا تولیدی  اجازه فعالیت داده نمی شود.

 

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری، مجوزی  است که در قالب یک سند قبل از آغاز به کار واحدهای صنعتی تاسیس شده به آن ها واگذار می شود.

پروانه بهره برداری زمانی به یک واحد صنعتی داده می شود که واحد صنعتی آماده بهره برداری باشد یعنی کلیه کارهای مقدماتی تاسیس واحد صنعتی مثل ساخت سازه، نصب ماشین آلات خط تولید و استخدام نیروی انسانی انجام شده باشد و  حتی المقدور تولید آزمایشی هم انجام شده باشد.

منظور از تولید آزمایشی، فعال شدن دستگاه های نصب شده و تولید انبوه محصول مورد نظر در یک دوره زمانی مشخص و معین می باشد. باید به این نکته توجه داشت که داشتن یا نداشتن مجوز تاسیس واحد تولیدی تاثیری در روند دریافت اخذ پروانه بهره برداری ندارد و تا این مجوز از سازمان ها و نهادهای ذیربط دریافت نشود واحد تولیدی اجازه فعالیت و تولید کالای مورد نظر را نخواهد داشت.

معمولا هدف از صدور پروانه بهره برداری تعیین نوع تولید و ظرفیت آن در یک بازه زمانی مشخص است. در مجموع ظرفیت واحد های تولیدی با توجه به نوع ماشین آلات نصب شده در خط تولید بر اساس سه شیفت کاری در یک بازه زمانی پنج هزار ساعته محاسبه می شود.

پروانه بهره برداری صادر شده فقط برای کالای مشخص شده با ظرفیت معین می باشد و اگر واحد تولیدی به هر دلیل قصد افزایش تولید و یا تولید کالای جدیدی را داشته باشد باید یک پروانه جدید از سازمان های مربوطه دریافت نماید تا روال کار قانونی باشد.

 

همچنین بخوانید : جواز تاسیس چیست؟

 

پروانه بهره برداری تا چه زمانی معتبر است؟

 

پروانه بهره برداری از زمان صدور تا زمانی که واحد تولیدی یا صنعتی توانایی پرداخت قبوض مختلف جاری، ارائه لیست بیمه کارکنان و ثبت آمار تولید در سامانه آمار صنعت را داشت باشد معتبر است و واحد تولیدی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که در شهرهای مختلف ایران یک فاصله مکانی مشخصی از شهر مورد نظر تا واحد تولیدی  در نظر گرفته می شود که اگر  ایجاد و راه اندازی واحد تولیدی در این بعد مسافت قرار نداشته باشد یا در فضاهای مشخص که با عنوان شهرک صنعتی خوانده می شوند قرار نگیرد برای آن پروانه بهره برداری صادر نمی شود.

لذا قبل از تاسیس و راه اندازی واحد های تولیدی باید به این مسئله توجه شود. از دیگر نکات تاثیر گذار در اخذ پروانه بهره برداری رعایت استانداردهای های زیست محیطی است یعنی اگر شرایط واحد تولیدی از طرف سازمان محیط زیست تایید نشود پروانه برای واحد تولیدی صادر نمی شود و واحد با چالش جدی مواجه می گردد.

 

اخذ پروانه بهره برداری چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

 

اخذ پروانه بهره برداری با توجه به نوع قانون گذاری می توان مزایای متنوعی برای دریافت کنندگان حقیقی یا حقوقی داشته باشد. از جمله مزایا و فوائد که امروزه بر اساس قوانین جاری کشور داشتن این سند می تواند برای واحد های تولیدی داشته باشد می توان به مواردی مثل امتیازات خاصی که از طرف سازمان صنعت معدن و تجارت برای صاحبان پروانه بهره برداری در نظر گرفته می شود.

در صورتی که واحد تولیدی نیاز به مجوز وزارت بهداشت داشته باشد این مجوز در صورت داشتن پروانه بهره برداری آسانتر صادر می شود. برای گرفتن استاندارد های لازم داشتن پروانه بهره برداری جز اولویت های قانونی است. اخذ پروانه بهره برداری باعث بالا رفتن اعتبار واحد صنعتی و تولیدی می شود.

