آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

دلایل رد تقاضای ثبت برند

دلایل رد تقاضای ثبت برند چه چیزهایی هستند؟ در این مقاله  قصد داریم به بزرگترین دغدغه ی متقاضیان ثبت برند بپردازیم. این دغدغه چیزی نیست جز عدم تایید نام برند شما توسط اداره مالکیت معنوی. در ادامه به توضیح مختصر در مورد اینکه برند چیست و مرجع ثبت برند و شرایطی که یک برند برای ثبت شدن باید داشته باشد و همچنین بررسی اخطارهای مختلف در ثبت برند خواهیم پرداخت.

 

اگر وقت یا حوصله کافی برای خواندن مقاله را ندارید.لطفا پادکست زیر را گوش دهید.

برند چیست ؟

برند نامی است که شما تحت عنوان آن خدمات یا محصولات خود را به بازار هدف عرضه می کنید. برند سبب تمایز محصولات شما از سایر محصولات موجود در بازار میگردد.
یک برند موفق می تواند سفیر فروش شما در قفسه های فروشگاه باشد.
به عنوان مثال اگر بخواهیم از برندهای معروف نام ببریم می توانیم به برند هاکوپیان در حوزه ی پوشاک ، برند دلپذیر در حوزه ی مواد غذایی ، برند فابرکاستل در زمینه ی لوازم التحریر ، برند چرم مشهد در حوزه ی محصولات چرمی و…. اشاره کنیم.

مرجع ثبت برند کجاست ؟

مرجع ثبت برند کجاست ؟

مرجع ثبت برند در ایران ، اداره کل مالکیت معنوی می باشد. هر برندی که در این اداره به ثبت برسد در کل ایران معتبر خواهد بود و حق استفاده از آن برند تنها با صاحب آن میباشد. در صورتی که شخص دیگری از نام برند شما بر روی محصولات یا فروشگاه خود استفاده نماید تنها در صورتی می توانید از استفاده ی نا مشروع آن شخص جلوگیری کنید که برند خود را به ثبت رسانده باشید . در این صورت می توانید از طرق مراجع قضایی جهت جلوگیری از استفاده آن شخص اقدام فرمایید.

اما ثبت برند به این سادگی ها نیست  و مستلزم اشراف کامل به قانون و بخشنامه های جدید مالکیت معنوی میباشد . در این راستا کارشناسان ثبت آرژانتین آماده ی ارائه ی انواع خدمات ثبت برند – ثبت شرکت – اخذ کارت بازرگانی و تغییرات شرکتها به شما عزیزان می باشند.

مدارک مورد نیاز ثبت برند

  • تصویر مدارک هویتی شخص متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی )
  • اعلام شماره موبایل بنام از شخص متقاضی
  • ارائه ی مجوز فعالیت
  • ارائه ی کارت بازرگانی در صورتی که اسم مورد نظر ریشه فارسی نداشته و لاتین باشد

منظور از مجوز فعالیت در ثبت برند چیست ؟

منظور از مجوز فعالیت در ثبت برند چیست ؟

مجوزی که دال بر فعالیت شما باشد و قابلیت ثبت برند با آن مجوز وجود داشته باشد مجوزات ثبت برند را می توان بطور کلی در دسته های زیر جای داد :
1- جواز کسب ( برای متقاضیانی که می خواهند برند فروشگاه خود را به ثبت برسانند )

2- پروانه بهره برداری ( برای تولید کنندگان گرامی که قصد ثبت برند دارند )

3- جواز تأسیس به همراه پیشرفت فیزیکی ( برای متقاضیانی که تولید کننده هستند ولی هنوز پروانه بهره برداری دریافت نکرده اند )

4 – کارت عضویت در انجمن حسابداران خبره ( برای حسابداران  که قصد ثبت برند دارند )

5 – پروانه ی عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان ( برای مهندسین که متقاضی ثبت برند هستند )

  • افرادی که نام مورد نظر آنها ریشه ی فارسی نداشته باشد، لاتین محسوب می شود و برای ثبت برند لاتین باید دارای کارت بازرگانی باشند

دلایل رد تقاضای ثبت برند

وقتی مدارک شما کامل شد باید تقاضای ثبت برند را به اداره ی مالکیت معنوی ارسال نمایید. تقاضای شما توسط 3 کارشناس و رییس اداره بررسی می شود و در صورت نداشتن موانع قانونی و عدم تشابه با سایر برند ها ، با ثبت برند شما موافقت می گردد . اما در موارد بسیاری شاهد عدم تایید ثبت برند خواهیم بود که قصد داریم به بررسی دلایل آن بپردازیم .

