آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

مسئولیت ها و اختیارات شرکا در شرکت تضامنی

دراین مقاله قصد داریم به تعریف شرکت تضامنی ، مزایا و معایب ، اختیارات مدیران ، مسئولیت ها و اختیارات شرکا در شرکت تضامنی بپردازیم . ممنون که با ما همراه هستید.

شرکت تضامنی چیست ؟

طبق ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.
شرکت تضامنی وقتی به ثبت می رسد که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم گردد . در قانون تجارت برای حداقل سرمایه ی این نوع شرکت ها به عدد خاصی اشاره نشده است و اگر عرف خاصی برای حداقل سرمایه ی این نوع شرکت ها وجود نداشته باشد همان مبلغ 1/000/000 ریال حداقل سرمایه ی ثبتی این نوع شرکت ها خواهد بود .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت شرکت های تضامنی روی عبارت ” ثبت شرکت تضامنی ” کلیک کنید

اسم شرکت تضامنی باید چه شرایطی  داشته باشد ؟

در شرکت تضامنی در عبارت نام شرکت باید اولا عنوان « تضامنی » قید گردیده باشد .

دوما حداقل اسم یک نفر از شرکا در اسم شرکت ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعداز اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عنوان ( و شرکا ) یا ( و برادران ) قید شود .

  • برای فعالیت های تجاری عادی اعم از تولید – خرید و فروش – پیمانکاری – خدمات و … عموما شرکت تضامنی ثبت نمی شود. موضوعاتی که برای آن شرکت در قالب تضامنی ثبت می کنند فعالیت هایی نظیر صرافی ها و تجارت های مبتنی بر دلار را میتوان نام برد.

مزایا و معایب شرکت های تضامنی چیست ؟

مزایا و معایب شرکت های تضامنی چیست ؟

بزرگترین مزیت شرکت های تضامنی متوجه افراد خارج از شرکت میباشد. از جهت اینکه اگر در شرکت تضامنی بدهی و دیونی به وجود بیاید هریک از شرکاء شرکت بدون در نظر گرفتن میزان سهم الشرکه در برابر بدهی به وجود آمده به تنهایی مسئولیت پرداخت دارند و طلبکاران می توانند به هریک از شرکاء که به آن دسترسی دارند مراجعه نمایند. دقیقا مزیتی که عنوان شد نسبت به شرکاء شرکت تضامنی جزء معایب محسوب می شود..
به بیان ساده تر شرکاء در شرکت تضامنی بدون در نظر گرفتن میزان سهم الشرکه در برابر کل بدهی شرکت به تنهایی مسئولیت پرداخت دارد.

  • حال این سوال مطرح می شود که اگر شرکت تضامنی چنین مسئولیت خطیری برای شرکاء ایجاد می کند ، چرا برخی کسب و کار ها خواهان ثبت این نوع شرکت هستند ؟
    مهم ترین دلیل ثبت شرکت در قالب تضامنی ایجاد اعتماد برای مشتریان شرکت می باشد.

مسئولیت شرکاء در شرکت های تضامنی چگونه است ؟

  • در شرکت های تضامنی هر شریک به تنهایی در برابر کل بدهی های شرکت مسئول میباشد و طلبکار می تواند برای دریافت طلب خود به هریک از شرکاء مراجعه نماید و رجوع طلبکار به یکی از شرکا برای دریافت طلب خود مانع مسئولیت سایر شرکاء نیست. اگر هریک از شرکاء شرکت تضامنی بدهی شرکت را پرداخت نماید می تواند با توجه به میزان سهم هر یک از شرکاء به آنها رجوع نماید و مطالبه وجه کند.
  • ممکن است شرکاء از بین خود نفر یا نفراتی را به عنوان « شریک ضامن » معرفی نمایند . شریک ضامن شخصی است که در برابر کل دیون شرکت مسئولیت دارد حتی اگر این دیون از دارایی شرکت بیشتر باشد.
  • اگر دو نفر شریک ضامن معرفی شوند ، روابط بین این دو نفر و همچنین روابط آنها با شرکاء تابع قانون شرکت های تضامنی می باشد.
  • در شرکت های تضامنی سود حاصل از عملکرد با توجه به میزان سهم الشرکه مشخص می شود اما الزام قانونی بر این موضوع وجود ندارد و اگر شرکاء قراردادی مبنی بر اینکه یکی از شرکاء سود بیشتر از سهم الشرکه خود بگیرد را تنظیم کنند غیر قانونی نخواهد بود.
  • طبق ماده 132 قانون تجارت « در صورتی که هریک از شرکاء به دلیل قصور از سهم آن کم شود تا زمانی که این کمبود ها جبران نشده باشد پرداخت هرگونه مزایا به شخص ممنوع می باشد »
    قانون تجارت در مورد جرایم کیفری مقررات مشخصی ندارد اما اگر مسئولیت کیفری در جرایم رایج اتفاق بیافتد مسئولیت آن قابل پیگرد قانونی است . اما وقتی صحبت از مسئولیت مدنی میشود ، شرکت همیشه از اقدامات ناشی از سهل انگاری و قصور متضرر میشود. در چنین شرایطی رئیس یا مدیران مسئول جبران خسارت هستند.

مسئولیت کیفری شرکا در شرکت تضامنی

هرگاه شریکی در انجام وظایف رسمی خود جرم یا خلافی انجام دهد ، شخصا مسئول اعمال قانون خواهد بود . با این حال اگر جرم منجر به خسارت مادی شود ممکن است شرکت ملزم به پرداخت آن شود.