اخذ پروانه بهره برداری این امکان را به تولید کننده می دهد که بتواند مواد شیمیایی یا پلاستیکی واحد تولیدی خود را از پالایشگاه های کشور با نرخ دولتی دریافت نماید.

 

مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

 

مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

 

از جمله مدارکی که برای اخذ پروانه بهره برداری باید ارائه شود می توان  به مواردی مثل ارائه  کپی مدارک شناسایی متقاضیان حقیقی یا مدیر عامل برای متقاضیان حقوقی، ارائه کپی مدارک ثبت شرکت برای متقاضی حقوقی به همراه آخرین آگهی ثبت تغییرات شرکت در روزنامه های کثیر الانتشار، ارائه پایان کار ساختمان واحد صنعتی و تولیدی یا در صورت استیجاری بودن فضای مورد نظر  ارائه  اجاره نامه معتبر، ارائه لیست تجهیزات فنی نصب شده  به همراه فاکتور های خرید این تجهیزات، ارائه لیست کارکنان واحد مربوطه، تائیدیه معاونت دارویی و غذایی دانشگاه علوم پزشکی برای تولیدکننده های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی اشاره کرد‌.

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

 

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

 

از مهمترین نکات دریافت پروانه بهره برداری دانستن روال قانونی و چگونگی اخذ این پروانه است که می تواند باعث بالا رفتن سرعت دریافت این مجوز باشد. البته باید توجه داشت که امروزه شرکت ها و مراکز  زیادی هستند که این کار را در قبال دریافت مبلغی مشخص برای واحد های تولیدی و صنعتی مختلف انجام می دهند پس دانستن مراحل دریافت پروانه بهره برداری برای  افراد و شرکت های مختلف می تواند الزامی و اولویت دار نباشد.

برای اخذ پروانه بهره برداری ابتدا باید به سامانه بهین یاب در فضای مجازی برای ثبت نام مراجعه شود. سپس می بایست درخواست اولیه برای  دریافت پروانه ثبت شود. در ادامه باید اطلاعات خواسته شده برای تشکیل پرونده با دقت در فرم های مربوطه ثبت شود.

پس از تکمیل فرم ها و پرسش نامه های مربوطه باید یک  دوره زمانی مشخص در نظر گرفته شود تا اطلاعات ثبت شده به وسیله کارشناسان مربوطه بررسی شود. پس از بررسی درخواست پروانه بهره برداری و تایید آن به وسیله کارشناسان مربوطه  نوبت به تطبیق اطلاعات وارد شده با وضعیت میدانی واحد صنعتی می رسد.

در این مرحله  بازرسان مربوطه به صورت حضوری در محل واحد تولیدی و صنعتی حاضر می شوند و  پس از بررسی های لازم، نظر خود را اعلام می نمایند. به همین دلیل باید موارد ثبت شده با واقعیت میدانی حتی المقدور مطابقت داشت باشد تا واحد مربوطه پس از بازرسی میدانی دچار مشکل و چالش نشود.

پس از مطابقت اطلاعات ثبت شده با وضعیت میدانی و تایید شرایط به وسیله بازرسان مربوطه باید  متقاضیان به دنبال استعلام از سازمان های مورد نظر باشند در ادامه اگر استعلام دریافت شده شرایط را تایید کند معمولا در یک پرسه زمانی مشخص پروانه بهره برداری برای واحد مورد نظر صادر می شود.

 

سخن پایانی

 

اخذ پروانه بهره برداری جزء مدارک مهم و لازم برای فعالیت قانونی واحدهای صنعتی و تولیدی مختلف است که در صورت عدم دریافت این مجوز ممکن است واحد تولیدی یا صنعتی را دچار توقف فعالیت در کوتاه مدت یا بلند مدت نماید که می تواند باعث ضرر و زیان سرمایه گذران شود.

لذا اخذ پروانه بهره برداری جز الزامات اولیه پس از تاسیس و راه اندازی واحد تولیدی است. تفاوت این مجوز با سایر مجوز ها در این است که پس از راه اندازی و تولید آزمایشی این پروانه باید دریافت شود و سرمایه گذار تمام آورده خود را به سوله و تاسیسات و ماشین آلات تبدیل کرده و هیچ راه باز گشتی بجز دریافت این مجوز ندارد.

ارسال پاسخ