آخرین مقالات

تفاوت ثبت شرکت و جواز کسب چیست؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت ارز دیجیتال چگونه است؟
150 150 ثبت آرژانتین
ثبت شرکت انرژی
150 150 ثبت آرژانتین

‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی چگونه است؟

‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی اگر فقط برای فعالیت در بازارهای داخلی باشد ممکن بوده و می توان با طی مراحل اداری به این هدف رسید. کسانی که در عرصه تولید محصولات مختلف یا کارهای خدماتی فعالیت می کنند و تمایلی به فعالیت های برون مرزی ندارند حتی اگر کارت بازرگانی نداشته باشند یا برای گرفتن این نوع کارت اقدام نکرده باشند می توانند برای گسترش حوزه فعالیت های خود، ثبت برند یا نام تجاری را در دستور کار قرار دهند. چون ثبت برند و نام تجاری ارتباطی به داشتن یا نداشتن کارت بازرگانی ندارد و فقط برای انحصاری کرد یک نام تجاری انجام می شود.

‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی امکان پذیر است؟

آیا ثبت برند بدون کارت بازرگانی امکان پذیر است؟ می تواند جزء دغدغه های کسانی باشد که در عرصه تجاری کشور فعالیت می کنند.‌ برند با نام تجاری را می توان یک نام، لوگو یا عبارت دانست که شرکت های خدماتی و تولیدی برای شناخته شدن و شناسنامه دار کردن کالا ها و خدمات خود انتخاب می کنند.
انتخاب و ثبت یک نام تجاری برای کالا ها یا خدمات مختلف می تواند باعث شناخته شدن یک برند شود و به مرور زمان با رسوخ در ذهن ناخود آگاه افراد جامعه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر شخصیت آن ها شود که این روال می تواند باعث رونق گرفتن تجارت و کارهای خدماتی شود.
طبق روال جاری کشور ثبت یک برند یا نام تجاری نیاز به داشتن کارت بازرگانی ندارد مگر آنکه افراد یا شرکت هایی سودای تجارت یا ارئه خدمات برونمرزی داشته باشند که در این صورت پس از ثبت برند باید اقدام به گرفتن کار بازرگانی نمایند تا بتوانند کالا ها و خدمات خود را به راحتی در بازارهای خارجی عرضه کنند.
انتخاب و ثبت برند می تواند باعث شناخته شدن یک محصول در عرصه جامعه شود. مثلا هر چقدر هم که یک شرکت برای بالا رفتن کیفیت محصولات یا خدمات خود تلاش کند اگر خدمات یا کالاهای ارائه شده دارای یک نام تجاری مشخص نباشد راه بجایی نبرده خدمات و کالاهای آن برای مصرف کنند مبهم می ماند و شاید برای او مهم نباشد که چه کالاها با خدماتی را استفاده کرده است.
تا زمانی که کالا ها و خدمات تحت یک نام تجاری مشخص ثبت نشده باشند از نظر قانونی صاحبان آن ها در صورت پیش آمد کردن مشکل نمی توانند هیچ ادعایی را در مورد کالا ها یا خدمات خود در مراجعه قانونی برای پیگیری داشته باشند.
بهترین روش برای شناخته شدن محصول و خدمات انجام تبلیغ در شبکه های ارتباطی مختلف است که بدون انتخاب و ثبت یک نام تجاری این کار هم تقریبا غیر ممکن می شود.‌
ثبت برند یا نام تجاری علاوه بر آنکه باعث شناخته تر شدن یک کالا می شود این امکان را برای صاحبان شرکت فراهم آورد که از اعتبار به دست آمده برای ایجاد نمایندگی های فروش در سراسر کشور بهره ببرند که اینکار باعث رونق کسب و کار آن ها می شود.
همچنین ثبت برند باعث بالا رفتن اعتبار یک شرکت می شود به شکلی که متعاقباً این اعتبار می تواند روزنه ای برای گرفتن انواع تسهیلات و خدمات از موسسات مالی و اعتباری باشد.