مسئولیت ها و اختیارات شرکا در شرکت تضامنی

  • شرکاء در شرکت تضامنی در چه صورت باید اقدام به تغییر نام شرکت کنند ؟
    قانون تجارت در این باب ماده واضحی را بیان نکرده اما با توجه به سایر قوانین این گونه استنباط می شود که در 2 حالت شرکاء در شرکت تضامنی باید اقدام به تغییر نام شرکت نمایند :

1 الف ) در صورتی که شریکی که اسم وی در اسم شرکت ذکر شده فوت کند در چنین شرایطی باید اسم شرکت را تغییر دهند و اسم یکی از شرکاء که حاضر هستند را جایگزین نمایند.

1 ب ) در صورتی که شریکی که اسم وی در شرکت ذکر شده با انتقال سهم الشرکه خود از شرکت خارج شود ، باید اقدام به تغییر نام شرکت نمایند و نام یکی از شرکاء حاضر را در نام شرکت بیاورند.

  • نظارت بر اقدامات مدیر 
    در شرکت تضامنی هر یکی از شرکا می توانند بر اعمال شرکت نظارت کنند اما می توان در شرکتنامه نیز ناظری بر کار مدیران شرکت تعیین کرد.
  • حق عزل مدیرعامل 
    قانون برای شرکاء اختیاراتی را پیش بینی کرده از جمله حق انتخاب و عزل مدیرعامل – تغییر اساسنامه – تغییر شرکتنامه – حق فسخ شرکت – خروج یکی از شرکاء – ماندن در شرکت در صورت فوت یکی از شرکاء و … برای تصمیم گیری در مورد هریک از موارد بالا ، اتفاق نظر شرکاء لازم است. مگر اینکه اساسنامه یا شرکتنامه طریق دیگری را مشخص کرده باشد برای مثال در اساسنامه پیش بینی شده باشد که رأی اکثر شرکاء برای تصمیم گیری کافی است.

نحوه اداره شرکت تضامنی

نحوه اداره شرکت تضامنی

طبق قانون تجارت ، شرکت تضامنی توسط مدیر یا مدیرانی که به وسیله شرکاء انتخاب می شوند ، اداره می شود بنابراین هرگونه فعالیت شرکت بدون مدیر امکان پذیر نخواهد بود. در صورت فقدان مدیر هرگونه معامله ای که انجام شود خواه این معامله توسط شریک انجام شده خواه توسط مدیر باشد فضولی بوده و تا وقتی همه شرکاء آن را قبول و تنفیذ نکنند معتبر نخواهد بود.

 

نحوه انتخاب مدیران در شرکت های تضامنی

  • مدیر یا مدیران در شرکت های تضامنی توسط اتفاق نظر کلیه ی شرکاء انتخاب میشوند اما شرکاء می توانند در شرکتنامه یا اساسنامه تصمیم دیگری را اتخاذ کنند برای مثال انتخاب مدیران را بر عهده اکثریت شرکاء بگذارند.
  • تعداد مدیران در این نوع شرکت باید در اساسنامه مشخص گردد یا توسط توافق جداگانه ای بین شرکاء تعداد مدیران تعیین گردد.
  • انتخاب مدیر یا مدیران باید قبل از تقاضای ثبت شرکت باشد چون در مدارک ثبت شرکت باید اوراقی توسط مدیران به امضا برسد.

عزل مدیر یا مدیران شرکت تضامنی

برای عزل مدیر یا مدیران اگر در اساسنامه و شرکتنامه شرایطی پیش بینی شده باشد که طبق آن عمل می شود اما اگر شرایطی پیش بینی نشده باشد باید عزل مدیر یا مدیران با موافقت کلیه ی شرکاء باشد. وظایف و اختیارات شرکاء در شرکت تضامنی را بیان نمودیم. حال وظایف و اختیارات مدیر در شرکت تضامنی را بررسی خواهیم کرد.

وظایف و اختیارات مدیر در شرکت تضامنی چیست ؟

طبق قانون تجارت وظیفه مدیر در شرکت تضامنی در حکم وکیل است . بنابراین برای ایجاد تعهد در برابر ثالث باید بنام شرکت و در حدود اختیارات خود و موضوع شرکت اتخاذ تصمیم نماید. در غیر این صورت شخصا مسئول خسارات تعهداتی است که قبول کرده.
حدود وظایف و اختیارات مدیر شرکت تضامنی در اساسنامه و شرکتنامه توسط شرکاء می تواند تعیین شود ، اما در دو مورد قانون  اختیاراتی را برعهده مدیر شرکت تضامنی گذاشته است :

  • مدیر یا شریک شرکت تضامنی نمی تواند بدون رضایت سایر شرکاء ( به حساب خود یا شخص ثالث ) تجارتی از نوع تجارت شرکت انجام دهد. همچنین مدیر یا شریک حق ندارد به عنوان شریک ضامن در شرکت دیگری که موضوع فعالیت آن مانند شرکت اول است داخل شوند.
  • مدیر شرکت تضامنی حق ندارد خارج از اختیارات و موضوع شرکت اقداماتی انجام دهد.

ثبت آرژانتین آماده ی ارائه ی انواع خدمات ثبت شرکت – ثبت برند – اخذ کارت بازرگانی – اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی _ تغییرات شرکتها به شما همراهان عزیز می باشد.

 

ما به حرفه ای ها فرصت ثبت میدهیم

 

ارسال پاسخ