آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

اخذ نشان سیب سلامت چگونه است؟

سیب سلامت چیست؟ اخذ نشان سیب سلامت چگونه است؟ این ها سوالاتی هستند که ممکن است برای خیلی از ما پیش آمده باشند در ادامه به آنها پاسخ کامل داده شده است با ما همراه باشید.اخذ نشان سیب سلامت جز اولویت های سازمان غذا و دارو برای توزیع محصولات غذایی و دارویی در سطح کشور می باشد.

در حقیقت نشان سیب سلامت علامت تایید سازمان غذا و دارو بر روی محصولاتی است که فاکتورهای سلامت مورد نظر این سازمان را در محصولات خود رعایت کرده باشند. داشتن نشان سلامت برای تمامی مواد خوراکی و دارویی الزامی است و تفاوتی نمی کند که این محصولات تولیدات داخلی یا واردات خارجی باشند.

از نظر ظاهری نشان سیب سلامت از دو رنگ سبز و آبی تشکیل شده است و شکل آن به این صورت طراحی شده است که برگی به رنگ سبز به شکل چشم درون لوگوی سیب جا نمایی شده و می خواهد به بیننده این پیام را منتقل کند که سازمان غذا و دارو به شکل تیز بینانه  بر سلامت غذا و دارو نظارت می کند.

اخذ نشان سیب سلامت

برای اخذ نشان سیب سلامت چه مواردی باید رعایت شود؟

برای گرفتن نشان سیب سلامت باید مواردی که مدل نظر سازمان غذا و دارو است رعایت شود تا این نشان بر روی محصول درج شود و از نظر قانونی توزیع محصول در سطح جامعه بلا مانع باشد.

شرکت هایی می توانند این نشان را دریافت و روی محصولات خود درج کنند که پروانه ساخت داشته باشند و  فاکتورهای مورد نظر سازمان غذا و دارو را در محصولات خود رعایت کرده باشند. از مواد شیمیایی و مصنوعی در محصولات خود استفاده نکرده باشند. حداقل کالری استفاده شده در محصول با استانداردهای مورد نظر سازمان غذا و دارو همخوانی داشته باشد.

در محصول مورد نظر از عوامل خطرناک  مثل اسیدهای چرب حاوی ترانس  استفاده نشده باشد. حتی المقدور در محصولات مورد نظر از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک استفاده شده باشد.

 

همچنین بخوانید : ثبت شرکت پخش مواد غذایی چگونه است

چه محصولاتی می توانند تاییدیه سیب سلامت را دریافت کنند؟

معمولا محصولات خوراکی و دارویی که بتوانند استاندارد های لازم مورد نظر سازمان غذا و دارو را رعایت کنند و شرایط لازم را داشته باشند می توانند لو گوی سیب سلامت را  بر روی محصولات خود نصب نمایند.

از جمله شرایطی که شرکت های مختلف برای نصب لو گوی سیب سلامت بر روی محصولات خود می بایست  داشته باشند می توان به مواردی مثل پروانه ساخت برای محصول، رعایت موارد و نکاتی که مورد نظر سازمان غذا و دارو است، عدم استفاده از مواد شیمیایی و  مصنوعی در محصولات خود، استفاده از حداقل کالری ها در محصولات تولیدی، عدم استفاده از اسیدهای چرب و مضر حاوی ترانس و حتی المقدور استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی در محصولات خود اشاره کرد.

توجه به این موارد می تواند باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی و دارویی شده و در بلند مدت باعث آسیب به سلامت محیط و بدن انسان نشود.

روش های اخذ نشان سیب سلامت

برای  اخذ نشان سیب سلامت به دو روش می توان اقدام نمود. روش اول متقاضی یا نماینده قانونی او با فراهم کردن مدارک لازم به مراکزی که برای انجام روند اداری این کار در نظر گرفته شده است به صورت حضوری یا از طریق فضای مجازی مراجعه کرد و نسبت به تکمیل مراحل این فرایند تا حصول نتیجه اقدام می کند.

روش دیگر واگذار کردن روند کار اخذ نشان سیب سلام به شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت می کنند. این شرکت ها معمولا به شکل قراردادی یا حق العملکاری فرایند انجام کارهای اداری بخصوص گرفتن مجوز های مختلف را انجام می دهند.

معمولا فرایند اخذ انواع مجوز در این شرکت ها به دلیل در اختیار داشتن افراد مجرب و با تجربه از سرعت قابل ملاحظه ای برخوردار است و از سرگردانی افراد و شرکت هایی که به دلایل مختلف در صدد اخذ نشان سیب سلامت هستند جلوگیری می کند‌.

اخذ نشان سیب سلامت چه تاثیری می تواند در روند تولید مواد غذایی داشته باشد؟

اخذ نشان سیب سلامت باعث می شود کیفیت و  ارگانیک بودن مواد غذایی تا حد مطلوبی افزایش پیدا کند.‌ اخذ این مجوز به وسیله شرکت های تولید کننده مواد غذایی باعث کاهش حداکثری آلاینده ها، فلزات سنگین، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، باقیمانده سموم قارچی در محصولات تولیدی می شود.

حذف انواع کود های شیمیایی و سموم مختلف دفع آفات باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی شده و از آسیب رساندن این مواد به چرخه طبیعت و بدن انسان ها در طولانی مدت جلوگیری می کند.