همچنین بخوانید: تفاوت کارت بازرگانی با کارت عضویت در چیست؟

‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی امکان پذیر است؟
برای ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی باید کجا رفت؟

ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی طبق روال جاری غیر ممکن است و استفاده از حروف لاتین در نام تجاری یک شرکت نیازمند دریافت کارت بازرگانی است. اما اگر از نام های فارسی برای ثبت برند استفاده شود گرفتن کارت بازرگانی الزامی نیست.
فقط در صورتی می توان بدون کارت بازرگانی برند لاتین ثبت کرد که این برند یا نام تجاری ترکیبی از حروف فارسی و لاتین باشد و درصد استفاده از حروف فارسی در آن از حروف لاتین بیشتر باشد.
کارشناسان این عرصه برای استفاده از حروف لاتین در نام برند بدون کارت بازرگانی توصیه می کنند که حداقل 70 درصد نام انتخاب شده فارسی و 30 درصد بقیه آن لاتین باشد تا در روند ثبت برند مشکل ساز نشود. با این روش بدون داشتن کارت بازرگانی می توان از حروف لاتین در ثبت برند استفاده کرد.
روش و ترفند دیگری که بدون کارت بازرگانی بتوان با استفاده از آن ثبت برند لاتین را انجام داد. این است که در مرحله مقدماتی از کارت بازرگانی یک شخص مورد اعتماد برای ثبت برند لاتین استفاده شود.
در این روش برای پایین آوردن درصد ریسک و عبور از موانع قانونی لازم است که 90 درصد برند لاتین به اسم شخص و 10 درصد باقی مانده به اسم صاحب کارت بازرگانی ثبت شود تا بتوان از موانع قانونی عبور کرد.
بعد از ثبت و گرفتن برند لاتین می توان با مراجعه به دفترخانه های ثبت معتبر 10 درصد سهم فرد صاحب کارت بازرگانی را هم به نام خود منتقل نمود تا برند لاتین به نام افراد حقیقی یا حقوقی شرکت به شکل مستقل ثبت شود.

‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی چگونه است؟

مراحل ‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی

مراحل ‌ثبت برند بدون کارت بازرگانی با توجه به شرایط فعلی به این شکل است که ابتدا باید یک نام مناسب که مورد تایید نهادهای ذی ربط باشد انتخاب گردد. پس از آن برای اطمینان از آنکه این اسم از قبل انتخاب نشده باشد می بایست به سامانه مرکز مالکیت صنعتی مراجعه و استعلام انجام شود.
سپس فرم اظهار نامه مربوط به ثبت برند تکمیل می گردد. پس از آن مدارک اسکن شده درخواستی سازمان مربوطه در سامانه ثبت، بار گذاری می شود. پس از اسکن و بار گذاری مدارک درخواست شده، صحت آن ها به وسیله کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد که پس از تایید صحت آنها، سایر مدارک مورد نیاز هم از طریق پست ارسال می شوند.
پس از انجام مراحل اداری و پرداخت هزینه های لازم برای ثبت برند می بایست نام ثبت شده در دو مرحله با فاصله زمانی یک ماهه در روزنانه های معتبر و کثیر الانتشار کشور به چاپ برسد.
باید به این نکته توجه شود که برای معتبر بودن روند کار بهتر است بریده روزنامه مورد نظر در چهارچوب مدارک معتبر بایگانی شود چرا که ممکن است این بریده های روزنامه مربوط به آگهی ثبت در آینده برای اثبات حق و حقوق قانونی ثبت برند مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.
پس از انجام مراحل مقدماتی ثبت برند در نهایت گواهی ثبت برند صادر می شود که دارای 10 سال اعتبار است و می توان از آن برای انجام کارهای مرتبط با تولید و فروش محصول استفاده کرد.