  • رد تقاضای ثبت برند به دلیل تشابه نام درخواستی :
    بسیاری از برند ها به دلیل تشابه با سایر برند های ثبت شده رد می شوند . هدف از این رد حمایت از برند های ثبت شده می باشد. برای مثال شما قصد ثبت برند تحت عنوان رامبد در طبقه مواد غذایی برای کالاهای نوشیدنی دارید و برند رایبد برای همین کالاها به ثبت رسیده است در اینصورت برند شما با برند رایبد تشابه آوایی خورده و رد می شود. برای جلوگیری از چنین اخطاری باید قبل از ثبت برند نام مورد نظر شما استعلام گرفته شود تا تشابه یا عدم تشابه آن مشخص گردد.
  • رد تقاضای ثبت برند به دلیل عدم ارائه ی مجوز مربوطه :
    در صورتی که شما مجوز فعالیت را به همراه تقاضای ثبت برند ارسال نکنید یا مجوز ارائه شده به کالا یا طبقه درخواستی مربوط نباشد تقاضای ثبت برند شما رد خواهد شد .
    برای مثال در جواز شما کالاهایی نظیر شامپو – صابون – مایع دستشویی و … نوشته شده اما در تقاضای ثبت برند شما کالاهایی نظیر ادکلن – کرم دست و … نیز انتخاب کرده اید در اینصورت به دلیل عدم ارائه ی مجوز مربوطه برند شما رد خواهد شد .
  • رد تقاضای ثبت برند به دلیل عدم ارائه ی کارت بازرگانی :
    در صورتی که اسم برند شما ریشه ی فارسی نداشته باشد ، لاتین محسوب می شود و در کنار مجوز فعالیت باید کارت بازرگانی نیز ارائه نمایید . در صورتی که برند شما لاتین بوده ولی کارت بازرگانی ارائه نکنید درخواست ثبت برند شما رد خواهد شد .
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی :
    در صورتی که لوگو درخواستی شما صورت زن باشد به دلیل عدم رعایت موازین شرعی درخواست شما رد خواهد شد.
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل تشابه نام یا لوگو مورد نظر شما با نشانهای مملکتی :
    اگر نام یا لوگو مورد نظر شما مشابه نشانهای مملکتی مثلا آرم شبکه های مختلف سیما باشد درخواست شما به دلیل تشابه با نشانهای مملکتی رد خواهد شد .
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل تشابه با اظهارنامه های درخواستی :
    در مواردی که ممکن است نام مورد درخواست شما با اظهارنامه هایی که قبل از شما ارسال شده ولی هنوز به ثبت نرسیده اند تشابه بخورد و امکان ثبت نداشته باشد.
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل طبقه ی درخواستی :
    در برخی طبقات ثبت برند قوانین خاصی حاکم است . برای مثال در طبقه ی خدمات امکان ثبت برند لاتین وجود ندارد . در صورتی که طبقه ی درخواستی شما خدمات بوده و اسم مورد نظر شما لاتین باشد درخواست ثبت برند شما به دلیل عدم امکان ثبت برند لاتین در طبقه خدمات رد خواهد شد .
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل استفاده از اسامی عام :
    در صورتی که اسم برند شما یک اسم عام باشد درخواست ثبت برند شما رد خواهد شد چون دلیل ثبت برند ایجاد تمایز بین شما و سایر همکاران میباشد و اگر اسم مورد نظر شما عام باشد این تمایز اتفاق نخواهد افتاد . برای مثال اسامی مثل آسمان – زمین – قرمز – ایران و … عام محسوب می شوند. همچنین برخی اسامی در طبقه خاصی عام محسوب می شوند. برای مثال اسم سلولز در طبقه 16 که مربوط به کاغذ – دستمال کاغذی – کارتن و … می باشد.
  • عدم امکان ثبت برند به دلیل کم بودن میزان سهام صاحب مجوز :
    در مواردی ممکن است چند شریک قصد ثبت برند با یک جواز واحد داشته باشند. در اینصورت شخصی که صاحب جواز است باید سهم بیشتری نسبت به سایر شرکا از برند داشته باشد. برای مثال دو نفر متقاضی ثبت برند هستند و فقط یک نفر مجوز فعالیت دارد اگر در تقاضای ثبت برند صاحب مجوز 1% و نفر دوم 99% سهم داشته باشد ممکن است کارشناس به دلیل کم بودن سهم صاحب مجوز اظهارنامه ثبت برند شما را رد کند ، اما در این نوع اخطارها قانون خاصی وجود ندارد و کاملا بستگی به سلیقه ی کارشناس خواهد داشت.

سخن پایانی

ثبت برند علی رغم باور عموم کار سختی نخواهد بود در صورتی که به قوانین به روز آن تسلط داشته باشید .کارشناسان و وکلاء ثبت آرژانتین با ثبت بیش از 500 برند در سراسر ایران آماده ی ارائه ی انواع خدمات ثبت برند – ثبت شرکت – اخذ کارت بازرگانی و تغییرات شرکتها به شما همراهان عزیز می باشد.

 

ما به حرفه ای ها فرصت ثبت می دهیم

ارسال پاسخ