روند اخذ نشان سیب سلامت و مدت اعتبار آن

معمولا برای اخذ نشان سیب سلامت ابتدا  درخواست اولیه از سوی متصدیان واحد تولیدکننده یا نمایندگان رسمی آن ها  به صورت حضوری یا از طریق فضای مجازی  به اداره نظارت بر محصولات غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارسال می شود سپس با تشکیل پرونده و تکمیل مدارک لازم روند بررسی محصولات تولیدی آغاز می شود.

پس از آنکه اداره نظارت بر محصولات غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کار بررسی کیفیت این محصولات  را انجام داد و کیفیت محصول مورد نظر را تعیین نمود در ادامه روند اداری، مدارک محصول مورد نظر برای بررسی به  کمیته کشوری ارسال می شود و در آنجا کار تشخیص و تعیین کیفیت ادامه پیدا می‌ کند تا نتیجه لازم برای تایید کیفیت محصول به وسیله کارشناسانه مربوطه و اعطای نشان سیب سلامت به محصول فراهم شود.

در پایان پس از انجام بررسی های لازم و حصول اطمینان از کیفیت محصولات تولیدی و مطابقت دادن نتایج بدست آمده با استانداردهای اعلام شده، محصول مورد نظر مجوز نشان سیب سلامت دریافت می کند و تولید کننده یا وارد کننده مواد غذایی و دارویی مورد نظر می تواند لوگو و آرم سیب سلامت را برای اطمینان خاطر مصرف کنندگان بر روی محصول خود نصب نماید.

مدت  اعتبار این مجوز از زمان دریافت دو سال است و دارنده این نشان می تواند به مدت دو سال از آن استفاده کند و پس از پایان یافتن دوره  دو ساله باید دوباره بررسی های لازم انجام تجدید شود تا شرایط محصول از وضعیت مطلوب دور نشده باشد و قابلیت درج نشان سیب سلامت را داشته باشد و مصرف کننده بتواند با خیالت راحت و فراغ بال از آن استفاده کند.

هزینه اخذ نشان سیب سلامت

در صورتی که متقاضی به صورت شخصی اقدام به اخذ نشان سیب سلامت نماید فقط باید تعرفه و هزینه های اعلام شده برای اینکار را پرداخت نماید.

اما اگر به دلایل مختلف روند اخذ این مجوز را به مراکز مختلف خدماتی واگذار نماید علاوه بر تعرفه های تعیین شده برای اخذ این مجوز می بایست هزینه ها و تعرفه معمول این شرکت ها هم لحاظ شود که به هزینه تمام شده اخذ مجوز اضافه می شود.

معمولا به دلیل آنکه اخذ مجوز سیب سلامت در راستای حفظ سلامت و بالا رفتن کیفیت مواد غذایی است در زمان اخذ مجوز به آن مالیاتی تعلق نمی گیرد.

مدارک لازم جهت اخذ نشان سیب سلامت

مدارک لازم جهت اخذ نشان سیب سلامت

برای اخذ نشان سیب سلامت یک سری مدارک برای تکمیل پرونده می بایست در روند اداری به سازمان غذا و دارو ارائه شود که از آن جمله می توان به مدارکی مانند گواهینامه ثبت برند، دریافت و ارائه کدی GS1 ، تاییدیه وزارت بهداشت و مجوز تولید محصول اشاره نمود.

 گواهینامه ثبت برند

برای فراهم کردن گواهینامه ثبت برند روال کار به این شکل است که می بایست  برند محصول مورد نظر در درگاه مجازی سازمان غذا و دارو ثبت شود. معمولا برند یا نام تجاری یک کالا در حقیقت شناسنامه و هویت آن است  و ثبت آن برای شرکت بسیار مهم و حیاتی است لذا جهت دریافت گواهینامه ثبت برند باید به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه شود.

 دریافت کد GS1

برای دریافت کد GS1 می بایست به سامانه الکترونیکی ایران کد در فضای مجازی مراجعه شود.

نامه تایید وزارت بهداشت

جهت اخذ نشان سیب سلامت دریافت  نامه تاییدیه وزارت بهداشت که نشان گر کیفیت بهداشتی و سلامت مواد غذایی است امری ضروری می باشد.

مجوز تولید محصول

مجوز تولید محصول مدرکی است که باید برای تایید کیفیت و کمیت محصول از سازمان ها مربوطه طبق روال خاص دریافت شود و یکی از مدارک لازم برای اخذ سیب سلامت ارائه این مدرک به سازمان غذا و دارو می باشد.

سخن پایانی

نشان سیب سلامت لوگویی به شکل سیب است که از دو رنگ آبی و سبز تشکیل می شود و بر روی سیب چشمی به شکل برگ و به رنگ سبز قرار می گیرد.

این نشان طبق روالی خاص بر روی  محصولات دارویی و غذایی وارداتی و تولیدی درج می شود و به خریداران این اطمینان خاطر را می دهد که مواد غذایی که خریداری می نمایند کاملا ارگانیک است و از مواد شیمیایی و مضر برای سلامت انسان و طبیعت در ساخت آن ها استفاده نشده است‌ درج این لوگو  بر روی مواد غذایی و دارویی  به نوعی تایید کیفیت و استاندارد بودن آن ها می باشد.

1 دیدگاه

ارسال پاسخ