سئوالات متداول

از سئوالات متداولی که در زمینه ثبت برند یا نام تجاری می تواند ذهن افراد مختلف و کسانی که در حوزه تجارت فعالیت می کنند را به خود مشغول کند می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد.

– برند چیست و چرا باید یک نام تجاری معتبر برای کالا ها و خدمات ثبت شود؟

از نظر اقتصادی برند یک علامت و شاخص مشخص برای شناخت و معرفی یک شرکت و محصولات آن است. برند فعالیت ها و هویت یک شرکت را به شکل خاص نشان می دهد و نقش مهمی در متمایز کردن خدمات و کالاهای مختلف یک شرکت در مقایسه با شرکت های دیگر دارد.
انتخاب نام تجاری و یا برند روشی مناسب برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و جلب اعتماد آن ها می باشد. در زمان انتخاب یک برند باید توجه شود اسمی خاص با مفهومی قابل تامل انتخاب شود به شکلی که در زبان های مختلف به شکل مطلوب قابل نوشتن و تلفظ باشد و گیرائی خوبی از نظر ظاهری داشته باشد و بتواند مخاطبان را جذب کند.

– چه زمانی نیاز به ثبت برند لاتین است؟

طبق قوانین جاری کشور کسانی می توانند از برند لاتین استفاده کنند که قصد صادرات کالا به دیگر کشورها را داشته باشند و برای رسیدن به این هدف باید کارت بازرگانی معتبر از مراجع ذی صلاح دریافت نمایند تا بتوانند نام برند خود را به شکل لاتین ثبت کنند.
در صورتی که شرکتی کارت بازرگانی نداشته باشد و بخواهد از نام های لاتین برای ثبت شرکت خود استفاده کند می بایست برای عبور از موانع قانونی راهکارهای دیگری را مد نظر قرار دهد که ساده ترین این روش ها انتخاب اسم ترکیبی از لاتین و فارسی است، که حداقل 70 درصد آن فارسی باشد یا باید برای ثبت برند به لاتین از کارت بازرگانی افراد و شرکت های دیگر استفاده شود و پس از ثبت برند لاتین مورد نظر نسبت به انتقال مالکیت آن اقدام شود تا در روند کار و تجارت مشکل ساز نشود.

– چه مدارکی برای ثبت برند لاتین به نام اشخاص حقیقی لازم است؟

طبق روال جاری کشور مدارکی که برای ثبت برند به نام اشخاص حقیقی در خواست می شوند عبارتند از ارائه کپی برابر اصل مدارک شناسایی، تصویر برند مورد نظر در ابعاد 12×12 ، کارت بازرگانی و تکمیل اسناد ارائه شده بر اساس مدارک معتبر به شکلی که در زمان تطبیق دچار مشکل نشوند.

همچنین بخوانید: هزینه ثبت برند چقدر است؟

کلام آخر

برند یا نام تجاری اسمی است که تولید کنندگان خدمات و کالاهای تجاری برای شناسایی بهتر بر روی کالا های و خدمات خود قرار می دهند. برند یا نام تجاری باعث می شود که کالا ها و خدمات مختلف به شکل ملموس در فکر و ذهن مصرف کنندگان و افراد جامعه ثبت شوند و باعث افزایش مصرف کالا ها و خدمات شوند.
خیلی از افراد حقیقی و حقوقی ترجیح می دهند نام یا برند لاتین برای کالا ها و خدمات خود انتخاب کنند که برای این کار باید کارت بازرگانی داشته باشند. داشتن کارت بازرگانی به این معنا است که کالا ها و خدمات برای عرضه در بازارهای بین المللی تولید می شوند.
کسانی که کارت بازرگانی ندارند و در عین حال ترجیح می دهند نام لاتین برای محصولات خود ثبت کنند باید از روش ها و ترفندهایی استفاده نمایند تا بتوانند به وسیله آن ها در یک زمان کوتاه ، با هزینه ای کم و معقول به هدف خود که ثبت برند لاتین است دست پیدا کنند.

ارسال پاسخ